Google en het mysterie van Carol Brady
Een van de leukste onderdelen van de zoekmachine Google is de pagina ‘Zeitgeist’. Daar wordt bijgehouden naar welke termen de bezoekers van Google zoeken. Het overzicht geeft vaak een goed inzicht in wat de mensheid bezighoudt. Na 11 september zocht iedereen naar het WTC, Nostradamus en miltvuur en na 6 mei stond Pim Fortuyn in de belangstelling.
The New York Times heeft een mooi artikel over Google en de manier waarop de medewerkers van het bedrijf in de gaten houden welke zoektermen populair zijn. Op 22 april 2001 werden zij voor een raadsel gesteld. Uit de logs bleek dat de zoekopdracht ‘carol brady maiden name’ opeens opmerkelijk populair was. Waarom is iedereen opeens geinteresseerd in een personage uit de jaren zeventig tv-serie ‘The Brady Brunch’?
Wat het nog raadselachtiger maakte was dat de zoekopdracht naar Carol Brady vijf keer een top bereikte, elke keer om 48 minuten na het hele uur. Uiteindelijk bleek de tv-quiz ‘Who Wants to Be a Millionaire’ verantwoordelijk voor de plotselinge interesse voor Carol Brady. Enkele seconden nadat de quizmaster de kandidaat de miljoen-dollarvraag had gesteld, ging een groot aantal internetters bij Google op zoek naar het antwoord. Dat zorgde voor vier ‘toppen’ voor elke tijdzone waarin de show werd uitgezonden. De vijfde ‘top’ was Hawaii.
Google Zeitgeist:
http://www.google.com/press/zeitgeist.html
NY Times – ‘Postcards from Planet Google’:
http://www.nytimes.com/2002/11/28/technology/circuits/28goog.html
(als je geen login hebt gebruik de mijne maar: mderksen/nytimes 🙂
Bron:
Wie heeft er nog meer leuke voorbeelden van Google Zeitgeist?
clomiphene citrate 50 mg
albuterol without prescription
buy domperidone canada
how to buy generic viagra online
original viagra for sale
pfizer viagra 100mg
generic cialis lowest price
cialis where to buy online
viagra pfizer for sale
cialis without a doctor prescription usa
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!