Google levert meeste bezoekers

Google levert meeste bezoekers

Al eerder melden we dat Google nog steeds de meest gebruikte zoekmachine in de VS is. Deze cijfers zijn echter gebaseerd op een steekproef van Nielsen//Netratings waarbij aan de deelnemers van het onderzoek is gevraagd welke zoekmachines zij gebruiken. Voor marketeers is het echter interessanter om te kijken naar het aantal bezoekers (referrals) dat via een zoekmachine naar de website komt. Deze week maakte WebsideStory deze cijfers bekend voor Google, Yahoo! en MSN.

Het onderzoek van WebsideStory is gebaseerd op een steekproef van 25 miljoen unieke internetgebruikers in de VS waarvan het surfgedrag is geregistreerd op 23 maart 2004.

Zoals verwacht levert Google de meeste bezoekers (40,9%) gevolgd door Yahoo! (27,4%) en MSN (19,6%). Google blijft de laatste jaren in de VS vooral marktaandeel pakken van Yahoo! terwijl MSN een langzame maar gestage groei laat zien.

Daarbij moeten we wel opmerken dat de VS het sterkste land is voor Yahoo! Als we mondiaal gaan kijken dan zijn de cijfers voor Yahoo! nog dramatischer. In Duitsland bijvoorbeeld komt 80% van de bezoekers via Google, 5,6% via Yahoo! en 3,5% via MSN. In Nederland is het aandeel Yahoo! waarschijnlijk nog lager.

Zoekmachine referrals in de VS (WebsideStory, Maart 2004)

Combineren we deze cijfers met de eerder genoemde gebruikcijfers dan komen we tot een interessante conclusie en dat is dat de kwaliteit van de Google- en Yahoo-gebruikers beduidend hoger ligt dan de kwaliteit van de MSN-gebruikers. De 29,6% MSN-gebruikers resulteren slechts in 19,6% bezoekers via MSN (ratio 66,0%). Opnieuw wint Google overigens van Yahoo! met resp. een ratio van 103,9% tegen 90,2%.

 

Zoekmachine gebruik vs referrals in de VS

(1) Nielsen//Netratings, Januari 2004; (2) WebsideStory, Maart 2004

Bronnen:
http://www.websidestory.com/
http://www.emarketer.com/
http://www.mediapost.com/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.