Googlewash: de geschiedenis herschreven

9 april 2003, 18:25

Wie op 17 februari in Google zocht op “Second Superpower” kreeg een opsomming van sites rond de Sovjet-Unie. 43 dagen later domineren sites rond de macht die de publieke opinie kan uitoefenen op beleidsmakers. Zoekmachine Google heeft in die periode dus een andere interpretatie toegekend aan die termen. De eerste Googlewash is een feit!

De kentering kwam er nadat the New York Times een anti-oorlogsactivist citeerde die de woorden “second superpower” in de mond nam. Ook Kofi Annan liet zich die woorden onglippen en James Moore – die toevallig ook een weblog heeft – schreef een essay rond de “second superpower”.

Webloggers linkten gretig naar het artikel. Hoewel loggers volgens onderzoekscentrum Pew statistisch gezien slechts 4 procent van de surfers lokken en de lezers ervan ook een sub-categorie vormen van het internetpubliek was die extreem kleine fractie toch voldoende om Google’s interpretatie van “Second Superpower” volledig te veranderen.

Bron:

http://www.internetjournalistiek.be/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!