Het label ‘social’ is aan het verdwijnen

26 januari 2017, 12:00

In de afgelopen maanden is het steeds meer bevestigd: sociale media willen af van het label ‘social’. Facebook trekt die kar en lijkt zowel het grootste voorbeeld als de grootste bedreiging voor de overige platformen.

Het meest recente voorbeeld is het camerabedrijf Snap Inc. Camerabedrijf? Ja, je leest het goed: Snapchat heeft zijn naam veranderd in Snap Inc., om zijn app Snapchat en de recent gelanceerde bril Spectacles samen in onder te brengen. Het platform probeert daarmee het label ‘social’ van zich af te schudden om de concurrentie aan te gaan op andere gebieden dan alleen social en om zichzelf niet kleiner te maken het is. CEO Evan Spiegel zei hierover in The Wallstreet Journal het volgende:

The name is more fitting since the company is now more than just a social app.

Het zal ook zeker te maken hebben met de boodschap die het bedrijf naar investeerders wilt uitdragen voor de (eventuele) beursgang in 2017, want het is natuurlijk makkelijker voor Snap Inc. om te concurreren met andere camerabedrijven, dan met het grote Facebook.

Op haar website staat zelfs:

Wij geloven dat het opnieuw uitvinden van de camera onze grootste mogelijkheid is om de manier waarop mensen leven en communiceren te verbeteren.

Ook hier komt het ‘social’ aspect niet naar voren. Alleen de nieuwe manier waarop mensen leven en communiceren wordt benadrukt in Snapchats nieuwe positionering.

Oké, dus Snapchat is geen social medium meer. Maar hoe zit het dan met de andere platformen?

Twitter

In juni 2015 kondigde Twitter aan een nieuw project te hebben, Project Lightning, een speciaal nieuwsplatform waar gebruikers gebeurtenissen kunnen volgen in plaats van mensen voor het laatste nieuws. Het idee van de dienst is gebruikers op Twitter te houden voor hun nieuwsconsumptie door ze direct te verbinden met de bron van het nieuws. Het doel daarbij is natuurlijk gebruikers langer binnen de omgeving van Twitter te houden en een nieuw type gebruiker aan te trekken.

Iets anders dat misschien onopgemerkt is gebleven, is dat Twitter vorig jaar oktober haar app in de App Store heeft verplaatst van de categorie ‘Social netwerk’ naar ‘Nieuws’. In korte tijd ging de app van de vijfde positie in de categorie ‘Social netwerk’ naar de eerste positie in de categorie ‘Nieuws’.

Herpositioneringacties als deze laten zien dat ‘social’ steeds minder interessant is voor platformen. Of het voor Twitter het tij kan keren, is nog niet bekend. Het platform blijft problemen houden in relatie tot het aantrekken van nieuwe gebruikers en het verhogen van het aantal actieve gebruikers. Er is sprake van een minimale stijging van aantal gebruikers in de VS en ook de internationale groei van het aantal gebruikers is niet meer zo aanzienlijk als in Twitters hoogtijdagen (onderstaande cijfers zijn van 2015 en 2016).

Hoe Twitter dit aantal gaat verhogen, is nog niet duidelijk, maar het mag duidelijk zijn dat de nieuwe strategie om als nieuwsplatform door het leven te gaan moet bijdragen om uit de schaduw van Facebook te komen. Een vergelijking die op alle vlakken ongunstig uitpakt voor Twitter.

Bron: Social Media Today, april 2016

Facebook (en Instagram)

Oké, dus Snapchat en Twitter willen geen social media meer zijn, maar een camerabedrijf en een nieuwsplatform. Dan rest natuurlijk de vraag wat Facebook en Instagram dan zijn. Het grote Facebook is al meermaals in het nieuws gekomen vanwege haar macht, bijvoorbeeld over uitgevers, en wordt zelfs genoemd als een van de belangrijkste actoren binnen het politieke spel rond de Amerikaanse verkiezingen.

Het is duidelijk dat Facebook allang meer is dan alleen een ‘sociaal netwerk’. Véél meer. Met bijna 1,8 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd (januari 2017) heeft het platform zo veel macht en bereik, dat het de benaming sociaal netwerk al lang tekortschiet. Dit wordt ook door Facebooks chief operating officer Sheryl Sandberg en chief product officer Christopher Cox bevestigd in een interview met The Wallstreet Journal. Hierin beschrijven zij Facebook als een technologiebedrijf in plaats van een sociaal netwerk of mediabedrijf. Sandberg zei eerder op een persconferentie zelfs het volgende:

The idea that Facebook is a social network? Pfft. There are so many jokes to crack about that,” said Facebook COO Sheryl Sandberg during a press conference on Sept. 27. “I just don’t even know where to start, so I’m not going to crack any. It’s certainly not even a term I think we’ve used in a while.

Duidelijk: Snapchat, Twitter, Facebook zijn geen ‘sociale’ platformen meer, ze zijn veel meer dan dat. Ze zijn de benaming en categorie van social media ontgroeid.

De positionering als (media-/nieuws)platform kan zorgen voor hogere advertentie-inkomsten, omdat de platformen zich in een bredere context relevant kunnen maken voor adverterende merken. Iets waar Facebook de absolute meester in is en waarbij andere platformen zoals Snapchat en Twitter volgen.

Tot op zekere hoogte is het misschien zelfs wel een gedwongen keuze voor platformen als Snapchat en Twitter. Twitter is altijd, als sociaal netwerk, vergeleken met Facebook. Een vergelijking die altijd nadelig uitpakt, of het nou gaat om groei, omzet, aantal gebruikers of de waarde op Wall Street. De herpositionering kan ook gezien worden als een strategie om de vergelijking met Facebook te ontlopen.

We mogen verwachten dat het gebruik van het ‘social’ als stempel steeds meer zal verdwijnen, ondanks het feit dat veel van onze communicatie en interactie zal blijven lopen via deze camerabedrijven en nieuwsplatformen.

Rajiv is eigenaar van Snappy Digital en combineert dit met de Master Marketing Management. Zijn passie voor online marketing is van jongs af aan opgebouwd in het bedrijf van zijn vader, Faja Lobi Surinaams Eten. Hier heeft hij bijgedragen aan het opbouwen van een online fanbase van meer dan 500.000 fans op o.a. Facebook, Instagram en Twitter.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Gustavo Woltmann

    Leuk artikel, Rajiv. Door deze herpositionering als nieuwskanalen of wat dan ook, zullen de mogelijkheden voor marketeers alleen maar groeien. Al moet Facebook dan wel iets doen aan het ‘fake news’ fenomeen…


    6 februari 2017 om 14:18
    Rajiv

    Thanks Gustavo! Zeker waar, het is een ontwikkeling/concurrentiestrijd die positief uit kan pakken met een groeiend aantal mogelijkheden voor ons als marketeers (en als gebruikers).


    7 februari 2017 om 20:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!