Google en het mysterie van Carol Brady

Google en het mysterie van Carol Brady

Een van de leukste onderdelen van de zoekmachine Google is de pagina ‘Zeitgeist’. Daar wordt bijgehouden naar welke termen de bezoekers van Google zoeken. Het overzicht geeft vaak een goed inzicht in wat de mensheid bezighoudt. Na 11 september zocht iedereen naar het WTC, Nostradamus en miltvuur en na 6 mei stond Pim Fortuyn in de belangstelling.

The New York Times heeft een mooi artikel over Google en de manier waarop de medewerkers van het bedrijf in de gaten houden welke zoektermen populair zijn. Op 22 april 2001 werden zij voor een raadsel gesteld. Uit de logs bleek dat de zoekopdracht ‘carol brady maiden name’ opeens opmerkelijk populair was. Waarom is iedereen opeens geinteresseerd in een personage uit de jaren zeventig tv-serie ‘The Brady Brunch’?

Wat het nog raadselachtiger maakte was dat de zoekopdracht naar Carol Brady vijf keer een top bereikte, elke keer om 48 minuten na het hele uur. Uiteindelijk bleek de tv-quiz ‘Who Wants to Be a Millionaire’ verantwoordelijk voor de plotselinge interesse voor Carol Brady. Enkele seconden nadat de quizmaster de kandidaat de miljoen-dollarvraag had gesteld, ging een groot aantal internetters bij Google op zoek naar het antwoord. Dat zorgde voor vier ‘toppen’ voor elke tijdzone waarin de show werd uitgezonden. De vijfde ‘top’ was Hawaii.

Google Zeitgeist:
http://www.google.com/press/zeitgeist.html

NY Times - ‘Postcards from Planet Google’:
http://www.nytimes.com/2002/11/28/technology/circuits/28goog.html
(als je geen login hebt gebruik de mijne maar: mderksen/nytimes :-)

Bron:
http://www.smallzine.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.