Hoe het herontwerpen van je website de SEO kan verpesten

6 november 2018, 10:00

Trends, de wensen van de klant, een andere koers: tal van zaken zorgen ervoor dat je zo af en toe je website moet herontwerpen. Vaak een hele klus, maar een essentieel onderdeel van veel marketingcampagnes. Er kunnen genoeg problemen ontstaan bij het redesign, die vooral te maken hebben met het indexeerbaar maken van de testomgeving, het niet goed overzetten van de website of het doorvoeren van grote wijzigingen aan de structuur.

Marketeers zijn constant op zoek naar nieuwe invalshoeken en nieuwe manieren om nog meer omzet te kunnen genereren, waardoor ook websites constant blijven veranderen. Het herontwerpen van een website kan gevolgen hebben voor de SEO-campagne. Er kunnen diverse dingen misgaan, zowel op technisch gebied als wat betreft content of indexatie. Om de gevaren te herkennen en voor te zijn, heb ik hieronder een aantal veelvoorkomende risico’s beschreven.

Hou design-omgeving indexeerbaar

Wanneer het op de locatie aankomt waarop websites worden ontwikkeld, pakt vrijwel iedereen het op een andere manier aan. Sommige partijen doen dit op een subdomein, onder hun eigen domein, waar anderen dit op een geheel apart domein doen. Er zijn ook partijen die hun testomgeving dusdanig afsluiten, dat zelfs Interpol er niet op in zou kunnen breken. Nu hoef je dat laatste echt niet te doen, maar het is wel ten zeerste aan te raden om ervoor te zorgen dat de testomgeving – waar deze zich ook bevindt – niet gecrawld en geïndexeerd wordt door Google.

“Testomgeving geeft zoekmachine struggles”

Zoekmachines blijven machines: ze crawlen websites via links en indexeren de content die ze hierbij onderweg tegenkomen – soms zelf als je aangeeft dat ze dit helemaal niet moeten doen (noindex). Wanneer je een testomgeving hebt, kan het zijn dat er twee versies van de content op de website online staan. Dit hoeft niet direct een penalty van Google op te leveren, maar het geeft de zoekmachine in ieder geval een hoop struggles, omdat de kans aanwezig is dat de websites met elkaar verward worden.

Als je het echt perfect wilt oplossen, en 0,0 risico wilt lopen, kun je het op de volgende manier aanpakken:

  • Gebruik een URL die nog nooit voor een live website gebruikt is. Hierdoor weet je ook zeker dat er geen links naar dit domein verwijzen.
  • Disallow alle bots via het robots.txt-bestand. Zet daarbij een onzichtbare indexeringspagina op, zodat alle andere folders niet zichtbaar zijn.
  • Wanneer je meerdere websites ontwikkelt, maak je een aparte folder voor iedere website. Als je helemaal zeker van je zaak wilt zijn, geef je de folders random namen, zodat de kans nihil is dat ze worden gevonden.
  • Installeer tot slot WordPress of een ander CMS op de folders en laat de bots ook op dit niveau blokkeren.

Goed scorende pagina’s omgooien

Wanneer je je website aan het herontwerpen bent, kun je tot de conclusie komen dat sommige afbeeldingen – of zelfs hele pagina’s – niet langer nodig zijn. De domste fout die je kunt maken, is ze simpelweg verwijderen. Maar ook verplaatsen of hernoemen, waarmee automatisch ook de URL zal veranderen, is niet zo handig.

Op het moment dat veel van de pagina’s goed ranken, snijd je hier alleen maar jezelf mee in de vingers. Niet alleen kunnen pagina’s waarmee veel traffic wordt gegenereerd komen te vervallen, ook breng je de hele websitestructuur – en dan met name de interne links – in de war. Hierdoor gaat al het zuurverdiende ‘juice’ op deze pagina’s ook verloren, waardoor je met de gehele website kunt zakken in de Google ranking.

Toch is dit niet het enige probleem:

Iemand die klikt op de links die naar deze pagina’s verwijzen, zal op een 404-pagina terecht komen. Dit is vervelend voor iedere partij. Nog belangrijker, het geeft een negatieve bezoekerservaring, waar Google absoluut niet blij mee zal zijn.

“Met een negatieve bezoekerservaring is Google absoluut niet blij”

Een simpele, maar goede oplossing voor dit probleem is de pagina’s die je gaat verwijderen te redirecten naar de meest relevante pagina die op dit moment op de website aanwezig is. Dit geldt niet alleen voor het verwijderen van pagina’s, maar ook als je de URL van een pagina aanpast. In beide gevallen zal een 301-redirect naar de nieuwe URL of naar de meest relevante pagina volstaan.

Website niet goed overzetten

Ongeacht de methode die je gebruikt om de nieuwe website te migreren, is de kans groot dat dit niet in één keer vlekkeloos zal verlopen. Meestal dupliceer je de oude website en verplaats je deze naar de testomgeving. Als die vervolgens af is, migreer je het naar de liveomgeving.

Hier lijkt in principe niet zoveel mis te kunnen gaan, maar je zal je erover verbazen. Een praktisch voorbeeld:

  • URL website: Domein.nl/diensten
  • URL testomgeving: Testdomein.nl/project-12/diensten

Wanneer je de gehele website vanaf de testomgeving terug migreert naar de liveomgeving, kan de content op de pagina’s nog steeds links bevatten die naar de pagina’s in de testomgeving verwijzen.

Dit is maar één voorbeeld, maar er zijn nog veel meer links die naar de content op een website verwijzen. Niet alleen ‘normale’ links, maar ook links naar het origineel van een afbeelding en zelfs naar JavaScript of CSS-bestanden.

“De oplossing is simpel: check, check, dubbelcheck”

De oplossing hiervoor is heel simpel: CHECK, CHECK, DUBBELCHECK! Tools als SEMrush of Screaming Frog kunnen je hierbij helpen. De bedoeling is dat de tools de website zowel van de liveomgeving naar de testomgeving, als andersom checken.

Niet herconfigureren van CMS en plug-ins

Hierboven ben ik kort ingegaan op het niet bereikbaar maken van de testomgeving. Zet als het ware een muur op, om te voorkomen dat de testomgeving per ongeluk wordt geïndexeerd. Zodra de website naar de liveomgeving is overgezet, is het echter ook belangrijk de muur weer af te breken en de website weer toegankelijk te maken voor de zoekmachines. Dit heeft niet alleen met crawlability te maken, maar ook met alle werkzame plug-ins.

Conclusie: wees een pietje precies!

Er kunnen genoeg problemen ontstaan als je de website gaat herontwerpen en deze op een testomgeving plaatst. Deze hebben vooral te maken met het indexeerbaar maken van de testomgeving, het niet goed overzetten van de website of het doorvoeren van grote wijzigingen aan de structuur. Ongeacht wat bij jou de meest voorkomende problemen zijn: wees zorgvuldig en heb oog voor detail. Als je alles goed controleert, naloopt en zorgvuldig aanpakt, is de kans klein dat je één van de bovenstaande fouten maakt.

Pim Broekstra
SEO Specialist bij SAM Online Marketing

Fervent 'SEO-er' sinds 2014. De fijne kneepjes van het vak geleerd bij SAM Online Marketing en sinds 2022 werkzaam als als SEO specialist bij online uitgever V2C2, bekend van onder andere VakantieDealz, BlackFridayDealz enStudentenWegwijzer. Altijd al een fascinatie gehad voor copywriting en de psychologie achter marketing.

Categorie
Tags
seo,

2 Reacties

    NoodAanSeo

    Kan een SEO-bedrijf mijn website herontwerpen zonder dat mijn website-SEO hieronder lijdt?


    9 november 2018 om 12:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!