Het redesign van Zeeman

Het redesign van Zeeman
, BBP
@RedactieTwinkle

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Voor deze make-over sprak Twinkle met Jacques van der Bom, e-commerce manager van Zeeman.

Dit artikel is geschreven door Bernadette van den Hooven, redacteur bij Twinkle, en verscheen eerder in Twinkle 10.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van Zeeman?
“In 2012 zijn wij begonnen met online verkopen. Doelstelling was te achterhalen of online winkelen voor een discounter als Zeeman rendabel kan zijn”, vertelt e-commercemanager Jacques van der Bom. “Dat is namelijk niet vanzelfsprekend voor een prijsvechter met zeer kleine absolute marges, een relatief laag bonbedrag en daarbij weinig of geen mogelijkheden om extra kosten - zoals bijvoorbeeld de kosten voor fulfilment en de verzendkosten - in de verkoopprijs te verwerken of, zo je wilt, te verbergen. Wij onderzochten of we tóch rendabel konden zijn.”

Waarom een nieuwe website?
“De website uit 2012 was weliswaar professioneel genoeg om een aantal jaren e-commerce te verzorgen, maar hij was niet verbonden met de interne systemen van Zeeman. De webwinkel functioneerde als zelfstandige eenheid, gescheiden van de stenen winkels en zelfs gescheiden van bijvoorbeeld het interne logistieke systeem. Op het moment dat je besluit met e-commerce verder te gaan, zul je ook op het punt van de systemen moeten professionaliseren, zodat op termijn een verantwoorde crosschannelstrategie mogelijk is. Vanuit marketing was er natuurlijk sterke behoefte om de corporate website en de webwinkel met elkaar te verbinden in één communicatiekanaal.”

Snapshots van de oude website.

Heeft Zeeman bij het ontwikkelen daarvan een specifiek persona in gedachten?
“Ja, wij hebben voorafgaand aan de bouw van de webwinkel een persona-onderzoek gedaan en ons bij de bouw daardoor laten leiden. Uiteraard kenmerkt deze persona zich onder andere doordat haar customer journey online begint.”

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er functionaliteiten aan toegevoegd?
“Aan de voorkant zijn de functionaliteiten gelijk. Aan de achterkant echter zijn er belangrijke nieuwe functionaliteiten beschikbaar, met name omdat wij nu gebruikmaken van het Magento 2-platform, dat helemaal state of the art is.”

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?
“Ik verwacht met name verbeteringen in de conversie. We hebben vooralsnog geen exacte cijfers, maar als ik kijk naar data die vanuit onze klantenservice binnenkomen, blijkt dat er veel meer dan voorheen gezocht wordt op winkellocaties. Dat kan aanduiden dat klanten zich door de webwinkel laten inspireren om in de stenen winkel een aankoop te doen.”

Is de website extern of intern ontwikkeld?
“De website is extern ontwikkeld, door Kega in Sassenheim, die de website heeft gebouwd. De Nieuwe Zaak in Zwolle heeft ons geholpen met belangrijke inzichten over webwinkelen. De achterliggende systemen werden met elkaar verbonden via de Omnichannel Integration Layer van Magnus. Daarnaast behoorde ons reclamebureau Persuade in Den Bosch samen met projectmensen van Zeeman tot het projectteam.”

De nieuwe website van Zeeman. 

Is het geplande budget overschreden?
“Doordat wij gaandeweg het traject zó enthousiast werden over de mogelijkheden van de nieuwe software, kregen wij de behoefte aan het doorontwikkelen van nieuwe mogelijkheden die niet waren gebudgetteerd. Het was een leuke uitdaging om dit enthousiasme te managen.”

Wat zijn achteraf gezien de lessen?
“Het was best een risico om meteen te gaan ontwikkelen op het totaal vernieuwde Magento 2-platform, dat net was verschenen, en waarvoor vervoerders als PostNL en bpost nog geen plug-ins hadden. Ik had mij bij het besluit om voor Magento 2 te kiezen, helemaal niet gerealiseerd dat zo weinig leveranciers daarop voorbereid waren. Wij hebben het ontbreken van een plug-in opgelost door de koppeling via een workaround te laten verlopen.”

Discounter Action wil niets weten van een webwinkel; Zeeman investeert juist in e-commerce. Hoe zie je de potentie van discounters online?
“Vergis je niet, Action investeert wel degelijk in e-commerce. Het enige wat nog ontbreekt is een bestelknop. Ik ben ervan overtuigd dat het online faciliteren van de verkoop ook voor discounters essentieel is.”

Welke nieuwe stappen wil je in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
“Wij concentreren ons voor de korte termijn op het verder stabiliseren van de website en het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid. Er ligt nog een aantal wensen op tafel waarmee de ontwikkelaars tot het eind van dit jaar bezig zijn. Daarnaast gaan we kijken welke elementen we uit de e-commerce strategie verder gaan ontwikkelen. Dat kan het toevoegen van een extra land aan onze e-commerce activiteiten betekenen - wij zijn nu alleen online in Nederland en België - maar het kan ook zijn dat we meer bezorgkeuze gaan bieden, of andere mogelijkheden.”


Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.