• Mobile
    wordt gesponsord door

Google Glass: mijn geld heb je, nu dat van mijn moeder nog

Google Glass: mijn geld heb je, nu dat van mijn moeder nog

Vorige week gooide Google een nieuwe video over het gebruik van Google Glass online. De video laat het gebruik van Glass zien in meer dagelijkse activiteiten dan voorheen (ok, op het ijsbeeldhouwen van een tijgerkop of het spelen met een slang na). Daarnaast lanceerde men een Twitter-campagne (#ifIhadGlasss) voor mensen die in de US wonen en op een heldere manier een innovatieve toepassing van Glass kunnen omschrijven. Een soort agressieve bèta-modus dus, iets wat Google vaker doet (denk aan Gmail & Wave invites.)

Je hebt het waarschijnlijk al elders gelezen, maar voor de volledigheid: Glass is eind 2013 beschikbaar voor consumenten, zal updates krijgen zoals je die kent van apps, maakt gebruik van GPS en kan data via WIFI ontvangen, maar ook via thetering of bluetooth van je Android of iPhone. En voor diegene die het gemist hebben, hier de video.

Voor een hands-on video ga je naar The Verge.

Geweldig als je het mij vraagt. Ik zie Glass als een compleet nieuw type apparaat: draagbaar, ontworpen om afleiding in hardware en software (contextueel) te beperken en passend voor de complete verschuiving van human-computer interaction naar NUI’s (natural user interfaces). Maar je mag mij zien als een geek, in dit geval, en geenszins representatief voor de gemiddelde gebruiker van technologie. En Google zegt juist te mikken op die gemiddelde gebruiker. Op mijn moeder bijvoorbeeld. Hoe gaat ze dat lukken? Hoe kan je miljoenen mensen overtuigen iets als Glass op hun gezicht te dragen? En hoeveel van ons worden zodoende Glassholes?

Denk aan de smartphone en tablet: een markt kan snel groeien

Als iemand 15 jaar terug tegen je zei dat je vandaag de dag met een kleine maar zeer krachtige computer in je broekzak zou lopen, had je hem voor gek verklaard. Kijk je straks in de trein of bus naar huis om je heen en je ziet gemiddeld meer mensen weggedoken in hun smartphone dan mensen zonder. Of wat te denken van tablets? 3 jaar geleden bestond die markt nog niet eens. Nu heb ik er zelf 2, maar belangrijker nog: mijn vader heeft er een, mijn moeder ook en zelfs mij oma is inmiddels aan de iPad. En wearable tech kan alle functies van deze geliefde devices overnemen.

Een onderzoek van ABI Research suggereert dan ook dat wearable computing binnen 5 jaar de nieuwe norm voor consumenten kan zijn. ABI voorziet dat er vanaf 2015 jaarlijks 485 miljoen wearable tech devices verscheept zullen worden. Momenteel is 61% van die markt voor sport- en activity-trackers. Er is echter een nieuwe apparaatvorm aan het ontstaan. Glass is er daar een van, maar ook het nog niet aangekondigde Apple iWatch (uncovered door de Apple Insider) is hier onderdeel van. Forrester Research deed vergelijkbare observaties.

Vanuit een marktanalyse-perspectief kan Glass een grote groep consumenten bereiken. Maar kijkend naar momenteel populaire devices als de Fitbit, de Nike Fuelband of het Pebble-horloge zien we dat het tamelijk ‘discrete’ apparaten zijn. Ze zitten in ieder geval niet midden op je gezicht zoals Glass. Google heeft dus nog wat werk te verzetten om Glass geschikt te maken voor de massa.

Er niet uitzien als een idioot

De Glass-hardware van nu is eigenlijk een camera, batterij en processor in één, opgehangen aan een plastic frame met lenzen. Dat ziet er misschien cool uit als je in Sillicon Valley werkt, maar zou je moeder of je vrouw er mee lopen? Ik denk het niet.

Er zijn echter tekenen dat Google zich dit dondersgoed realiseert. TechCrunch schreef al over nieuwe patenten waarin designs zijn opgenomen die eruit zien als goedkope 3D-brillen of hipster-achtige frames. The New York Times schrijft over een deal tussen Google en Warby Parker, een e-commerce start-up die hippe brillen verkoopt, om samen tot meer modieuze ontwerpen te komen.

Dit zal een topprioriteit zijn voor Google om een massapubliek te bereiken. Als je kijkt naar andere huidige draagbare tech voor het gezicht, is er een reden dat we het maar zo weinig in het straatbeeld zien. Bluetooth headset anyone? Lelijk dus.

Praten tegen glas

Google heeft duidelijk gemaakt dat spraak de primaire modus van interactie zal zijn voor Glass. "Ok Glass" zal hierin centraal staan als command. Dit was de uitkomst na het testen van andere vormen die allemaal vreemd en ongemakkelijk bleken. Dit roept bij mij gelijk vragen op over taalbarrières. Siri is bijvoorbeeld in het Nederlands niet beschikbaar. Gelukkig spreekt Google beter Nederlands dan Apple.

Op de website van MIT’s Technology Review pleit men voor phatic interaction. De term “phatic” komt uit de linguïstiek en beschrijft verbale uitdrukkingen die niet bedoeld zijn voor informatie of content, maar gewoon op het kanaal ‘open te houden’. Dit is al een zeer gebruikelijke vorm van interactie en Glass kan er niet genoeg van integreren:

Glass’ cumbersome voice-control system shows that nonverbal phatic interactions will need to flow in the other direction, too: from the user to the device. Google knows this. “OK Glass” is already a phatic expression, (...) The real vision of Glass, though, is less like a smartphone and more like an omnipresent companion that’s always paying at least a low level of attention to whatever it is you’re doing. “OK Glass” isn’t the equivalent of waking your iPhone up from “sleep.” It’s not an object you turn on and off; it’s an assistant whose awareness you direct. Nonverbal, “nudge-like” phatic interactions will make that process much more fluid–and much less socially awkward.

Dit klinkt in mijn oren heel logisch. Vooral het nudge-aspect; het is veel subtieler (en misschien sociaal wel wenselijker) dat mijn telefoon licht trilt als er een bericht binnenkomt dan dat de theme van The A-team uit de luidspreker schalt of dat mijn telefoon mijn naam blijft roepen tot dat ik het be groep tech-mindend mensen. Vandaar dus die hashtag.

Zei iemand daar "privacy"?

Met Glass krijgt Google ook weer te maken met hun grootste roadblock: privacy. Glass opent de deur voor een hele nieuwe bak aan privacybezwaren. En dat gaat verder dan de mogelijkheid om advertenties aan te bieden bij hetgeen waarnaar je kijkt via Glass. Privacybezwaren gaan in dit geval bijvoorbeeld over automatische gezichtsherkenning of het niet waarneembaar opnemen van gesprekken of nemen van foto’s.

Andrew Keen tilt die bezwaren alvast even naar een volgende niveau in een opiniestuk voor CNN:

It is the sort of radical transformation that may actually end up completely destroying our individual privacy in the digital 21st century. But there's something particularly troubling about Google Glass. When we put on these surveillance devices, we all become spies, or scrooglers, of everything and everyone around us. By getting us to wear their all seeing digital eyeglasses, Google are metamorphosing us into human versions of those Street View vans -- now thankfully banned in Germany -- which crawl, like giant cockroaches, around our cities documenting our homes.

Keen heeft ook een suggesties voor Google via de #ifihadglass-campagne:

I would make data privacy its default feature. Nobody else sees the data I see unless I explicitly say so. Not advertisers, nor the government, and certainly not those engineers of the human soul at the Googleplex. No, Google Glass must be opaque. For my eyes only.”

Een dergelijke privacy-by-design benadering is misschien wel de enige manier om de gemiddelde consument te overtuigen Glass te gebruiken. Een deel van de angst wegnemen is hierin belangrijk namelijk.


Shut up and take my money

Ja, zo denk ik over Glass.  Laat het inpakken maar zitten, ik neem hem gelijk in gebruik. Dat gevoel. Maar goed, ik ben dan ook zo iemand die het nu al zou dragen, in het huidige design. Glass is voor mij innovatie en experimenteren. Het past in de transitie waar technologie steeds meer verdwijnt naar de achtergrond en zelfs op ons lichaam gaat zitten ("Media are an extension of men", zei een wijs man ooit). Het past in de meer contextuele relatie van gebruiker tot informatie. En het past misschien zelfs in een vorm waarin we eindelijk op een zinvolle manier augmented reality gaan inzetten.

Ik kan niet wachten om te zien waar developers mee op de proppen komen in de komende maanden. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden tot gamen in de fysieke ruimte. Google heeft met Ingress al een augmented realty-spel waarmee het de fysieke wereld annoteert met digitale informatie. Glass kan ook een manier zijn steden te verkennen en op een meer speelse wijze te ontdekken.

Dus ja. Laat designers het esthetische aspect onder handen nemen en laat developers geweldige softwaretoepassingen bedenken. Ik koop Glass, en misschien mijn moeder dan ook wel.


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Ik ben zeer benieuwd! :)

    Persoonlijk denk ik niet dat dit gaat aanslaan bij het grote publiek.

    geplaatst op
  • Hier een artikel waarin een andere zeer reeele gedachte verwoord wordt......
    http://zaplog.nl/zaplog/article/de_google_bril_functie_waar_niemand_het_over_heeft#rss

    geplaatst op
  • "En wearable tech kan alle functies van deze geliefde devices overnemen."

    No way. Alles wat ik nu met telefoon, tablet en PC doe gaat echt niet gebeuren met een bril waar ik dan zeker de godganse dag tegen moet leuteren om gedaan te krijgen wat ik wil. Als je dat echt serieus denkt heb je toch wel erg veel last van een tunnelvisie waar nog geen bril voor uitgevonden is.

    geplaatst op
  • @Aad

    Ik doel natuurlijk niet op PC (of laptop), maar op mobile devices. En dan blijf ik er bij dat de meest gebruikte functionaliteit overgenomen kunnen worden:

    Bellen, Berichten/IM (Via Speech-to-text), Navigatie, Muziek luisteren, status updates voor social media, Notificaties, snel nieuws, video en search.

    Natuurlijk gaat Glass geen deuk in een pakje boter slaan qua productie (lange teksten schrijven), maar om die functionaliteit
    gaat het in dit geval niet.

    Overnemen van mobile dus, geen desktop.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.