Het Rijksmuseum introduceert het ‘Rijkswidget’

22 november 2005, 08:45

Het Rijksmuseum introduceert het 'Rijkswidget'Enkele weken geleden was ik nog te gast op de Digitale Erfgoed Conferentie 2005 waar ??n van de discussiepunten was hoe musea een groter publiek kunnen bereiken met de inzet van nieuwe media.

Vandaag krijg ik een bericht binnen dat het Rijks-museum als eerste museum ter wereld een widget ter beschikking stelt waarmee je iedere dag een ander topstuk uit de schilderijenverzameling van het Rijksmuseum op je desktop te zien krijgt. Een klik op de muisknop geeft bovendien op de achterkant van het schilderij de naam van de kunstenaar, de titel van het werk ?n een link naar meer informatie over het meesterwerk op de website van het Rijksmuseum.

Kenners weten uiteraard wat een widget is. Voor niet-kenners: een widget is een piepklein en meestal goed vormgegeven computerprogrammaatje. Zo zijn er widgets waarmee je het nieuws kunt bijhouden, een widget voor de weersverwachting, een widget als rekenmachine, een widget waarmee je het laatste nieuws kunt zien enz. (zie ook wikipedia.org).

De widget van het Rijksmuseum geeft dus elke dag een nieuw schilderij uit zijn bijzonder rijke collectie kunstwerken. Het Rijksmuseum ziet de widget als een van de innovatieve producten die het wil gaan inzetten om de collectie van het Rijksmuseum op verschillende manieren te ontsluiten. Met natuurlijk als uiteindelijk doel dat mensen verleid worden om de authentieke meesterwerken in het Rijksmuseum te komen bewonderen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Ruben

    Een enorm goed idee zeg, mijn complimenten!


    22 november 2005 om 09:23
    media

    Inderdaad een goed idee. Nu nog dat virtuele museum in Habbohotel 😉


    22 november 2005 om 10:55
    Pietel

    Geweldig idee. Meteen geïnstalleerd.


    22 november 2005 om 17:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!