Google Premier Partner Summit 2016

21 oktober 2016, 14:55

Op 27 september organiseerde Google een event in de Kromhouthal Amsterdam. Maar dat was niet zo maar een event. Tijdens dit summit – speciaal voor Premier Partners – werden ongeveer 300 C-level executives van Noord-Europese partner agencies in de watten gelegd.

Zij werden ingevlogen, verwend met dranken en spijzen en rondgevaren op de Amsterdamse wateren. Daar tussendoor waren er diverse talks van externe bureau’s en natuurlijk sessies van Google zelf over hun Partner Programma. Van een aantal van deze presentaties vind je hieronder een verslag.

Digital frontrunners region

Jesper Eiby Christoffersen, head of SMB marketing, Northern Europe bij Google, trapt af en begint zijn verhaal met een smeuïge anecdote. Op weg naar dit event is Jesper zijn paspoort én zijn laptop vergeten in het vliegtuig. “And if there is one thing you do not do at Google is, to lose your laptop. You would sooner kill someone than to lose your laptop. Especially if you leave it in a public place with a huge logo on it that says Google.” Gelukkig was zijn laptop ruim voor zijn presentatie alweer teruggevonden.

Dan een interessante slide met cijfertjes. Daaruit blijkt dat hoewel de Nordics in geografische grootte flink achterblijft bij de “EU Big 5“, we dat ruimschoots inhalen met onze e-Intensity Score (een ranking van digitalisering en volwassenheid van een land) en ICT exports. Deze scores laten zien dat Noord-Europa een interessante groei doormaakt. Die groei komt volgens Christoffersen onder andere doordat we zeer toegankelijk zijn en over hoge internetsnelheden beschikken, zo blijkt ook uit het rapport “Digitizing Europe – Why Northern European frontrunners must drive digitization of the EU economy” van The Boston Consulting Group.

Born: Digitizing Europe – Why Northern European frontrunners must drive digitization of the EU economy (Boston Consulting Group)

Differentiatie

Helena Ambiana, head of Google partners & 3rd-party programs, EMEA bij Google, vertelt ons over de ontwikkelingen van het Google Partner Programma dat bijna 3 jaar oud is.

Dat programma begon met één badge voor partner agencies. The Blue Badge. Maar Google luistert naar haar partners en naar hun wensen. Een duidelijke wens was dat de Google Partners verschillende badgeniveaus wilden. Dat resulteerde niet alleen in badgespecialisaties, search, display, mobile, video, shopping, maar ook in twee niveaus. Google hanteert naast de standaard blauwe Partner Badge nu ook een rode Premier Parter Badge.

Duidelijke voordelen

Tenslotte verzocht 45% van de Google Partners om betere benefits bij het Google Partner Programma. En ook daar luisterde Google naar. Helena beschrijft de vier verschillende pilaren van het partner programma die wereldwijd zijn uitgerold:

  1. Education – opleiding bleek de hoofdreden te zijn om een Google Partner te worden en werd ook daarna door de partners als belangrijkste bron gezien. Ook dit jaar werd Google Insights gelanceerd. Een digitale vraagbaak exclusief voor Partners. Nog in ontwikkeling is Adwords Fundamentals, een online examen dat je ook weer aardig wat exposure kan geven bij je eigen acquisitie. Als je het haalt natuurlijk.

  2. Support – als Premier Partner heb je dedicated Google representatives en 24/7 online support. Handig, want dan kan je die service meteen doorgeven aan je klant.
  3. Growth – Google wil haar partners helpen ook te groeien, door kennissessies te bieden en mee te denken. Dat komt onder andere in het Insights Program naar voren.
  4. Rewards & Recognition – Game On is een platform waarop je als partner wordt gecoacht door Google en wordt voorzien van stats en allerlei andere resources waardoor je je game oftewel je bureau beter kunt ontwikkelen.

Eyecandy

De slides van Ajaz Ahmed zijn een streling voor het oog. Logisch, want Ajaz runt AKQA. Een “ideas and innovation company”.

Ajaz begon zijn bedrijf op 21-jarige leeftijd en is inmiddels 2000+ werknemers verder die verdeeld zijn over 17 vestigingen. AKQA wordt gezien als ’s wereld grootste digital agency. Ajaz schreef samen met Stefan Olander, VP of Digital Sport bij Nike, het boek Velocity. Een manifesto voor ondernemers en managers over een nieuwe digitale wereld. Zijn nieuwste pennevrucht is Limitless over ‘Leadership that endures‘. Van beide boeken zijn de opbrengsten geschonken aan liefdadigheid.

Nike Rise

AKQA heeft een aantal grote namen als klant. Voor Nike bijvoorbeeld hebben zij Nike Rise bedacht en uitgevoerd. ’s Werelds eerste basketball veld met led-verlichting waarbij trainers op een nieuwe manier speelstrategieën kunnen uitdenken.

Usher’s Chains

Ook voor Usher heeft AKQA een campagne ontwikkeld met als thema “Don’t look away”, een oproep tegen racisme.In de interactieve music video “Chains” wordt de bezoeker via gezichtsherkenning technologie gevraagd “to don’t look away”.

Om deze 2 cases heen laat Ajaz de ene na de andere mooie slide zien met daarop treffende oneliners. Mijn favorieten daarvan waren:

  • Focus on being best: not the first or the biggest.
  • Succes has the seeds of failure built in. Stay hungry, be the underdog.
  • The most powerful force in the universe isn’t technology. It’s imagination.

Dit Google Premier Partner Event was bijzonder professioneel georganiseerd met een aantal prima talks, waarvan die van Ajaz Ahmed er voor mij boven uit steeg. Het avondprogramma heb ik aan me voorbij laten gaan, maar dat “wine & dine” gedeelte is ongetwijfeld ook op Google-esque manier georganiseerd. Een mooi feestje voor de VIP partners. Want dat zij enorm belangrijk zijn, dat snappen ze bij Google.

Fatima de Vos
Strategy & Branding bij MountainFox BV

MountainFox BV is een multidisciplinair bureau dat marketing bedenkt, ontwerpt en uitvoert. Een eerlijke en soms eigenwijze, maar altijd samenwerkende partner met slechts één doel: een succesvolle propositie neerzetten door een haarscherpe marketing strategie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!