Google’s Online reading room

14 december 2004, 05:30

Google heeft het recht gekregen boeken van de bibliotheek in New York en de universiteiten van Harvard, Stanford, Michigan en Oxford te indexeren.

Op zich is het het digitaal beschikbaar stellen van boeken door Google niet nieuw, maar de recent verkregen rechten verbeterd Google’s concurrentiepositie ten opzicht van Yahoo en Microsoft. Google beseft dat de concurrentiestrijd niet alleen op het vlak van desktop search applicaties speelt. Het online beschikbaar komen van dit materiaal trekt nieuwe bezoekers en daarmee advertentieinkomsten.

Een makkelijke klus zal het niet zijn. Het bestand van de universiteit van Michigan bestaat uit 7 miljoen boeken, alleen dat kost Google al zes jaar. Google zal afhankelijk van de auteursrechten het geheel of delen van de publicaties online beschikbaar stellen.

“It’s a significant opportunity to bring our material to the rest of the world,” aldus Paul LeClerc, president of the New York Public Library. “It could solve an old problem: If people can’t get to us, how can we get to them?”

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!