Hitte, vakantie en economie be?nvloeden surfgedrag

Hitte, vakantie en economie be?nvloeden surfgedrag

Online onderzoeksbureau Multiscope constateert dat warme zomermaanden, vakantie en een slechte economische situatie duidelijk van invloed zijn op het bereik en de populariteit van verschillende websites.

Daling in bezoek top 100 sites
Ondanks een stijgende internetpenetratie daalt het bezoek aan de 100 grootste websites in juli in vergelijking tot mei met ongeveer 2%. Deze daling is opmerkelijk omdat deze nog niet eerder geconstateerd werd. De daling kan nauwelijks veroorzaakt worden door internetgebruikers die in verband met een vakantie geen internettoegang hebben, aangezien het percentage gebaseerd is op een maandbereik. Alleen internetgebruikers die langer dan een maand op vakantie zijn kunnen de daling enigszins verklaren. De meest logische verklaring van de daling is daarom de aanhoudende warmte in de zomermaanden.

De daling is het grootst bij sites in de posities 11 tot 50 (-3,0%), gevolgd door sites in de posities 51-100 (-1,3%). De top 10 sites merken het minst van de daling (-0,9%). Ook de statistieken van de Amsterdam Internet Exchange (internet knooppunt) laten overigens laten een daling zien van het internetverkeer .

Populairder: geld lenen, tweedehands, reizen & entertainment
Ondanks de geconstateerde dalende trend zijn er ook websites die wel populairder zijn geworden. De ranglijsten van Multiscope worden normaliter gedomineerd door een vaste kern van sites. Maandelijks slaagt een kleine 10% nieuwkomers er in om (soms ??nmalig) door te dringen in de uitgebreide top 250 ranking. Het valt op dat met name sites op het gebied van ‘geld lenen’, ‘tweedehands artikelen’, ‘reizen’ en ‘entertainment’ dominant zijn in deze groep nieuwkomers.

Blijkbaar hebben Nederlanders door de slechte economische situatie ook meer behoefte aan het afsluiten van een lening. Voorbeelden van nieuwkomers in dit segment zijn bijvoorbeeld geldbutler.nl, geldkaart.nl, krapbijkas.nl en lenen.nl. Dat men het wat zuiniger aandoet blijkt uit nieuwkomer domeinen.minfin.nl, waar overtollige rijksgoederen of in beslag genomen goederen verkocht worden. Ook de nog altijd voortdurende opmars van marktplaats.nl ondersteunt deze trend. Deze site is inmiddels een gevestigde waarde in de top 10.

Het vakantiesegment weet traditiegetrouw in deze periode goed te scoren. Nieuwkomers hier zijn dereisgigant.nl, happyhome.nl en nachtjeweg.nl. Dat internetgebruikers in deze periode ook op zoek zijn naar ontspanning in de vorm van entertainment sites blijkt uit de opmars van zylomgames.com. Ook een aantal (buitenlandse) sites die te maken hebben met gokken of loterijen behoren tot de nieuwkomers in dit segment.

Bron:
http://www.multiscope.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Ook Vendex heeft last van de warmte:
    http://www.planet.nl/planet/show/id=67782/contentid=394946/sc=563993

    geplaatst op
  • Sites nemen klakkeloos persbericht Multiscope over

    Multiscope gaf gisteren een persbericht uit waaruit zou blijken dat mensen meer surfen naar sites waar ze geld kunnen lenen, en minder naar de "top 100" sites. Klakkeloos namen diverse sites, zoals Webwereld en Planet, dit persbericht over. Echter is deze meting volledig beinvloedt door reclame. Er is een enorme reclamecamapgne aan de gang van DSB, die mensen naar de sites van o.a. Geldbutler en Krapbijkas leidt. Het meest opmerkelijke is nog wel dat Planet zelf al wekenlang pop-ups van Ineenwipeenvolleknip draait op haar site. Het persbericht kan dus beter gezien worden als een indicatie van partijen die op dit moment veel adverteren, in plaats van werkelijke voorkeur van de consument.

    Bron:
    http://www.hyped.nl/

    geplaatst op
  • Klopt helemaal.... iedereen ziet dat in zn statistieken terug denk ik

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.