Gouden Gids start eigen weblog

Gouden Gids start eigen weblog

Via Henk de Hooge lees ik net dat Gouden Gids vandaag een eigen weblog is gestart. Interessant iniatief waarbij ik hoop dat ze niet alleen algemene berichten zullen brengen maar vooral ook in zullen gaan op actuele zaken die te maken hebben met Gouden Gids.

Een eerste bericht naar aanleiding van vermeende browser hijack-praktijken staat er alvast. Ben benieuwd hoe de lezers maar vooral ook Gouden Gids gaat reageren op de discussie die daarover zal ontstaan.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 24 reacties op dit artikel

  • Lijkt verdomd veel op Dutch Cowboys... wat overigens niet uitmaakt. Wat wel uitmaakt is dat niemand zit te wachten op een weblog van de Gouden Gids.... Toch veel succes Henk!

    Johan

    geplaatst op
  • Waarom zit niemand te wachten op een weblog van de Gouden Gids Johan? Het is maar net hoe je de weblog gaat inzetten. Ik geloof inderdaad niet in een format zoals DutchCowboys voor Gouden Gids maar als er vanuit Gouden Gids echt wordt geblogt over het eigen bedrijf en over haar eigen markt dan denk ik dat er zeker interesse voor zal zijn.

    geplaatst op
  • Nuo, ik ben heel benieuwd. Een mooie testcase om te kijken of corporate blogs uberhaupt zin hebben. Ik twijfel daar nog steeds sterk aan. Net als Johan denk ik dat er maar weinig mensen erop zullen zitten te wachten. In tegenstelling tot merken als Apple, Google en Firefox heeft de Gouden Gids geen schare fans. Maar goed, het voordeel dat de Gouden Gids heeft is dat Henk een blogfanaat is, en dan loop je er weinig risico mee. Ik ben bang dat nogal wat andere bedrijven het na een fanatieke eerste paar weken zullen laten versloffen als blijkt dat er bezoekers noch reacties op af komen.

    De corporate blog zal vooral handig zijn voor de concurrentie en richting de pers. Zeker bij een nieuwswaardig bedrijf zal het nogal eens publiciteit op kunnen leveren zonder dat je een pusherig persbericht nodig hebt.

    geplaatst op
  • Interesse van wie, Marco? Van blogwatchers? Of vanuit de doelgroep? Mensen die brood bij de bakker kopen, maakt het niet uit welke ingrediënten zijn gebruikt, in wat voor merk oven het is gebakken en hoe hoog de temperatuur was. Als het maar lekker is. Op grotere schaal zullen mensen de Gouden Gids op dezelfde manier benaderen. De gids is handig, maar het zal ze weinig interesseren welke campagnes zijn gebruikt of welke wetenswaardigheden zijn te vermelden over de lokale Gouden Gids-versie in Guatemala.

    geplaatst op
  • B2B-markt, potentiele werknemers, pers (om er een paar te noemen). Maar nogmaals, de waarde zal sterk afhangen van hoe de weblog zich zal ontwikkelen.

    geplaatst op
  • Ik heb net zoals Anders ook mijn twijfels.

    Een posting met een naam er onder, voelt toch even anders dan een posting zonder naam.

    Maar veel belangrijker: Ik mis de rode draad in het geheel, de focus. Nieuws over de gouden gids kan ik nog begrijpen, maar waarom bijvoorbeeld de posting Internet op papier op hun weblog staat, snap ik gewoon niet.

    Maar goed ik ben geen fan van de gouden gids. Ik maak er gewoon nooit gebruik van en zal dus ook niet tot de doelgroep van hun weblog behoren.

    geplaatst op
  • Erik, je noemt een paar heel belangrijke aspecten voor een corporate blog: identiteit (wie schrijft er?), focus (waar gaat het over?) en doelgroep (voor wie wordt er geschreven?).

    Heb op dit moment geen idee waar Gouden Gids naar toe wil of gaat. Henk?

    geplaatst op
  • Ik stond net op het punt een reactie te geven via Dutchcowboys, toen ik mij bedacht eens op marketingfacts te kijken ivm de reacties. Gelukkig tref ik hier al weer een discussie aan die ik wilde aanstippen...
    Ik denk dat Henk als director Internet en Mobile Media bij Gouden Gids en drijvende kracht achter Dutchcowboys uiteraard bedacht dat GG niet achter kan blijven en een weblog niet mag ontbreken. Maar ik kan mijzelf bij de waarde van het merk GG (nog) niet de toegevoegde waarde zien van de weblog (zeker niet hoe hij nu is opgezet). Als het dan echt gaat om PR, events, vacatures, campagne ondersteuning, interactie met je klanten had de weblog dan geintegreerd in je corporate site. Wellicht wordt de log in de komende campagnes centraler neergezet en ingezet!?

    Ik hoop inderdaad net als Marco dat Henk wellicht tijd heeft een reactie te geven mbt de doelstelling

    geplaatst op
  • Alvast een korte reactie. Gouden Gids is een klassiek a-merk met een naamsbekendheid van boven de 96%. Geeft jaarlijks zo´n 7.5 miljoen boeken uit en bijvoorbeeld 750.000 gratis cityguides in Amsterdam. De inmiddels 5,5 miljoen bezoekers per maand zorgen er echter niet voor dat Gouden Gids inmiddels ook een internet brand is.

    Er wordt met behoorlijk wat marketingpower (Radio, televisie, internet, in de lucht, in het straatbeeld enz) hard gewerkt aan de veranderende imago van het merk. Internet is daarbij essentieel. Ik mailde Marco vanmiddag al dat het niet eenvoudig is een Dinosaurus in beweging te krijgen.

    Overexposed radio spelletjes met Katja, de omstreden maar razend populaire virtuele Katja, een weblog, viral marketing en meer. De beweging is er en dit is allemaal nog maar het begin.

    Het weblog is bij de lancering gevuld met berichten die gerelateerd zijn aan de Yellow Pages industrie (wereldwijd met een omzet boven de 100 miljard). Maar ook hier zal Gouden Gids ervaring moeten opdoen en op een nieuwe wijze voor het concern leren conmmuniceren met internet.

    geplaatst op
  • Henk,

    Ik herken het Dinosaurus gevoel en wens je veel succes bij het inzetten van deze beweging. Ook al had ik op een andere manier gestart, respect voor de stap en we zetten de RSS feed aan uiteraard.

    Oh ja, Frank M. heeft ook zijn best gedaan:

    http://www.rhinofly.nl/frank-ly/index.cfm?fuseaction=frankly.view&FranklyId=569F1CFF-A8A6-19E1-0B0C76CD5A1B4439

    geplaatst op
  • Henk, dank voor de toelichting! Ben uiteraard benieuwd hoe de weblog zich ontwikkeld en of het op termijn ook zal bijdragen aan de (online) doelstellingen.

    Zoals Hans al aangeeft heeft Frank Meeuwsen op Rhinofly de argumenten om een weblog te starten getoetst. Prima manier om snel te beoordelen of een weblog inderdaad het juiste middel is om je doelstellingen te realiseren.

    geplaatst op
  • Ik vind het wel een goede actie van de Gouden Gids (van Henk dus). Wat kan er nou misgaan?
    Zolang je niet gaat posten óm te posten en het allemaal een beetje interessant houdt kan het alleen maar positief werken. De Yellow pages zijn in feite local-search en dat is een erg interessante markt waar de aankomende jaren veel leuke dingen zullen gebeuren. Verder denk ik dat ze vandaag toch weer enkele tientallen linkjes binnen hebben voor de linkpopulariteit.
    Ik zou alleen wel een andere domeinnaam kiezen, misschien zoiets: blog.goudengids.nl ?
    En mocht blijken dat het niet werkt, dan is er nog geen man overboord, dan hebben wij met z'n allen weer wat geleerd over corporate blogs. ;)

    Succes Henk!

    geplaatst op
  • Hmmm, geenstijl heeft de gouden gids weblog inmiddels op zijn kop gezet!?

    geplaatst op
  • De kleuters van GeenStijl hebben de boel alweer lopen hacken.

    geplaatst op
  • Je was 3 minuten te laat Anders ;-)

    Inmiddels is overigens de blog weer rechtgezet!

    geplaatst op
  • Ik ziet het. Toch was ie op z'n kop ook wel leuk ;)

    geplaatst op
  • Even iets anders, op marketing-online.nl een aardig artikel over Gouden Gids vs Telefoongids. Met name de volgende uitspraak van Andrew Day, bestuursvoorzitter van World Directories en uitgever van de Gouden Gids:

    "Wij geven betere lokale en relevante informatie. Op Google krijgt u een lange lijst. U vindt alleen de loodgieters met een website. Bij ons vindt u het adres, contactgegevens, openingstijden en een routebeschrijving. Dat is veel relevanter."

    Waar heeft die man de laatste jaren gezeten?

    geplaatst op
  • Haha, die is leuk!

    geplaatst op
  • Ik moet hem wel nageven dat het resultaat in Google een stuk minder is dan het resultaat in de Gouden Gids bij het doen van een 'local' zoekopdracht als 'Loodgieter Groningen'.

    75% van de loodgieters heeft geen website en is bij Google dus niet te vinden. Bij de Gouden Gids wel.

    geplaatst op
  • Misschien had ik het citaat van Day wat uitgebreider moeten opnemen, hij geeft namelijk aan dat hij het niet eens is met het beeld dat het boek op sterven na dood is en dat internet en Google de toekomst bepalen. Hij heeft het dus niet alleen over Google maar over internet in zijn geheel. Google noemt hij slechts als voorbeeld.

    Ik durf te wedden dat van de jongeren een meerderheid al niet eens meer weet dat de telefoongids en de gouden gids ook als boek worden uitgegeven.

    geplaatst op
  • Ah, op die manier....

    geplaatst op
  • Probleem is dat de loodgieters vwb google binnenkort ook geen website meer nodig hebben. Check deze link

    http://www.google.com/local?hl=en&lr;=&c2coff=1&q=plumber&near=new+york&btnG=Search&sc=1&rl=1

    Eventueel met pay-per-call betaalmodel

    geplaatst op
  • Ik weet dat jaren geleden de mensen in LA al naar Yahoo gingen als ze het adres moesten weten van een boekenwinkel in de stad. In de VS zijn local search en local directories inmiddels ingeburgerd (mooi voorbeeld Maarten!). Het is slechts een kwestie van tijd voordat we in Nederland vergelijkbare online diensten krijgen.

    geplaatst op
  • @Maarten
    Mooi voorbeeld inderdaad, maar de gegevens die Google hier gebruikt hebben ze van de Yellow Pages gekocht. In Amerika zijn ze erg competatief met de YP, maar ik verwacht niet dat die gegevens bij Gouden Gids erg betaalbaar zullen zijn.

    Bij Yahoo lossen ze dat op de volgende manier op: "Add your business to Yahoo! Local - attract new customers and get a free web site."
    Zie: Yahoo! Local Listings

    Het verkrijgen van de juiste data voor local is voorlopig de grote uitdaging voor de zoekmachines. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat ontwikkelen en welke rol Gouden Gids hierin gaat spelen.

    Of ben ik nou off-topic?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.