Hoe Google worstelt met WhatsApp

20 februari 2020, 07:00

Wordt RCS hét kanaal van de toekomst?

Google wil Rich Communication Services (RCS) introduceren bij het grote publiek, een nieuwe open standaard voor berichten. Maar wie zit daar nu eigenlijk op te wachten?

WhatsApp is in West-Europa met afstand de meest gebruikte berichtendienst, met als runner-up Messenger van Facebook. Een doorn in het oog van Google dat al jaren probeert voet aan de grond te krijgen in het berichtenverkeer. Google deed verschillende pogingen met weinig succesvolle apps als Gtalk, Duo, Alo en Hangouts. Inmiddels lijkt Google de hoop op een eigen populaire berichtendienst te hebben opgegeven. Het bedrijf heeft zijn pijlen nu gericht op het creëren van, of beter gezegd, het populair maken van een nieuwe open standaard voor berichten. Het bedrijf spant zich in om Rich Communication Services (RCS) te introduceren bij het grote publiek.

Wat is RCS?

RCS is de opvolger van sms. Naast tekst kan een bericht ook bestaan uit een afbeelding, audio of video. De standaard is al meer dan tien jaar oud, maar tot vorig jaar werd er weinig aandacht aan besteed. Net als sms is RCS afhankelijk van de mobiele dekking en staat het los van het mobiele internet. Dat maakt het stabieler en betrouwbaarder dan de online alternatieven zoals WhatsApp.

RCS moet Google’s antwoord op iMessage van Apple worden

Google’s redenen

Het doel van Google laat zich makkelijk raden. Het berichtenverkeer van Android-gebruikers is in handen van een klein aantal commerciële partijen en Google staat niet in dat lijstje. Hierdoor heeft Google geen invloed op de gebruikservaring en kan het geen rijke chatfuncties integreren in het besturingssysteem. Door RCS te gaan gebruiken, heeft Google een antwoord op iMessage van Apple. Sterker nog, het kan iMessage overbodig maken, want ook Apple overweegt om de iPhone geschikt te maken voor RCS.

Maar ook voor de consument zijn er voordelen. De techniek is universeel, waardoor iedere appbouwer op ieder platform gebruik kan maken van het RCS-protocol. De app die je gebruikt bepaalt niet langer met wie je wel en niet kunt chatten. En je hebt er dus geen internetverbinding voor nodig, dus geen gedoe met slechte verbindingen of berichtjes die niet binnenkomen omdat je internetbundel op is. Uiteraard kunnen er wel kosten verbonden zijn aan het gebruik van RCS.

Geen gedoe met slechte verbindingen of berichtjes die niet binnen komen omdat je internetbundel op is

Voor bedrijven is RCS een interessant nieuw communicatiemiddel. Een mobiel telefoonnummer is genoeg om rijke berichten te sturen naar klanten. Denk aan afbeeldingen, video’s, QR-codes of een boarding pass. Onafhankelijk van apps, platformen en accounts. De mogelijkheden voor mobiele marketing en customer care zijn dus eindeloos.

RCS in Nederland

Een aantal grote providers toont al jaren interesse in RCS, maar er zijn investeringen nodig om het GSM-netwerk geschikt te maken en die blijven vooralsnog uit. Google heeft besloten niet langer te wachten op hun steun. In 2019 rolde het bedrijf RCS zelfstandig uit in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Mexico, Duitsland en Frankrijk. Nog niet in Nederland dus. Of dat jammer is valt nog te bezien, de door Google gefaciliteerde oplossing is namelijk verre van ideaal.

Zolang we voor het gebruik van RCS afhankelijk blijven van de ondersteuning door Google, blijft ondersteuning beperkt tot het Android-platform. Pas als telecomaanbieders RCS gaan ondersteunen, wordt berichtenverkeer mogelijk tussen alle type telefoons. IPhone-gebruikers en Android-gebruikers kunnen dan via het GSM-netwerk op een moderne manier met elkaar chatten, zoals ze nu gewend zijn in WhatsApp en Facebook Messenger.

Het wachten is op de eerste telecomproviders die hun systemen klaarmaken voor de uitrol van RCS. Nederland, het land met de hoogste smartphonepenetratie van de wereld, verdient niet minder.

Edwin van der Palen
Domein Architect bij Sligro Food Group

Edwin is ruim 22 jaar actief op het gebied van online marketing en automatisering. Momenteel werkt hij als Domein Architect bij Sligro Food Group. Voordat hij aan de slag ging bij Sligro Food Group was hij Technical Lead bij Tribal Agency en Head of Technology bij Yourzine (Springbok) en Add to Favorites (Spotler Group).

Categorie
Tags

2 Reacties

    AA KK

    Winner takes all.

    Misschien als Facebook Messenger Whatsapp overneemt, dan zouden heel misschien genoeg mensen openstaan voor een alternatief.


    20 februari 2020 om 19:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!