Wat en hoe: de mogelijkheden van Pinterest

23 april 2012, 06:00

Nieuwe sociale netwerken bekijk ik altijd met gemengde gevoelens. Aan de ene kant zijn ze reuze interessant en worden er wellicht nieuwe mogelijkheden geboden. Aan de andere kant plaats ik direct vraagtekens: is het werkelijk vernieuwend of zal het na een hype een stille dood sterven? Zo schreef ik vorige zomer nog over Google+, in potentie een netwerk met grootse mogelijkheden, waar we tot op heden nog maar weinig van zien. En toen was daar ineens Pinterest. Pinterest, was dat ook niet iets met sociaal delen? Een kleine “wat & hoe”.

In tegenstelling tot Google+ kende Pinterest een zeer gestage groei. Gestart in 2008, maar verre van een direct succes. Vier maanden na de lancering waren zowel gebruikers als investeerders nauwelijks geinteresseerd. De paar honderd gebruikers die er wel waren, lieten echter wel een toename in gebruik zien van ongeveer 50% per maand. Maanden werd er gewerkt aan de techniek en het inmiddels kenmerkende uiterlijk van de website. Een obsessie werd het bijna voor ze. Met resultaat: eind april zijn er bijna 10 miljoen geregistreerde gebruikers en is het het derde netwerk in de VS.

Ook in Nederland zien we een toename in populariteit. Ruim 150.000 unieke bezoekers per maand en ook in de bijgevoegde grafiek zien we een toename van “buzz”. Het wekt onze interesse dus.

Maar wat is het?

We zoeken vrienden, followers, liken, delen, tweeten, bloggen, en reageren op nieuws. Wat zou je in hemelsnaam nog meer online kunnen delen zou je bijna denken?

Eenvoudig gezegd: Pinterest is een online prikbord waar we visueel(!) interessante en mooie zaken delen en herdelen. Een prikbord gevuld met kleine afbeeldingen die jij en je vrienden hebben gedeeld. Het bijzondere design zorgt voor een direct overzicht van mooie meubeltjes, gerechten en bijzondere inrichtingen. Of zoals Pinterest het zelf verwoordt: “Pinterest lets you organize and share all the beautiful things you find on the web. People use pinboards to plan their weddings, decorate their homes, and organize their favorite recipes.”

Zoals Bibi Veth onlangs al schreef biedt Pinterest mogelijkheden om door beeldmateriaal en een omschrijving aantrekkelijke content te bieden. Deel smaak en interesses met prikkelende content en laat het meer zeggen dan 1.000 woorden. Visual storytelling in een notendop. Het lijkt een logische stap in het proces van authenticiteit. Het bedrijfslogootje of stockphoto is lang niet zo sprekend als een serie “persoonlijke” afbeeldingen. Neem mensen mee in jouw wereld en geef het verhaal een nieuwe dimensie.

Hoe zet ik het in?

Belangrijk bij je overweging iets met Pinterest te doen is in gedachten te houden dat tot nu toe het overgrote deel van de gebruikers van het vrouwelijk geslacht is. Cijfers suggereren dat deze verdeling tot wel 80-20 kan oplopen. De kracht van deze doelgroep blijft niet onopgemerkt. Vrouwen zijn nou eenmaal krachtige ambassadeurs van merken, passies en interesses. Daarnaast hebben ze zeer grote invloed op aankoopbeslissingen. Met het bieden van mogelijkheden tot het opdoen van (visuele) inspiratie wordt ingespeeld op dit fenomeen. De visuele content biedt een ervaring en inspireert ons tot acties. Ook Facebook merkte dit op en lichtte in haar toelichting op de overname van Instagram toe:

“For years, we've focused on building the best experience for sharing photos with your friends and family. Now, we'll be able to work even more closely with the Instagram team to also offer the best experiences for sharing beautiful mobile photos with people based on your interests.”

Volgen doen we in dit geval niet langer op basis van sociale connectie maar op basis van interesse. Vergelijkbaar aan Twitter maar dan met een waaier aan beeld, smaak, verhaal en beleving.

Heeft het effect?

Effect lijkt het tot nu toe zeker te hebben. Ruim 21% van de gebruikers geeft aan te zijn geïnspireerd en hebben een aankoop gedaan naar aanleiding van een bezoek. Eerder onderzoek toonde in 2011 aan dat 1,2% van de opbrengsten uit online activiteiten in de e-commerce voortvloeide uit het Pinterest. Dit cijfer zal tegen het einde van 2012 zijn gestegen naar 40% zo wordt door sommigen verwacht. Ook de opbrengsten per klik zullen voor dit platform hoger zijn dan we gewend zijn bij andere netwerken.

Give it a try!

Met name voor retailers en organisaties met een daadwerkelijk product of visuele beleving zie ik mogelijkheden. Zo heeft Amazon onlangs de pin-button geïntegreerd en ook eBay laat deze kans niet onbenut. Interessant om te zien is dat deze laatste de button niet klakkeloos heeft ingebouwd maar deze slechts aanbiedt in (visueel) relevante secties. Pinterest is net als andere netwerken interessant voor specifieke doeleinden en geen doel op zichzelf.

Enkele cases

  • BMI: Vliegmaatschappij BMI introduceerde als een van de eerste een competitie met vliegtickets als hoofdprijs. Vijf prikborden werden gevuld met foto’s van verschillende reisbestemmingen. Gebruikers konden deze foto’s repinnen waarna iedere week een winnende foto werd gekozen.

  • Kotex: Kotex introduceerde een “Inspiration Day” waarbij 50 gebruikers een persoonlijk cadeau kregen opgestuurd. Ieder cadeau werd afgestemd op de pins en interesses van de ontvanger. Bijna alle 50 gebruikers publiceerden over het ontvangen cadeau met in totaal bijna 700.000 impressies.

  • Honda: Honda roept gebruikers van Pinterest op te stoppen met het vergooien van hun leven en de wereld in de trekken. Ga naar buiten en geniet! De meest actieve gebruikers van het netwerk krijgen $500 dollar aangeboden om 24 uur naar buiten te gaan en dat te gaan doen waar ze over pinnen. Gevraagd wordt om hier later foto’s van te delen en gehoopt wordt uiteraard dat de nieuwste Honda CR-V wordt gebruikt om de wereld te verkennen.

Samengevat

Waar ik eerder sceptisch was over “weer een nieuw netwerk” zie ik nu met name mogelijkheden.

Pinterest draait om:

  • Passie: Het delen van je passie en interesse met anderen gelijkgestemden. Van diegene die breien tot aan webdesigners delen enthousiasme en tonen hun kwaliteit.

  • Kwaliteit: Over het algemeen is Pinterest vrij van promotie of delen met direct commercieel oogpunt. Kwalitatieve pins krijgen de aandacht die ze verdienen.

  • Vermaak: Pinterest komt voort uit passie en vermaak. Focus je op de onderwerpen die jou inspireren en drijven.

Retailers, creatieven en andere leveranciers van visuele producties worden mogelijkheden geboden zich in de kijker te spelen. Geen netwerk om het gesprek aan te gaan met je community maar wel het bieden van verhalen, inspiratie en beleving. De cijfers tonen mooie vooruitzichten en dat is iets om in de gaten te houden.

Pinterest spreekt tot de verbeelding.

Yoshi Tuk
Freelance journalist en tekstschrijverWebsite

Werkzaam als freelance journalist en tekstschrijver. Schrijft onder meer over ondernemerschap, startups, tech en de online wereld. Heeft eerder gewerkt als social media analist en is tevens betrokken bij initiatieven met een focus op duurzaamheid. Doet dat o.a. met groene webhosting en energiezuinige computers.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Maja Boot

    Ik ben net begonnen op Pinterest Maja Bee Schilderijen.

    Ik vond dit een zeer nuttig artikel bedankt!

    gr Maja Boot


    22 augustus 2013 om 10:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!