Het belang van marketing voor uitgevers

15 oktober 2014, 11:00

Kom met korting naar inct.spiratie

De laatste jaren ging bijna ieder event voor uitgevers (en mediamensen) over de buzzwords crossmedia, digitaal lezen, transmedia, enzovoort. Allemaal best leuk en aardig natuurlijk, en ook wel interessant en informatief, maar veelal ook vrijblijvend en theoretisch. De achterliggende vraag was natuurlijk altijd: hoe kan ik met al die nieuwe technieken en concepten geld verdienen?

Deze blogpost is geschreven door David Huijzer, uitgever/hoofdredacteur van inct.

Want als er één prangende vraag de uitgeefbranche bezighield, dan was het wel waar de inkomsten vandaan moesten komen. Het antwoord op die vraag is nog steeds niet eenduidig te geven, maar het belang is niet minder geworden.

Digitale ontwikkelingen en veranderend consumentengedrag zijn geen incidenten meer, maar constanten. Wat vandaag als waarheid geldt, kan morgen anders zijn. En toch zijn er ook ontwikkelingen die uitgevers optimistisch stemmen. Er zijn flink wat nieuwe initiatieven die allemaal een betaalwijze voor digitale content hebben, de beroemde (of beruchte) paywall lijkt een comeback te maken.

Daarnaast zijn de andere media, laten we ze maar weer even ‘oude media’ noemen, ook nog niet dood, maar zij moeten wel een nieuwe aanpak kiezen om gezonde verdienmodellen te kunnen ontwikkelen.

Kortom: het glas is halfvol voor de uitgeefbranche. Maar dan moet men zich wel bekwamen in het nieuwe marketingdenken en kennis nemen van ontwikkelingen op dit vakgebied. Daarom heeft inct, het kennisplatform voor uitgeefexperts, ervoor gekozen om het jaarlijkse najaarscongres inct.spiratie op 19 november a.s. nog meer toe te spitsen op het onderwerp ‘kennis opdoen’ en het thema is dit jaar ‘marketing (& sales) in de uitgeverij’.

Acht topsprekers, waaronder de oprichter van Marketingfacts, Marco Derksen, zullen hun licht laten schijnen over een aantal ontwikkelingen en trends in de marketing van media. De sprekers vormen een combinatie van denkers en doeners.

De komende weken zullen we op deze site een aantal sprekers aan u voorstellen. Voor meer informatie kunt u terecht op de site van het congres: www.inctspiratie.nl.

Korting voor lezers Marketingfacts

inct.spiratie vindt plaats op 19 november 2014 in Zonheuvel in Doorn. En dankzij het partnership tussen Inct en Marketingfacts voor dit bijzondere kennisevent, krijg jij als lezer/bezoeker van Marketingfacts 30 procent korting. Als je je aanmeldt met de actiecode mf14 betaal je geen € 499, maar slechts € 349,30!

Gratis naar inct.spiratie 2014?

En misschien ga je dan zelfs wel gratis naar het event, want onder de aanmelders met de code mf14 verloten we 2 vrijkaarten. Na je aanmelding is het dus handig om even te wachten met de betaling: een week voor het congres (op 12 november dus) maken we bekend wie er gratis naar dit event mag komen!

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie

1 Reactie

    patricksteenks

    Mooi evenement, voor een zeer actuele vraag. Volgens mij is 1 ontwikkeling zeer belangrijk, die uitgevers in het oog moeten houden: customer centricity.

    Zet die klant in het middelpunt van de aandacht, en dan ga je vanzelf zien dat hij/zij heus wel bereid is om te betalen voor content. Kijk maar naar het (nog prille) succes van initiatieven als Blendle en Myjour.


    21 oktober 2014 om 09:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!