• Mobile
    wordt gesponsord door

Het potentieel van SMS

Het potentieel van SMS

Ruim 1,3 miljard mobiele telefoons, 600 miljard SMS berichtjes per jaar met een geschatte omzet van 30 miljard dollar. Indrukwekkende cijfers die volgens Venturo een indicatie geven voor de uiteindelijke omzetpotentie van SMS.

Nu ben ik zelf niet zo’n voorstander van commerciele berichten via SMS (push), ik geloof zeker wel in de mogelijkheden van SMS waarbij de gebruiker in control is (pull) en blijft (maar al te vaak is aanmelden eenvoudig maar het afmelden een drama). Eenmalige vraag (van gebruiker) en aanbod (van adverteerder) via SMS dus. Maar hoeveel succesvolle toepassingen hebben we hier nu van gezien?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Kijk eens naar een paar cases van HotSMS, Icemobile en Emexus

    Stuk voor stuk succesvolle ondernemingen van Nederlandse bodem met multinationale klanten.

    geplaatst op
  • Dank voor de links Bas. Enig idee hoe groot die markt nu is voor Nederland?

    geplaatst op
  • Marco, ik geef je helemaal gelijk wat betreft je push pull verhaal, maar ik denk dat het nog sterker is. Volgens mij is er een grote behoefte bij bedrijven om via sms te communiceren met potentiele consumenten (via pull) en zijn consumenten bereid die content te ontvangen echter niet als men ervoor moet betalen. Dus eenmalige vraag per sms en betaald door het bedrijf.
    Hoe groot zal die markt eigenlijk zijn? en welke toepassingen zou je daarbij kunnen verzinnen?

    geplaatst op
  • Ik denk dat de SMS-service markt wel eens vele malen groter zal zijn dan de markt voor SMS-marketing. Harde cijfers heb ik helaas niet. Iemand?

    Vandaag wel weer wat andere cijfers over de mobiele markt. Marktonderzoeker Gartner rekent voor dat er in het jaar 2009 één miljard mobiele telefoons zullen worden verkocht, schrijft The Guardian. In 2004 lag dat aantal op 674 miljoen en voor 2005 verwacht de onderzoeker dat er 780 miljoen mobieltjes zullen worden verkocht. Omgerekend houdt dat in dat er in 2009 2,6 miljard actieve mobiele bellers zullen zijn. Dat is ruwweg de helft van de wereldbevolking. In datzelfde jaar komt het aantal verkochte mobieltjes - sinds 1997 - op 7,5 miljard (via: Planet).

    geplaatst op
  • Marco, hoop dat je gelijk hebt.

    Als ik een primeur voor je heb ben je de eerste...

    Waar kan dat naartoe?

    geplaatst op
  • Patrick: emails kunnen altijd naar info-at-marketingfacts.nl. Ben benieuwd!

    geplaatst op
  • Mobile TV will explode! $27 Billion worldwide by 2010 according to Abisearch.
    Een driedelig artikel op PDAstreet gaat dieper in op deze materie. Deel 1, 2 en 3 voor de liefhebber.

    Handheld game sales will reach $9 billion worldwide in 2005. Meer over met name de Aziatische markt op Imediaconnection

    Genoeg potentie de komende jaren op mobile gebied lijkt me.

    geplaatst op
  • Marketing via SMS:
    - kort en bondig (ruimte voor maximaal 160 leestekens);
    - resultaten minder goed meetbaar (geen leesbevestiging, zoals bij internet / e-mail);
    - Volgens mij aanmerkelijk duurder dan e-mail;
    - Als SMS-marketing een succes wordt, levert het meer irritatie op bij de ontvanger dan e-mail. Je hebt immers geen SMS bulkmailbox.
    De gebruiker in control... Funny, ik heb via http://www.smsprofit.nl toestemming gegeven om mijn mobiel te gebruiken voor (gratis te ontvangen) commerciële SMS-jes. Ik heb nog geen enkele SMS ontvangen.

    Kortom: ik geloof niet (zo) in SMS-marketing, maar als u een CONCREET voorbeeld weet met een MEETBAAR succes (en dan bedoel ik niet (betaalde) sms-diensten, want Jamba e.d. zijn wel succesvol), dan hoor ik deze graag (graag feiten (bv. conversie) en cijfers noemen).

    Ik geloof wel in innovatieve SMS-dienstverlening, maar ook die zal wel steeds meer concurrentie krijgen van GPRS / UMTS diensten.

    geplaatst op
  • beste Jurjen,

    wat betreft je punten hierboven:
    1. Klopt, maar moet een boodschap niet altijd kort en bonig zijn? anders ben je de consument kwijt. Jongeren zijn niet anders gewent dan kort en bondig te sms-en. De marketeer moet wel creatief zijn.
    2. Inderdaad geen leesbevestiging, maar ik ken niemand die ooit slechts 100 van de 160 tekens heeft gelezen
    3. het is duurder dan e-mail, dat staat voorop. Het grote voordeel is, dat het gelezen wordt waar iemand ook is. En de sms-diensten waar ik over praat daar vraagt de consument gericht om, er is dus geen "waste" van informatie. iemand kan on-demand informate opvragen of reageren. De effectiviteit zal dan hoger liggen dan bij email (push) marketing.
    4. gebruiker bepaald of er contact is, dus nvt
    smsprofit :) ja dan heb je er ook wel eentje te pakken

    Ik denk dat de sms-service marketing nog in de kinderschoenen staat en dat het voornaamste probleem is dat het opstarten van een eigen sms dienst veel te veel kosten met zich meebrengt voor MKB, waardoor we nu alleen maar met die Jamba en Idols troep opgescheept zitten.

    Ik geloof ook in innovatieve SMS-dienstverleningen ik denk ook dat er na verloop van tijd concurrentie komt van GPRS / EDGE / UMTS diensten. Dat wil echter niet zeggen dat we niet eerst die fase van SMS moeten doorlopen en producten moeten ontwikkelen (en gebruiken).

    Volgens mij zij u ook niet: "Internet over de kabel, dat gaat 20 keer zo snel als internet over de telefoon en het komt er zeker binnen nu en 4 jaar aan... Dan wacht ik even met een internetaansluiting tot de kabel er is..."

    Ik hoop dat er binnenkort diensten komen die al uw twijfels wegnemen (hou mediafact in de gaten).

    Patrick

    geplaatst op
  • @Patrick. Ik zal mediafact.nl zeker in de gaten houden... en hoop niet dat de consolidatie van de Nederlandse telecommarkt ('KPN eet Telfort op') de opkomst van het MKB op de SMS-markt zal remmen. Want hoe meer conculega's hoe meer vreugd. Toch?
    Gelukkig dat het ook mogelijk is om via buitenlandse providers / SMS-servers te werken, waardoor men niet volledig afhankelijk is van de Nederlandse telecommarkt.
    ---
    Ook vind ik dat SMS-dienstverleners behalve referenties (daar staan hun sites wel vol mee) wel wat meer mogen vertellen over wat ze hebben bereikt met hun campagnes. (hoeveel gebruikers?, Hoeveel tijd besteed een gebruiker aan één SMS?, Wat doen gebruikers met de informatie of wat doet de informatie met de gebruiker (bv. meer verkoop product X, meer bezoeken aan evenement Y)? Ik denk dat veel bedrijven daarvoor gevoelig zijn en eerder gaan nadenken over het introduceren van een eigen SMS-dienst.
    ---
    Momenteel heeft 'SMS marketing' 262 Nederlandse hits in Google. Hoeveel zullen dat er zijn als SMS marketing te grote voeten krijgt voor haar kinderschoenen?

    geplaatst op
  • Op http://www.mobile2win.com/case.htm vind je een overzicht van meer dan 100 verschillende mobile marketing campagnes voor verschillende brands in verschillende industrien en innovatief gebruik makend van sms, mms, wap branded java games. Het Mobiele Medium met al haar unieke eigenschappen als anytime, anywhere, personal, micropayment etc maakt het een uniek marketing marketing kanaal dat in Nederland Nederland nog onder ontwikkeld lijkt. In Oktober dit jaar opent Mobile2win haar eerste Europa kantoor in Amsterdam. Ik hoop dat we dan gaan zien of hun global best practices net zo succesvol zullen zijn in Nederland.

    geplaatst op
  • Ik geloof ook niet zo in producten als SMS profit. Echter zie ik wel een toename van SMS dienstverlening (mooi woord!). Kappers en tandartsen die herinneren voor een afspraak. Met diensten als http://www.budgetsms.net is het ook een kleine moeite om dit soort dienstverleningen aan te bieden voor bedrijven.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.