Hardere strijd om klanten voor digitale tv

3 april 2005, 07:13

In vergelijking met andere Europese landen en de Verenigde Staten heeft Nederland op het gebied van digitale televisie een flinke inhaalslag te maken. Momenteel heeft ongeveer 7 tot 8 procent van de Nederlandse huishoudens digitale televisie. Dit is veel minder dan de meeste andere landen in Europa, omdat vrijwel alle huishoudens al een kabelaansluiting hebben, waar relatief weinig voor wordt betaald. De Nederlandse kabel- en telecombedrijven gaan de komende jaren een hevige strijd voeren om klanten te winnen voor digitale televisie. Dat werd vrijdag duidelijk op een congres in Amsterdam over de ontwikkelingen in de sector.

Perfect beeld

Toch is de verwachting dat de nieuwe vorm van televisie zal aanslaan omdat steeds meer mensen een plat tv-scherm in huis halen. Om perfect beeld daarop te krijgen, is de ontvangst van een digitaal signaal noodzakelijk. ‘Behalve een betere kwaliteit van het beeld, biedt het meer keuze en de mogelijkheid om advertenties over te slaan’, aldus directeur M. van Dijk van adviesbureau McKinsey. Ook maakt digitale televisie het spelen van computerspelletjes en versturen van e-mail mogelijk.

Gratis decoder

Het kabelbedrijf UPC liet vorige week weten dit najaar fors te investeren in digitale televisie. UPC wil zijn 2,3 miljoen klanten een gratis decoder aanbieden om de overstap te maken naar een digitaal tv-signaal. Een digitaal pakket wordt een paar euro per maand duurder dan bij concurrenten als Casema en Multikabel, maar klanten bij deze bedrijven moeten de decoder zelf aanschaffen. Op dit moment heeft UPC nog geen 60.000 abonnees, maar de onderneming zegt dat er wekelijks duizenden bijkomen.

Bron: ANP

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!