Google zet nieuwe standaard voor Analytics

Google zet nieuwe standaard voor Analytics

Google heeft in juli vorig jaar een nieuwe versie van Google Analytics uitgebracht genaamd App + Web. De betaversie biedt de mogelijkheid om app- en web-data te combineren in één Analytics-property en maakt daarmee cross-platform-metingen eenvoudiger. Onhandige naam, dat App + Web. De grote veranderingen wijzen er namelijk op dat dit dé nieuwe standaard gaat worden. Wat kun je ermee?

Momenteel meten en analyseren we online verkeer op websites en apps met twee verschillende tools: Google Analytics voor je website en Google Analytics for Firebase voor je apps. Deze zijn nu verdeeld over twee Analytics-property's;   

  • Web: het meest gebruikte Universal Analytics-account te herkennen aan de property-ID format van "UA-12345678" 

  • Apps: De Analytics voor (mobiele) apps en maakt gebruik van het Firebase-format. Apps is te herkennen met property-ID format "G-XYZ123ABC".  

Met de komst van App + Web heb je nu de mogelijkheid om app- en web-gegevens in één property te combineren. Dit is handig, want bedrijfsdoelstellingen komen op beide platformen vaak overeen. Je hebt echter niet per se een (web) app nodig om gebruik te maken van alle functionaliteiten van deze nieuwe property. De 'App + Web'-property geeft ons namelijk een volledig nieuwe Analytics-omgeving en veel nieuwe handvaten om data beter te analyseren.   

Wat betekent dit voor mij?  

Deze langverwachte en onvermijdelijke update die Google aan het uitvoeren is, zal veel impact hebben. De betaversie biedt kansen om alvast kennis te maken met de vele nieuwe mogelijkheden en om je goed voor te bereiden op wat er gaat komen. Voordat App + Web uit de beta komt zijn we wellicht twee jaar verder. Dit zagen we al eerder bij de update in 2012 van het klassieke Google Analytics naar Universal Analytics. Deze werd in oktober 2012 gelanceerd en kwam publiekelijk uit de beta in april 2014. Het kan dus geen kwaad de App + Web Analytics alvast te installeren en naast je huidige Analytics te laten lopen.  

Wat verandert er? 

De grootste en belangrijkste verandering is dat Google na ruim vijftien jaar afwijkt van de traditionele Session + Pageview-methode. In plaatst daarvan gebruikt het nu een Event + Parameter-methode. Het is anders en opent een volledig nieuwe wereld van mogelijkheden in datatracking. De nieuwe Analytics-omgeving gaat het ons een stuk makkelijker maken met Enhanced MeasurementEn dat is echt fantastisch.

Nieuwe Analytics-omgeving gaat het ons een stuk makkelijker maken

Enhanced Measurement is een nieuwe functie die luistert naar een paar van de meest voorkomende website-gebeurtenissen zoals scroll-tracking en Outbound Link Tracking. Je kunt deze instellingen vinden onder ‘Data Streams’ in je Admin-scherm bij ‘Property’.

Natuurlijk kennen we deze functies al uit Google Tag Manager, maar deze Enhanced Measurement Tags zijn nu allemaal geautomatiseerd, waardoor je geen GTM-expert of website-developer meer nodig hebt om dit inzichtelijk te krijgen. Vragen waar we met Analytics App + Web antwoord op krijgen zijn:

  • In hoeverre worden mijn blogs of artikelen gelezen? 
  • Waar zoeken mensen naar op mijn website? (Geautomatiseerd op basis van de meest voorkomende zoekquery-parameters) 
  • Hoe worden de video’s op mijn website bekeken?
  • Hoe vaak wordt mijn brochure gedownload?
  • Waar zoeken mensen naar op mijn website en kan ik daarop inspelen?

Dit is nog maar een handjevol tags, maar ik verwacht dat App + Web langzaam een combinatie van Google Tag Manager en Google Analytics gaat worden. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat we hier veel meer leuk speelgoed hebben staan!  

Nieuwe meetstrategie, nieuw speelgoed

We zijn in deze nieuwe Analytics-omgeving kort ingegaan op tagging en de kansen. Laten we nu eens kijken hoe de algemene interface eruit ziet. 

Het Google Analytics-startscherm en rapportage-secties zijn vergelijkbaar met de huidige Analytics (for Firebase). De real-time functionaliteit is wel grondig aangepakt en in een fris jasje gestopt, waarbij er veel meer data beschikbaar is om real-time te analyseren. 

Eigen doelgroepen bouwen met Audiences

In de nieuwe omgeving is ook een nieuwe Audience Builder toegevoegd met speciale Web + App-eigenschappen. Dit is ter vervanging van de zogenaamde 'Advanced Segment'-builder in de Universal Google Analytics. De mogelijkheden om doelgroepen te bouwen zijn hier eindeloos, een doorgewinterde data-analist zal hier ongetwijfeld erg enthousiast van worden.

Zo kunnen we nu bijvoorbeeld tijdsdrempels toevoegen tussen acties, treffers of sessies en kan een doelgroep een lidmaatschapsduur hebben. Ook is het makkelijker om gebruikers tijdelijk of permanent uit te sluiten wanneer aan specifieke voorwaarden is voldaan.

Doorgewinterde data-analisten worden hier ongetwijfeld erg enthousiast van

De nieuwe Audiences werken anders dan 'Advanced Segment' in de huidige Google Analytics. Wanneer je nu een segment opslaat, sla je deze op voor alle gebruikers en voeg je deze daadwerkelijk toe aan alle rapporten in Analytics. De nieuwe Audiences is minder ad-hoc en minder gebruiker-specifiek.  

Het startscherm

 

Een andere grote verandering is dat je voorheen in Google Analytics het delen van doelgroepen met Google Ads moest doen door elke afzonderlijke doelgroep één voor één te delen. Wanneer je de nieuwe App + Web koppelt aan Google Ads worden al je doelgroepen automatisch beschikbaar gemaakt in Google Ads, wat veel nuttiger is.  

De Audience Builder 

 

Cross-platform analyse 

Gezien de vele verschillende manieren waarop mensen omgaan met een merk in een app en op internet, heb je flexibele hulpmiddelen nodig om gegevens te begrijpen en inzichten te verkrijgen die uniek zijn voor een bedrijf. Met de nieuwe analyse-module kun je gegevens onderzoeken die niet meer beperkt worden door de vooraf gedefinieerde rapporten.   

Exploration

Voer analyses uit door meerdere variabelen (de verschillende segmenten zoals hierboven beschreven, dimensies en statistieken) naar een canvas te slepen om onmiddellijke visualisaties van je gegevens te zien. 

 

Funnels 

Identificeer de belangrijke stappen voor een conversie en begrijp hoe gebruikers daartussen navigeren. Dus waar komen ze binnen in je funnel en waar haken ze af? 

Voorlopige conclusies 

Dit artikel bevat een beknopte samenvatting van alle nieuwe functies waar ik enthousiast van word in App + Web. Het is wel echt belangrijk om op te merken dat - hoewel er veel nieuwe geweldige functies zijn - deze Analytics-omgeving nog lang niet af is en niet klaar is om stand-alone te functioneren ​​als primaire analyse-oplossing voor websites.  

Pas op, deze nieuwe omgeving van Analytics is nog lang niet af

Er missen nog een heleboel onderdelen. Als je ermee aan de slag gaat, zal je ongetwijfeld tegen dingen aanlopen. Waar staan bijvoorbeeld de 'Search Reports' of de 'Ecommerce Reports'?  

Zoals gezegd wil ik iedereen wel adviseren om alvast kennis te maken met deze nieuwe omgeving. Gebruik dit als een secundaire implementatie naast je bestaande versie van Google Analytics. Dan ben je voorbereid zodra App + Web uit z'n betaversie komt.

Credits afbeelding: Pixabay.com, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.