Groupocalypse?

Groupon op de rand van de afgrond?

Groupocalypse?

Als je kijkt naar de recente tech IPO’s is er op dit moment geen grotere verliezer te vinden dan de daily deal website Groupon. In absolute zin heeft Facebook meer waarde verloren. Maar relatief gezien is Groupon toch echt de grote verliezer. Waar er ooit nog 6 miljard dollar door Google werd geboden en waarbij er op de top ooit gesproken werd over marktwaardes van 30 miljard dollar is de schamele 1,76 miljard dollar die het nu waard is zeker een dieptepunt te noemen. Ook moet er nog rekening gehouden worden met een cash positie van 1,2 miljard waardoor de eigenlijke waarde uitkomt onder de één miljard op, zo’n 560 miljoen dollar. Ter indicatie: De marktleider in de wereld op het gebied van Daily Deals is op dit moment ongeveer 1,5x het Nederlandse Bol.com waard.

Afijn: Het gaat k**t*  met Groupon. Overigens ook met de grootste concurrent LivingSocial, dat er zelfs voor zorgde dat Amazon (de eigenaar) negatieve cijfers naar buiten toe moest communiceren. Maar waarom gaat het mis? Waarom hebben deze partijen het juist nu - midden in een crisis -  zo moeilijk?

Het business model heeft zijn beste tijd nu al gehad

Het statement hierboven is een feit, de cijfers liegen er niet om: de beste tijd van daily deal sites ligt nu achter ons. Wereldwijd zal de markt komende vijf jaren met ongeveer 13% groeien, terwijl in 2010 nog een groeicijfer van 1602,2%  gehaald werd (Vator.tv). Er is dus geen sprake van krimp maar wel een plotselinge stabilisering.

32% van de leden van daily deal sites heeft aangegeven dat ze het minder gebruiken dan toen ze zich als eerste aanmelden (Vator.tv)

Er stoppen dan ook op dit moment meer daily deal sites met hun diensten dan dat erbij komen. De vraag blijft dan: waarom slaagt het concept niet? Tijdens lezingen of borrels hoor je mensen wel eens één of twee redenen noemen die Groupon zou moeten aanpakken. Als dat het geval was, dan had Andrew Mason die echt wel aangepakt of er iets omheen ontwikkeld. Nee, het zijn er tientallen die allen een bijdrage leveren aan de negatieve spiraal waar het bedrijf nu in zit:

  • Concurrentie: Groupon heeft het zoals ook al een jaar geleden werd voorspeld ontzettend lastig met de concurrenten. Dit geldt met name voor de internationale markten. De concurrenten eten namelijk allemaal mee op dezelfde consumenten via allerlei concepten. Concepten die nu vaak al vernieuwender zijn dan Groupon zelf.
  • Lage toetredingsdrempel: Met een relatief kleine site en een vlotte babbel ben je al een heel eind. Er zijn dan ook echt onmogelijk veel concurrenten. In Nederland overigens zo mogelijk nog meer dan elders. Hier was het door iBood en andere partijen al een stuk bekender. Ook zijn soortgelijke concepten in principe ook al concurrenten.
  • Schieten met Hagel: Vanaf het begin was per land het doel om maar zoveel mogelijk e-mail adressen te werven. Overigens voor vrijwel al deze concepten, die 'lead' verkopers liepen binnen want dezelfde e-mailadressen werden vaak aan meerdere van dit soort partijen verkocht. Dit heeft geleid tot één grote spam en klaag golf die in vrijwel elk land voor afzeggingen en klagende consumenten heeft gezorgd. En een klant die zich afmeld komt nooit meer terug.
  • Groupon leunt niet op de ideale klanten: 1) inactieve klanten die grote kortingen nodig hebben om actieve klanten te worden 2) actieve klanten met lage klantbetrokkenheid die overgaan tot een aankoop als de prijs correct is. Het is ook vrijwel onmogelijk gebleken om  te blijven verdienen aan deze klanten.
  • Negatieve publiciteit: er waren vele verhalen over kleine bedrijfjes die dankzij Groupon failliet gingen en  van retailers die er flink op achteruit gingen. Juist die die verhalen bleven hangen. Ken jij zelf als lezer één positief verhaal?

Daarbij zijn er nog veel meer redenen op te noemen: Afnemende groei van de markt, daily deal angst bij adverteerders en consumenten, afname effectiviteit van e-mail, de crisis in Europa, zeer jong bedrijf / te snelle groei, faillissementen van adverteerders, dreigende internationale belastingeisen, het 'forse' prijs/kortingscomponent dat aan deze manier van adverteren kleeft, het boekhoudschandaal en onderzoek van de S.E.C, agressieve sales methodieken, de hype voorbij, etc.

A survey from Raymond James backs up that out of 115 merchants surveyed 39 percent would not run another Groupon promotion, citing high commission rate and low rate of repeat customers as the top reasons why. (Forbes)

Kortom het lijkt wel een samenloop van omstandigheden die allemaal schade aanbrengen naar wat het schijnt een 'flawed business concept' (Reuters). De groei was gegenereerd door adverteerders die zich massaal stortten in een nieuw type marketing dat ze niet echt snapte. Nu is dat een ander verhaal en zijn alle haken en ogen meer dan bekend.

Is dit dan een “Groupocalypse”?

Groupon gaat zich meer en meer verplaatsen richting de bredere kortingsactiviteiten. Het zal waarschijnlijk eindigen als een meer algemene kortingssite met een groot aanbod van meerdere adverteerders (lagere / sustainable kortingen) met veel zelfgemaakte deals. Het zal me niets verbazen als de komende maanden In een aantal landen in Europa Groupon zijn deuren zal gaan sluiten: Alles zal geprobeerd worden om die cijfers in Q4 te laten meevallen.

Meer dan 85% van je beurswaarde zien verdampen is eigenlijk al  wel een Groupocalypse te noemen. Volgens mij zal er echter ondanks deze bizar lage beurskoers geen sprake zijn van een verdere Groupocalypse. Groupon heeft aardig wat belangrijke eigenschappen om te kunnen overleven: het is wel (redelijk) rendabel in de US, Groupon is de enige die tot nu toe in staat is om via mobiele traffic (veel) omzet te genereren (1/3de van de omzet in de US komt van mobiel ) en Groupon blijft natuurlijk de globale marktleider. Als het Groupon lukt om uit dit dal te komen zal het die 100 miljoenen inboxjes nog lang gaan bezig houden.

Sources: Reuters, SeekingAlpha, Forbes & Vator.tv


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Zozo, het gaat met de beurswaarde wel erg slecht. Wist niet dat het zo slecht ging. Zelf nog nooit gebruikt. Het concept op zich vind ik wel interessant.

    geplaatst op
  • Niks verrassends. De lol gaat er snel af bij dit concept. Overigens gaat het bij het Nederlandse Groupdeal.nl (onderdeel van TMG) ook niet al te best.

    geplaatst op
  • Als er inderdaad sprake is van "high commission rates and low rate of repeat customers", dan is er weer een hype voorbij; of Groupon moet drastisch aanpassen.

    geplaatst op
  • Dag Jochem,

    Wanneer je in de toekomst besluit nogmaals een artikel te schrijven over Groupon en informatie zoekt helpen we je graag. Je kunt ons benaderen op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

    Groeten,
    Groupon Social Media Team

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.