Hebben weblogs nou wel of geen invloed?

Hebben weblogs nou wel of geen invloed?

Hebben weblogs nou wel of geen invloed?In het artikel “Blogs hebben weinig invloed” dat gisteren verscheen op De Telegraaf site, schrijft de redactie dat “weblogs weinig tot geen invloed hebben op de meningsvorming van mensen”. Aldus heeft een onderzoek van onderzoeksbureau DotWise uitgewezen. “De deelnemers aan het onderzoek gaven aan meer waarde te hechten aan websites en nieuwsbrieven van kranten, nieuwsrubrieken en consumentenorganisaties.”

Volgens mij zien de onderzoekers wat over het hoofd. En laten we nou juist afgelopen week getuige zijn geweest van een schitterende praktijkcase waaruit precies het tegendeel blijkt. “Internet can make you or break you”. De blogosfeer vormt in toenemende mate een belangrijke schakel in de keten.

Het Telegraaf-artikel maakt, met verwijzing naar het onderzoek, verder melding van een te lage update frequentie van blogs en stellen dat informatie vaak al ergens anders in het nieuws is geweest.

Op de site van Dotwise is nog meer over het onderzoek (zie ook dit weblog) te vinden. Ik heb het idee dat de onderzoekers wat zaken door elkaar gehaald hebben. Even wat citaten en mijn reactie erop.

“Belangrijkste kritiek: weblogs zijn lang niet altijd up-to-date en de informatie is vaak al op andere manieren in het nieuws geweest zonder wezenlijke toegevoegde waarde. Ik heb een tijdje enkele weblogs actief gevolgd. Min of meer uitgaande van een dagelijkse update. In de praktijk blijken de meeste blogs maar af en toe gevuld te worden. Dus je bezoekt zo’n site dan wel vaak, maar zonder resultaat.”

Ik denk dat het klopt dat veel weblogs niet altijd up-to-date zijn en soms oud nieuws zonder toevoeging brengen. Maar laat dat nou ook voor een heleboel tv-programma’s en soms ook voor print (huis-aan-huisbladen, verenigingsbladen etc) gelden. Slechts een deel van de tv-programma’s is uniek en slechts enkele printuitgaven bereiken het niveau van (bijvoorbeeld) de landelijke dagbladen. Het is niet anders in de blogosfeer, ook hier heb je klein en groot, rijp en groen, broadcasters, narrowcasters en egocasters. Laten we stoppen met het over een kam scheren van alle weblogs, enige nuance is beslist op zijn plaats!

“Het fenomeen weblog kent overigens wel een hoge bekendheid. Van de ondervraagden geeft bijna de helft aan (af en toe) een weblog te bezoeken. De grootste groep - 83 personen - doet dit beroepshalve. Die hopen via specifieke blogs - bijvoorbeeld op het gebied van internet, marketing-communicatie, auto’s, financi?n - op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen.”

Dus bijna 50% bezoekt af en toe een weblog en 30% doet dit beroepshalve. Zoals ik al eens eerder heb geschreven gaat het niet zozeer om de kwantiteit van het bezoek, maar veel meer om de kwaliteit. Adformatie schreef medio april dat alle landelijke dagbladen bereik verliezen onder de belangrijke groep van zakelijke beslissers. En uit zowel Amerikaans als Nederlands onderzoek kwam naar voren dat blogs juist zeer populair zijn binnen diezelfde groep (zie verder
Zakelijke beslissers on the move). Als ik het profiel van deze 30% uit het onderzoek goed bekijk, dan moet ik heel sterk denken aan de prosumer. En hoe was het ook alweer? “Ze hebben daardoor een centrale positie in hun netwerk en worden gezien als een bron van informatie, met name over producten en merken.”

“Minder enthousiast is deze groep over de reacties op de blogs. Deze voegen inhoudelijk in veel gevallen niet of nauwelijks bij aan de discussie. Men denkt dat het onder pseudoniem en/of anoniem kunnen reageren hier vooral debet aan is. ‘Als ik de reacties lees van personen die zich verschuilen achter namen als ‘fuckie’ en ‘gsus’, die vervolgens niet verder komen dan het stompzinnig reageren op personen die wel gefundeerd reageren, heb ik al snel genoeg.’”

Hier doemt heel duidelijk het beeld op van bijvoorbeeld superblogs als Geen Stijl en Retecool. Artikelen die wel aan een bepaalde kwalitatieve norm voldoen, maar reacties die in niveau daarbij achter blijven. Overigens wel in hoeveelheden die - hoe tegenstrijdig misschien ook - deze blogs wel weer aan extra status helpen. In de voorbeelden worden Geen Stijl en daarnaast ook de Fok!-community genoemd.

“Positieve uitzondering zijn weblogs m.b.t. de technische ontwikkelingen van computers en internet, of zoals ??n van de respondenten dit noemt “blogs van en voor nerds”. Bezoekers van deze weblogs zijn niet alleen goed te spreken over de hoeveelheid reacties, maar ook over de toegevoegde waarde. ‘Hiervan leer ik dagelijks.’ “

De kenmerken van de verzameling business blogs zijn duidelijk te herkennen. In de voorbeelden komen Marketingfacts, Dutchcowboys en Mijnkopthee voorbij. Hoewel volgens de boekjes geen echte weblogs, noemen respondenten ook Tweakers, Emerce en Webwereld. Het feit dat respondenten aangeven dat ze er “dagelijks van leren” roept bij mij een heel ander beeld op dan de kop boven het artikel suggereert. Ok, voor de gemiddelde Nederlander ligt het vast anders, maar voor die groep prosumers…

Interessant is ook dat Web-log, Blogo en Adformatie genoemd worden. Vooral Blogo heeft dus in korte tijd flink naam gemaakt.

“De groep personen die aangeeft (met name) voor priv?-doeleinden weblogs te bezoeken, is met 52 personen weliswaar kleiner, maar ook een stuk positiever. Met name informatie over opvoeding, persoonlijke verzorging en medische zaken vinden redelijk aftrek. En op dergelijke doelgroep-blogs heeft men vaak ook meer vertrouwen in de reacties.”

Hier zie ik heel sterk het beeld van de ‘consumer generated media’ voor me. De consument die vooral vertrouwen heeft in de mening van andere consumenten. Het gaat om een kleine 20% van de respondenten, het lijkt niet veel maar ik durf er wat op te verwedden dat het hier om een sterk groeiende groep consumenten gaat.

Als je zo punt voor punt het onderzoek afpelt, dan ontstaat er toch een wat ander plaatje. Toch wel intrigerend hoe zoiets dan samengevat wordt en uiteindelijk vrijwel alleen de negatieve quote’s De Telegraaf halen. Zou het artikel van vorige week ze nog dwars zitten?

Zoals ik in mijn intro al schreef zijn we uitgerekend in de afgelopen week getuige geweest van een schitterende praktijkcase waaruit blijkt hoe weblogs misschien niet altijd direct maar soms via een omweg (de mainstream media) invloed uitoefenen. Vorige week ontdekte weblog De Telegravin dat de nieuwe eigenaar ad pepper bij de omschakeling van statistiekentool Nedstat Basic naar de nieuwe merknaam Webstats4U voortaan ook popups via sites verspreidt. Dat viel in de blogosfeer bepaald niet in goede aarde en via onder meer Flabber, Marketingfacts en Webwereld bereikt het nieuws uiteindelijk binnen een week tijd Nu.nl. En in de tussentijd werd aan beide merken, Nedstat en Webstats4U, heel wat schade aangericht. Wat mij betreft een duidelijk voorbeeld van de groeiende invloed (direct of indirect) van weblogs.

Benieuwd naar het hele verhaal? Lees dan verder op Frankwatching.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 27 reacties op dit artikel

  • Goede analyse van het onderzoek Frank, top! Evenals jij al opmerkt in dit stuk, is het mij ook opgevallen dat de traditionele media vaker geneigt is om de zwakke punten van weblogs op te blazen terwijl de sterke punten onderbelicht blijven. Een mooier voorbeeld dan de actuele Nedstat-case kon je daarbij niet kiezen.

    Ik blijf overigens verbaasd over het feit dat Nedstat nog steeds niets van zich heeft laten horen. Zijn hier nog Nedstat Pro (of Sitestat)-gebruikers die wel een bericht van Nedstat hebben ontvangen? Zijn er al gebruikers die op basis van de huidige ontwikkelingen hun abonnement hebben of gaan opzeggen?

    geplaatst op
  • We worden er een beetje gek van (en onze bezoekers helemaal). Lastige is dat je je statistiek breekt. Als we daar eens een oplossing voor hadden. Als iemand een PHP-scriptje heeft om de popups tegen te gaan houden we ons aanbevolen

    geplaatst op
  • Nou weet ik uit betrouwbare bron dat de grote geest achter GeenStijl (ome Do zeg maar) zijn Telegraafcollega's aan het scholen is in het gebruik van weblogs. Of ze zien dat project als nutteloos, of de traditionele krantenschrijvers zijn zich aan het isoleren of.. En wat voegt een krant INHOUDELIJK tegenwoordig toe aan de beelden die ik allang op TV en Internet gezien heb? Elk antwoord dat hierop gegeven kan worden (pos en neg) kan gelden voor wat weblogs toevoegen aan eerdere berichtgeving!

    geplaatst op
  • Ten eerste ben ik dus ook blij verrast met het feit dat blogo op dit moment al genoemd wordt en ben het dan ook eens met je Analyse want ik denk ook dat dit soort onderzoeken nog niet helemaal correct uitgevoerd kunnen worden daar alles weer over 1 kam wordt geschoren. Te weinig updates, te weinig reacties etc. Ik denk dat per onderwerp/branche/doelgroep er wel een eigen analyse gemaakt zou kunnen worden. Als je bijvoorbeeld bij web-log naar de reacties kijkt zijn dit mensen die zelf ook een blog hebben, mensen die dus gewend zijn hun mening online te geven, bij een retecool, vk en geenstijl zijn de reacties vaker te verglijken met café-taal. Ik denk dat er idd eerst een hoop onderzocht moet worden naar de verschillende weblogs en vanuit hier eens verder te denken!

    geplaatst op
  • Ik ben benieuwd onder wie dit "onderzoek" is uitgevoerd. Het feit dat onder andere blogo het vaakst wordt genoemd, doet mij vermoeden dat het onderzoek is gehouden onder mensen die zich voornamelijk bezig houden met online media en marketing. Want laten we wel wezen. hoe leuk het initiatief blogo ook is. per weblog staat er gemiddeld 1 post per dag op en wordt er vrijwel niet gereageerd (loop alle blogo logs maar even af) wat zo goed als zeker betekent dat het niet bijzonder goed wordt bezocht (en dat is logisch, het duurt namelijk even voordat je als weblog naam hebt opgebouwd, zeker in het webloggeweld van het laatste jaar)

    geplaatst op
  • @ Bertrand: Eens met je reactie, ook bij de krant zijn tegenwoordig heel wat kanttekeningen te maken. En helemaal op online gebied.

    Zo kreeg ik vorige week een e-mailtje van het AD. Ik moest even nadenken, maar dat had te maken met het feit dat ik me een jaar geleden bij het Utrechts Nieuwsblad had geregistreerd om toegang te krijgen tot (een deel van) hun artikelen. Dat moest ik er zelf bij bedenken, want in de e-mail werd slechts een opsomming gegeven van alle titels die onder de nieuwe AD-paraplu samenwerken. Ook de link ging natuurlijk niet naar de UN-editie van het AD, maar naar de algemene AD-homepage. En als je me wil verleiden tot een abonnement, dan zou je toch minstens ook even de UN-editie ter sprake brengen...

    Hoezo een interactieve site en 'in contact komen met je lezers', dit is in termen van direct communiceren echt drie keer niks natuurlijk. Dan mag je met zoveel weblogs beginnen als je maar wil, maar op deze manier gebeuren er ongelukken. Als ik dit combineer met de geluiden die ik op straat en in het openbaar vervoer opvang over het nieuwe AD, dan staat ze dit jaar nog een grote crisis te wachten.

    Overigens had ik al aan de aanhef van de AD e-mail kunnen zien dat het goed mis was. Die luidde namelijk "Beste webgeregistreerde". Ik denk dat ze niet alleen bij De Telegraaf maar ook bij het AD dringend weer eens bijgeschoold moeten worden. Misschien gewoon maar eens beginnen met een degelijke DM-training. Offline is in de loop der jaren heel wat expertise opgebouwd en regelmatig krijg ik het gevoel dat sommige online marketeers daar nog een heleboel van kunnen leren!

    @ Patrick & Reet: Tijd voor een nieuw onderzoek? Misschien een schone taak voor Blogresarch misschien? Eens kijken hoe Stephan, Marco en Evert dat gaan aanpakken ;-)

    geplaatst op
  • @Reet, bezoekersaantallen moeten uiteraard nog goed gaan groeien. We merken nu wel dat we bekender worden, we worden op andere manieren gevonden en er wordt een hoop over ons gesproken.

    geplaatst op
  • @ Patrick: Uiteraard, ik geloof ook best dat er markt is voor een initiatief als Blogo, maar ik heb ook de indruk dat het "spreken" over blogo momenteel voornamelijk gebeurt op sites als marketingfacts. Als ik niet een regelmatige bezoekers was geweest van marketingfacts, had ik nog nooit gehoord van blogo, terwijl ik al best eventjes meedraai in het weblogwereldje.

    geplaatst op
  • De doelstelling van een blog is niet de eerste te zijn in het brengen van uniek en actueel nieuws. Als dit het geval zou zijn dan had elke blog wel zijn eigen journalisten in dienst. Blogs zijn gebaseerd op meningen en feiten die de eigenaar van een blog belangrijk vindt en graag bekend wilt maken. Een nieuwssite gooit al het wereldwijde nieuws op hun site en een blog alleen maar speciaal geselecteerd nieuws, dat ineen valt met het algemene onderwerp. Nieuws op een blog is er strikt als extra dienst en niet als de corebusiness. Een blog biedt zo veel meer toegevoegde waarde dan welke nieuwssite ook. Hoe meer interactiviteit er ontstaan met de lezer des te meer de lezer zich zal verbinden met het medium. Een blog verbind lezers op een ongekend succesvolle manier waar vrijwel geen enkele nieuwssite aan kan tippen. Lezers willen deel uitmaken van het nieuws en daar hun eigen wending aangeven, hoe kan je dat in godsnaam bij een krant of nieuwsuitzending doen? Kortom, een blog biedt net dat ene beetje extra dat ervoor zorgt dat het nieuws lezerseigen wordt.

    geplaatst op
  • @Reet, dit ben ik idd met je eens. Maar het zijn ook specifieke onderwerpen waar je binnen moet passen, Blogo op zich is natuurlijk een veel besproken onderwerp. Maar alle losstaande blogos worden binnen de doelgroep ook redelijk veel benoemd. Ik denk dat je dit effect wel gaat merken als we er dadelijk 50 hebben draaien. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de hobby blogo (ik denk niet dat ik hier de doelgroep voor moet uitschetsen) dit is een heel andere type bezoeker als die van bijvoorbeeld gadgets.

    De enige manier om ons netwerk goed te kunnen versterken is de focus te leggen op de blogo's opzich met haar doelgroepen. En dat er binnen marketing nederland over blogo wordt gesproken heeft een hele andere reden dan dat er over een specifieke blogo wordt gesproken.

    geplaatst op
  • @Marco: We hebben nog steeds geen e-mail van Nedstat ontvangen en de Pro-versie is vervangen door StatCounter.

    geplaatst op
  • ilse kan (onder begeleiding van bijv. marketingfacts) toch vrij makkelijke een onderzoek laten doen onder de redacties van alle titels van sanoma naar het gebruik van weblogs door hun (freelance) redacteuren/journalisten voor research e.d.?

    geplaatst op
  • Zo'n onderzoek kan toch iedereen doen? Ik zie de link Ilse - Sanoma geloof ik niet. Over Sanoma staat in de Media Facts van september trouwens:

    Omdat bloggers veelal mannen zijn en het (dus) om special interest onderwerpen gaat, ligt het voor de hand dat Sanoma Men's Magazines naar de mogelijkheden kijkt om die bloggers aan zich te binden. Norbert Mirani, strateeg bij SMM, is zich bewust van de verschuiving binnen de uitgeefwereld: "... Zo zijn we gestart met een Gadgetgarden en een blog, Oliepeil. De eerste heeft geen directe relatie met onze bladen, de laatste heeft een link met onze motorbladen".

    Het lijkt me duidelijk: motorrijdende bloggers (M/M) rule!

    geplaatst op
  • Voordat iedereen losbarst: had druk weekend, even vergeten dat Ilse van Sanoma is. Hoop dat ik niet uit de blogoatmosfeer verbannen wordt.

    geplaatst op
  • @Karel.... de raad moet hier over beslissen, maar ik duim voor je ;-)

    geplaatst op
  • @Patrick
    Ik geef Stephan donderdag wat Feeder-pennen voor je mee, als zoenoffer. :-)

    geplaatst op
  • Is er ook nog zoiets als de webstreepjelogosfeer?

    geplaatst op
  • Hangt ervan hoeveel Ilse er voor wil betalen. Lianne?

    geplaatst op
  • De weblogs van SMM bestaan al weer een tijdje (zie ook Sanoma Men's Magazine start weblogs), maar ik vraag me werkelijk af wat ze nu met die weblogs willen bereiken!? Dit geldt overigens voor veel meer webloginiatieven van uitgevers. Hebben de de klok horen luiden maar geen idee waar de klepel hangt. Ben dan ook benieuwd of de Telegraaf luistert naar de lessen van de Geenstijl-jongens.

    geplaatst op
  • Een jaar of 4 (5?) geleden begon Viva met een forum. Dat was toen (van weblogs had nog niemand gehoord) reuze spannend en interessant. Het forum was (is?) razend populair, maar al snel bleek dat enkele vervelende lui voor veel ellende kunnen zorgen (lees: veel werk voor de forumbeheerder). Misschien dat uitgevers daarom wat terughoudend zijn met weblogs nu.

    Trouwens, waarom zouden weblogs en 'traditionele media' met elkaar moeten vrijen? Misschien is de kruisbestuiving zoals we die nu kennen (bloggers enerzijds en uitgevers anderzijds) veel interessanter wat infotainment-gehalte betreft. Of niet?

    geplaatst op
  • @ Dolbee / Karel RE webstreepjelogosfeer...
    Volgens mij is er zeker sfeer op web-log.nl. Een prima sfeer zelfs ;-) En natuurlijk zullen bij ons de efforts gaan naar het brengen van samenhang in de groep bloggers die daar zitten. Blijf opletten, want de plannen rijzen om daar begin volgend jaar actie op te ondernemen.

    geplaatst op
  • @Lianne: Zolang webstreepjeloggers zich niet kritisch uitlaten over hun mede-loggers, mogen ze van jullie blijven loggen. ;-)

    geplaatst op
  • @Karel.... zijn het wel mooie pennen? Dan kan ik ze meteen uitdelen ;-)

    geplaatst op
  • Wet opvallend dat ook juist diegenen die genoemd worden in het artikel hier als een van de eersten reageren.
    Vind het artikel over 't algemeen ook niet over invloed gaan, dus een beetje ene populistische kop. Zonde, want verder is het artikel wel aardig.

    geplaatst op
  • In Amerika kijkt de medische wereld in ieder geval naar weblogs. Artsen gaan zelfs zo ver om weblogs van patienten aan te klagen.

    geplaatst op
  • Weblogs invloed? Reken maar! Iedereen in Nederland heeft het erover: Helen Helmink terug in GTST! Maar het schijnt he-le-maal niet waar te zijn hoor ik net van Albert in RTL Boulevard: 'Een fabeltje, in de wereld gebracht door 'n weblog'. Samen kunnen we een verschil maken, dat is voor mij nu wel duidelijk.

    geplaatst op
  • @Karel, ik ben de motorrijdende Blogo-DAME! Dus hoe kom je bij: 'motorrijdende bloggers (M/M) rule'???

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.