Het systeem dat retailers laat concurreren met Bol.com en Coolblue

18 juni 2018, 13:00

Rob van den Heuvel (Sendcloud): “Wij optimaliseren alles rondom verzending”

Sendcloud helpt online retailers met het optimaliseren van alles rondom de verzending. “We zorgen ervoor dat retailers kunnen concurreren met de Bol.coms en Coolblues van deze wereld”, zegt oprichter Rob van den Heuvel. Dat betekent orders geautomatiseerd verwerken, labels maken, consumenten op de hoogte houden, track and trace en de retourzending. “Dat laatste is vaak een ‘pain in the ass’. Voor de retailer, maar ook voor de consument. Wij hebben dat zoveel mogelijk geautomatiseerd.”

Ooit had Van den Heuvel een eigen webshop. “De veertig tot vijftig orders die we dagelijks moesten verwerken, kosten ons elke dag zeker een uur tot anderhalf uur werk – alleen al om de data vanuit het online retail-systeem over te typen naar het systeem van de vervoerders. Er was geen koppeling. Waarom niet? Qua payments is alles aan elkaar gekoppeld, logistiek moet dat eigenlijk ook zo zijn. Zo zijn we gestart.”

Door het koppelen van alle verschillende logistieke netwerken, hoef je niet per se naar een PostNL-punt, maar kun je ook naar DPD, DHL of UPS. Van den Heuvel: “Daarmee gaat het aantal afgeefpunten van 2.500 naar 6.000 locaties.”

“Ons werk democratiseert de markt”

Sendcloud heeft op dit moment tienduizend webshops als klant. “Dat is in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. En we krijgen steeds meer aanvragen van grotere winkels. Onze software ontwikkelt zich door en steeds meer partijen zien de waarde van wat wij bieden: één platform naar alle vervoerders, één koppeling in plaats van tien.” Toch zijn het de kleine partijen die het meeste baat hebben bij Sendcloud. “Als wij er niet waren, dan kon de onderkant van de markt niet concurreren met de grote jongens. Ze hebben al geen inkoopvoordeel en dan zouden ze ook niet de services aan kunnen bieden die de grote jongens wel aanbieden. Wat wij doen, democratiseert.”

Cultuurverschillen in distributie

Sendcloud werkt hard aan internationale uitbreiding. “In ieder land dat we ingaan, moeten we met de grote vervoerders om tafel gaan zitten voor een overeenkomst. Dat duurt altijd even, helemaal met de marktleiders. Vervolgens is de overeenkomst rond, maar alle vervoerders hebben aparte koppelingen: dat is iedere keer een nieuwe application programming interface integreren en je aanpassen aan telkens andere manieren van werken. Het is best ingewikkeld om internationaal te werken. Maar als je eenmaal een paar landen hebt, dan heb je de basis staan – dan heb je alles wel gezien en wordt het een stukje makkelijker.”

Cultuurverschillen spelen geen grote rol. “Het valt ons heel erg mee. Misschien komt dat omdat webwinkels gerund worden door relatief jonge, ondernemende mensen. Webwinkelsoftware is vaak Engels. Ze zijn al op een bepaalde manier internationaal-minded en ondernemend, en ze willen vaak nieuwe dingen proberen.” Er zijn wel kleine verschillen: “Je ziet dat er in Duitsland meer behoefte is aan een salesgesprek of advies. In Nederland zijn we meer van ‘we proberen het even’. In Duitsland is het echt afwachten en ze zijn ook erg privacy-georiënteerd.”

“Je moet gaan bouwen voordat je kunt verdienen”

Afgelopen zomer wist Sendcloud vijf miljoen aan investeringsgeld op te halen. “Dat is om snelheid te maken, om sneller te gaan dan de concurrentie. Het is niet zo dat we zitten te wachten op nog een investeringsronde, maar als je Europees wilt uitbreiden, dan kost dat gewoon geld. Je moet mensen neerzetten voordat je überhaupt iets verdient. Je moet gaan bouwen voordat je iets verdient. De kosten gaan uit voor de baat.”

Wat Van den Heuvel geleerd heeft: je kunt ook te vroeg internationaal gaan schalen: “Wij zijn eigenlijk te vroeg richting Duitsland gegaan. We begonnen in maart 2015, maar heel eerlijk: de hele productorganisatie was er gewoon nog niet klaar voor. En de sales en customer-organisatie ook niet. Het was gewoon nog niet klaar. Toen hebben we iedereen weer weggehaald en het vanuit Eindhoven opnieuw opgebouwd. Het gaat nu goed, maar het heeft wel veel tijd gekost. Ik heb er zelf zeven maanden gezeten om het goed op te zetten samen met die Duitse jongens en vrouwen.”

Marktleider worden over de grens

Het doel voor dit jaar: marktleider worden in Duitsland en Frankrijk, en in het vierde kwartaal weer in een nieuw land beginnen. De UK staat op het programma. “Dat is ook een hele moeilijke markt. Met heel veel vervoerders. Met e-commerce lopen ze voor. Duitsland, Frankrijk, België en Oostenrijk lopen achter op Nederland. Bij een markt die voorloopt, hebben veel partijen al iets geregeld. Dat is een uitdaging.”

Terugverlangen naar de tijd van de eigen webshop doet Van den Heuvel niet, maar naar de tijd dat het bedrijf nog klein en overzichtelijk was kijkt hij wel met weemoed terug. “Dan heb je echt een heel sterk familiegevoel. Dat is er nu nog steeds wel, maar wel in mindere mate. Er komen zoveel mensen bij. Dat familiegevoel behouden vinden we heel erg belangrijk, maar dat is moeilijk.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!