Hoe je podcasts inzet in de contentmix

Podcasts, nog steeds superheet. Maar hoe zet je ze in in je contentmix? Daarover gaat de komende offline sessie van het Genootschap CS.

13 oktober 2023, 06:50 1300 x gelezen

Op dinsdag 17 oktober organiseert het roemruchte Genootschap van Contentstrategen een offline meeting (MF is mediapartner, vandaar). In Arnhem, heel speciaal. Die avond ben je welkom bij De Podcasters in Arnhem. En niet heel toevallig, zijn podcasts ook het onderwerp op deze avond.

Podcasts geven organisaties en merken een unieke kans om een verhaal te vertellen. Sprekers Mascha Geerts-Prins en Aljo Hartgers vertellen je tijdens CS 17 daarom hoe je een podcast maakt en – belangrijker – hoe je een podcast tot een succes maakt.

>>> Ok, ik heb genoeg gelezen, ik wil erbij zijn en schrijf me in.

Het draait om het draaiboek

Overdag is Mascha Geerts-Prins werkzaam als marcom manager bij een detacheerder in high tech, ’s avonds maakt zij podcasts… OK, eigenlijk weten ze daar bij de organisatie helemaal niet op welk tijdstip Geerts-Prins de studio in kruipt, maar dat maakt ook niet uit: een podcast luister je immers wanneer jij dat als luisteraar wil.

Belangrijker is het dus om te zorgen dat mensen willen luisteren. En Geerts-Prins weet dat, want zij is de host van “Heet van de Herdgang”, een podcast van het Eindhovens Dagblad over PSV. Met die podcast – én met voorganger “De Peesjeevee Podcast” – heeft zij rijke ervaring opgedaan in het maken van aansprekende luisterprogramma’s.

Ze zal uitleggen hoe je er als maker voor kunt zorgen dat je in een beperkte tijd juist díe onderwerpen aan de orde brengt waarop je luisteraars zitten te wachten. Hoe doe je daar onderzoek voor? Hoe zet je een kloppend draaiboek in elkaar? Hoe zorg je dat je medemakers zich daaraan houden? En welke interactie kun je eigenlijk aangaan met je publiek? Het zijn de belangrijke vragen om jezelf te stellen voordat je zelf plaatsneemt achter de podcastmicrofoon.

Datagedreven podcasting

Aljo Hartgers richtte begin vorig jaar een eigen productiebedrijf op waarmee hij podcasts creëert voor klanten: De Podcasters. En omdat de aloude uitspraak “build it and they will come” inmiddels nog minder waarheid bevat dan de gemiddelde uitzending van Ongehoord Nederland, is het niet alleen belangrijk die podcasts te maken, maar ook om na te denken over distributie. En dan niet pas nadat je opnames en audiomixing gedaan zijn, maar al (ver) vóór die tijd.

In zijn verhaal laat Hartgers zien hoe je data en tools kunt gebruiken om de vindbaarheid van je podcast te vergroten en waarom het format van je podcast daarin ook een belangrijke factor is. Daarnaast neemt Hartgers je ook graag mee op een rondleiding door de studio’s van De Podcasters.

Borrel

Elke fysieke sessie van CS is een feestje, omdat je dan niet alleen de sprekers kan zien en horen, maar ook elkaar. Er zullen voldoende drankjes en hapjes aanwezig zijn!

Marketingfacts als mediapartner van genootschap CS

Bij Marketingfacts hebben we kennisdeling voor en door marketeers hoog in het vaandel staan en is het onze missie om marketeers te helpen. 1 + 1 = 2 dus, de paus is nog steeds katholiek. We delen aankondigingen en ook interviews en presentaties.

Schrijf je nu (gratis) in

Hoe en wat

  • Datum: dinsdag 17 oktober 2023

  • Inloop: 18.30 uur

  • Programma: 19.00 – 20.30 uur

  • Borrel: ca. 20.30 – 21.30 uur

  • Locatie: De Podcasters, Utrechtseweg 310-B30, 6812 AR Arnhem (de routebeschrijving volgt in de uitnodiging als je je hebt aangemeld)

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!