Het pensioengat in de markt

25 juni 2019, 11:00

Over Kor die bezig is met zijn tweede carrière

75 Procent van de FNV-leden stemden voor het pensioenakkoord. Toch verandert niet alles. Een derde van alle Nederlanders heeft straks een pensioengat. Steeds meer mensen zullen na hun 67e moeten blijven werken om rond te komen. Het recruitementbedrijf Oudstanding voorzag dit scenario al in 1998 en deed er iets moois mee. Ik zie nog maar bar weinig innovatie van partijen die op dit vlak van toegevoegde waarde willen zijn voor mens en maatschappij. En dat is een gemiste kans, want we praten over minstens 3 miljoen Nederlanders met een pensioengat.

Bij ons op het innovatiebureau werkt schoonmaker Kor. Hij maakt elke vrijdagmiddag ons kantoor weer blinkend schoon. Kor werkte vroeger bij de Hoogovens en is nu met pensioen. Volgens Kor is zijn pensioen ’te knijp’ om rond te komen. Dus werkt Kor er nog wat bij om zijn pensioengat aan te vullen. Kor heeft zwaar lichamelijk werk gedaan, al die jaren bij de hoogovens. En dat zie je aan Kor. Toch is Kor niet te beroerd om ‘zijn handen te laten wapperen’. Kor is bezig met – wat wij noemen – zijn tweede carrière.

Tweede carrière

Kor is niet alleen. Eén op de tien mensen tussen de 65 en 75 jaar had in 2016 een betaalde baan, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. En deze cijfers groeien.

Er zijn in Nederland nu 14 miljoen volwassenen. Daarvan zijn 7 miljoen ouder dan 50 jaar. De stijgende levensverwachting en lage rente zorgen dat ons pensioenstelsel volatiel blijft. De uitkeringshoogte van de eerste pijler: de AOW kan over de jaren heen nog gaan wegzakken. Veel fondsen hebben geen ruimte om de pensioenen met de inflatie te laten meestijgen. De rente is te laag en het rendement op de aandelen is net genoeg om pensioenkorting te voorkomen. Dat geldt ook voor de hoogte van het tweede pijler pensioen: het pensioen wat mensen via werkgevers hebben opgebouwd. De gevolgen zijn helder.

Doorwerken na je 67e

Dertig tot veertig procent van alle werkenden heeft een pensioengat. Mensen zullen moeten blijven doorwerken na hun 67e. Maar dat is niet voor iedereen even gemakkelijk. Probeer maar eens werk te vinden als je ouder bent dan 60. Jos – voorheen directeur – liep een paar weken met een sandwichbord op markten rond en vond gelukkig weer werk. Maar een grote groep tussen de 60 en 67 zit in de bijstand, ook wel de hongerjaren genoemd. Zij hebben vaak te maken met chronische aandoeningen of moeten voor een partner zorgen.

Pensioengat in de markt

Deze grote en groeiende groep Nederlanders biedt – zeker als het om de invulling van je purpose gaat – volop kansen. Neem het bedrijf Oudstanding dat onder andere de labels Autoreset en De Nieuwe Koetsiers heeft.

“Oudstanding werd in 1998 opgericht door Patricia Heerkens met als doelgroep bemiddeling van 65-plussers. Zij zag dat ouderen steeds vitaler worden en graag nog vijf of tien jaar leuk werk erbij willen doen. Zolang ze maar zelf kunnen bepalen welke dag of welk dagdeel over moet blijven om op kleinkinderen te passen of andere vaste sociale afspraken te maken. En het werk moet leuk zijn. De kans op het ontmoeten van andere mensen is bijvoorbeeld een aspect waarom 65-plussers graag werken. In de afgelopen decennia zagen wij dat chauffeursdiensten heel goed passen bij de eisen die deze generatie stelt aan werk.”

Ruim twintig jaar geleden gebruikte de oprichter van Oudstanding harde demografische gegevens als inzicht om een toekomstbestendig bedrijf op te zetten. Met succes. Patricia Heerkens verkocht haar bedrijf in 2017 aan een investeerder. En Oudstanding blijft groeien. Door nieuwe relevante proposities te ontwikkelen houden ze steeds meer oudere werknemers aan het werk. Zoals met de propositie: de Blessurechauffeur. Outstanding idee, een pensionado brengt en haalt je naar je werk in je eigen auto:

Oudstanding is een sprekend voorbeeld dat aantoont dat scenario-planning nieuwe toekomstige gaten in de markt bloot legt. Gaten die jouw organisatie – agile als ze is – kan gaan vullen met innovatie en purpose-marketing. Dus waar wachten we nog op?

Willem van Harrewijen
Business Creative - Owner bij The USP Company

Hi, ik ben oprichter en innovatie creatief van The USP Company. De wereld is volop in beweging. Innovatie staat op nummer 1 bij marketeers. Er wordt druk agile gewerkt. Innovaties kunnen dankzij de digitale wereld snel naar de markt worden gebracht. Veel aandacht gaat naar het telkens wat beter maken van de klantervaring. Goede ontwikkelingen, maar tegelijkertijd vraag ik mij af: hoe groot is de uiteindelijke impact van al die inspanningen? Het is vaak een lange aanloop voor een te kleine sprong. Toe aan de grote sprong voorwaarts? Mijn bureau helpt bij brand thinking, design thinking en scenario thinking. Samen met opdrachtgevers ontwikkelen de innovatie creatieven van The USP Company succesvolle nieuwe merken, producten en diensten. Vragen? Kennismaken? Mail mij: willem@theuspcompany.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!