Hoe Brave het internet wil repareren

11 december 2018, 12:00

Is het internet kapot? Bepaalde digitale experts vinden van wel. Het was een thema dat aan de orde kwam op de Web Summit in Lissabon, één van ’s werelds grootste tech-events ter wereld. In dit verslag wordt ingezoomd op één specifieke oplossing van dit fundamentele probleem: Brave, een tegendraadse browser met een blockchain-token, waarbij tracking door middel van cookies niet standaard is.

Dit artikel is geschreven door Koen Suilen en Pauline Schepers van Fontys Hogescholen.

Toen het internet van start ging, werden er allerlei technische ontwikkelingen geïntroduceerd die het gebruikersgemak moesten verhogen. JavaScript, HTML en Cookies werden begin jaren negentig ontwikkeld met twee doeleinden: het kunnen combineren van afbeeldingen en teksten op één website (afbeeldingen stonden op aparte servers) en het kunnen onthouden van de gebruikersnaam, zodat je niet steeds opnieuw hoefde in te loggen.

“The Internet is broken and is being misused”

Anno 2018 wordt JavaScript echter voornamelijk gebruikt om advertentieruimte vanaf een externe server in een website te laden. De bedenker van JavaScript, Brendan Eich, heeft nooit deze intentie gehad bij het ontwikkelen van de technologie. “The Internet is broken and is being misused these days”, aldus Eich. Vandaar dat hij het voortouw heeft genomen in het ontwikkelen van een oplossing: de browser Brave.

Browser Brave

Brave is een browser waarbij standaard een adblocker is geïmplementeerd en waarbij tracking door middel van cookies niet standaard is. De gebruiker is in charge: hij bepaalt of er wel of geen advertenties worden vertoond en of er wel of geen tracking plaatsvindt. Als iedereen tracking en advertenties uit zet, dan zullen veel sites hun inkomen verliezen. Het internet is grotendeels gebaseerd op een verdienmodel van advertenties. Gelukkig heeft Brave ook daar een oplossing voor bedacht: de Basic Attention Token (BAT).

Als gebruiker van Brave kun je Basic Attention Tokens verdienen en verhandelen. Basic Attention Token (BAT) is een token gebaseerd op het cryptoplatform Ethereum. Gebruikers verdienen BAT door advertenties toe te staan en gebruikers betalen vrijwillig BAT voor het bekijken van (voorheen) betaalde content zoals artikelen op nieuwssites. Content-creators en website-eigenaren verdienen BAT doordat gebruikers hun BAT ‘geven’ voor het bekijken van content. Dit zijn traditionele contentplatforms, maar bijvoorbeeld ook YouTubers.

“Gebruikers geven gedeeltelijk zelf de waarde van content of advertenties aan”

Adverteerders betalen BAT voor het laten zien van advertenties. Maar hier komt het: gebruikers geven gedeeltelijk zelf de waarde van content of advertenties aan, door hier een hoeveelheid BAT aan toe te kennen. Dit betekent dat adverteerders nog meer voordeel hebben bij relevantie en dit verbetert weer de gebruikerservaring.

Bron: Brave.com

Vernieuwd model

Door dit vernieuwde model, waarbij tracking en ads niet meer de standaard zijn en de gebruiker in charge is, worden advertenties niet meer via platformen als DoubleClick en andere DSP’s ingezet. Dit betekent dat ook de juist nu zo geavanceerde targeting-opties verleden tijd zijn in Brave. Wat dan exact de targeting-mogelijkheden zijn in Brave, is ons nog niet geheel duidelijk (waarschijnlijk content- en location-based), maar in ieder geval op het device en niet op afstand.

“De juist nu zo geavanceerde targeting-opties zijn verleden tijd zijn Brave”

Tegelijkertijd zorgt Brave ervoor dat de advertentievarianten ‘direct’ in de website van de publisher worden gecodeerd. Dit heeft als voordeel dat er geen data vanaf externe servers (via JavaScript) hoeft worden ingeladen en dat het internet sneller èn veiliger wordt. De kans op de verspreiding van malware wordt vele malen kleiner.

Voor content-creators is Brave ook een goede oplossing. Met de opkomst van adblockers verdienen ze een gedeelte van hun inkomsten. Brave biedt hiervoor een eerlijke oplossing. Ook kleinere content-creators, zoals YouTubers, kunnen nu een redelijke waarde voor hun content toegekend krijgen.

Het is overigens ook mogelijk om Brave te gebruiken in het ‘oude model’ van het internet. Dus ook met Brave kun je gewoon advertenties en tracking van third party’s toestaan.

Bron: Brave.com

De dark side of Brave?

Er zijn groepen minder positief over de browser, en in 2016 werd Brave aangeklaagd door de News Media Alliance. Zij beweerden dat Brave controversieel is en dat de bedenkers van Brave voornamelijk hun eigen advertentievoorraad willen vertonen, in plaats van de inventory van ’traditionele’ partijen. De meeste commentaren hierover stammen uit de tijd van deze notice van de NAA, in 2016. In een reactie weerlegt Brave de beschuldigingen en twee jaar later is er met de introductie van BAT een heel nieuw hoofdstuk in het opschudden van de markt aangebroken.

“Met de introductie van BAT is een heel nieuw hoofdstuk in het opschudden van de markt aangebroken”

Het verschil tussen de traditionele advertenties en de reclame bij Brave, is dat de browser advertenties selecteert op basis van de content die je online bekijkt, zonder deze data beschikbaar te stellen aan derden (ad inventory-partijen zoals DoubleClick). Brave heeft dus een eigen advertentievoorraad om er zo voor te zorgen dat ze je data niet hoeven te delen met derde partijen. De voordelen van Brave: sneller en veiliger, blijven zo bewaakt. Wat ons betreft mag Brave prima winst maken. Zij hebben immers deze technologie voor ons toegankelijk gesteld, waardoor we nu de voordelen ervaren.

Om toch ook een kritische noot te kraken: Brave is gebaseerd op Chromium, het open-sourceproject van Google, maar is zelf closed-source. Daarmee werk je speculatie natuurlijk in de hand en het is dus moeilijker om te checken of patches op Chromium (de bron) zijn doorgevoerd.

De toekomst van Brave

Brave heeft momenteel 3,1 miljoen actieve gebruikers en de verwachting is dat dit aantal snel zal groeien. Er zit een flinke kapitaalinjectie in Brave en de marketing (referralprogramma en ‘gratis BAT’ per maand) zal de groei zeker stimuleren. Daarnaast zijn er al 26.000 publishers aangesloten. Cijfers van gebruik in Nederland zijn niet bekend. De voorspelling is dat Brave ook in Nederland snel in populariteit gaat stijgen. We snakken naar een oplossing waarbij we waardering en beloning krijgen voor onze content (publishers), en waarbij we niets steeds lastig worden gevallen door irrelevante advertenties.

Ik ben in ieder geval al (gedeeltelijk) over op de nieuwe browser!

Na mijn ervaring als online marketing adviseur ben ik het onderwijs in gegaan met als doel om studenten te enthousiasmeren voor het mooie vakgebied digital marketing. Mijn taken bestaan o.a. uit het ontwerpen, onderwijzen en beoordelen van studenten op het gebied van digital marketing.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Maarten Hoogvliet – Humanoids

    Interessante ontwikkeling.


    12 december 2018 om 13:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!