Google Facts: over snippets, search updates en search console

Langere meta descriptions én een algoritme update houden de gemoederen bezig

Google Facts: over snippets, search updates en search console

December begon meteen al lekker. Google besloot vrij plotseling de getoonde meta-descriptions uit te breiden. In plaats van de pakweg 155 karakters kan er nu tot 320 karakters aan tekst in de search snippets getoond worden. Reden tot paniek of niet? Verder bleek halverwege december dat de rankings ineens nogal begonnen te fluctueren wereldwijd. Vaak reden om te denken dat Google een update in het algoritme heeft doorgevoerd. Maar dat zouden ze toch nóóit doen in december? Lees vooral even verder over alle belangrijke Google facts van afgelopen maand, dan weet jij weer wat je komende weken moet doen.

Uiteraard introduceerde Google in december niet alleen vernieuwingen die van belang zijn voor SEO'ers. Er gebeurde genoeg. Never a dull moment bij Google.

Meta-descriptions

Zoals gezegd: je kunt nu in de meta-tag voor descriptions ongeveer 320 karakters kwijt. Met als enige nadeel dat bijvoorbeeld Bing de vertoning ervan nog niet heeft aangepast, dus je zal creatief moeten worden als je wilt dat jouw schrijfwerk het goed doet in beide zoekmachines. Aangezien de meta-description alleen voor de CTR goed is en geen rankingfactor is, zal Google hier geen plussen of minnen op uitdelen, dus reden tot paniek is niet meteen. Heb je net je hele website aangepast met flitsende beschrijvingen, dan kun je best nog even wachten met een nieuwe ronde aanpassingen. Meer over de langere meta-descriptions

(deze meta-descriptions worden uit de tekst op de site gehaald...)

Wat, een update?

Als Barry Schwartz de kans ziet om een Google-update aan het algoritme te benoemen, dan weet het hele internet dat. Dus was er half december ineens de Maccabees-update. Volgens veel SEO'ers was het nog maar de vraag of het echt iets was, maar Google heeft inmiddels bevestigd dat er toch wel iets is aangepast aan het algoritme. Ondanks dat ze zich meestal rustig houden in december vanwege de feestdagen.

Het lijkt dat vooral mobiele rankings hierdoor zijn beïnvloed en dat sites zonder structured data het moeilijker hebben gekregen. Ook websites met veel doorway-pages (van die pagina's die vooral links bevatten naar gerelateerde onderwerpen) lijken er last van te hebben. Wat je hiermee moet? Niet veel, gewoon blijven zorgen voor goede content op elke pagina en netjes structured data toevoegen.

Vraag & Antwoord

Op mobiel in Google Maps kon je al een tijdje vragen stellen over een lokale onderneming en daar ook op antwoorden via Vraag & Antwoord. Nu kan dat ook via desktop. Als je naar een locatie in Google Maps gaat of een locatie ziet verschijnen in Google Search zie je nu ook op desktop alles wat de lokale gemeenschap (community, jawel) wilde weten en beantwoorden over de locatie. Als je het nog niet zo heel belangrijk vond om die vragen en antwoorden in de gaten te houden, dan is het dat nu toch wel echt, want nog meer zichtbaarheid!

Lekker technisch

Even wat technisch, ook weer voor SEO van belang (en webbouwers, hoi), maar Google stopt met het crawlen met AJAX-ondersteuning aan. AJAX heeft wat technische eigenaardigheden die ervoor zorgen dat URL's een beetje moeizaam opgebouwd worden en dat maakt het voor de normale crawler van zoekmachines wat ingewikkeld om je website te lezen.

Daarvoor had Google een speciaal algoritme gebouwd, maar dat is nu gestopt. Googlebot is nu zelf in staat om JavaScript te lezen en aan zijn kant te renderen, daardoor is het niet meer per se nodig dat websites de boel aan hun kant volledig renderen. Verdere technische informatie gaat zelfs mijn petje enigszins te boven, dus lees dat maar even zelf op het Google blog.

Snippets

Hier heeft Google ook flink aan gesleuteld en voortaan zie je binnen de featured snippets meer gerelateerde zoekopdrachten. Zoek je naar informatie over wintersport, dan zul je dus ook direct al meer zien over snowboarden en skiën, wellicht zelfs over après ski of populaire wintersportgebieden et cetera. Geldt ook als je zoekt op een bekende Nederlanders; je ziet dan meteen onderwerpen die ook vaak zijn gezocht voor of na die zoekterm, zodat je sneller nieuwe informatie ontdekt over jouw onderwerp. Kom je er net wat sneller achter dat Jort Kelder prima weet hoe het eigenlijk heurt, maar gewoon een vrouwonvriendelijke flapuit kiest te zijn.

Gerelateerd aan bovenstaand, is de update van rich snippets. Dat zijn toevoegingen aan de standaard zoekresultaten (titel, beschrijving, url), zoals de beoordelingen en dergelijke. Je kunt extra informatie toevoegen door bijvoorbeeld structured data op je pagina te plaatsen. Omdat er nogal wat namen voor namen en structured data ook veel belangrijker is geworden, heeft Google de benaming aangepast naar rich results én een verbeterde (zeggen ze zelf) rich results-tester geïntroduceerd. Deze is nog niet compleet, niet alle structured data wordt al volledig getest, maar vacaturepagina's bijvoorbeeld wel al.

Google Grants

Om gratis geld uit te geven moet je wel wat doen. Dus als goed doel moet je vanaf dit voorjaar voldoen aan een gemiddelde CTR van 5 procent in je Adwords-campagnes als je aangesloten bent bij Google Grants. Daarnaast is er nog veel meer aangepast en moet je voortaan serieus aan de bak met je campagnes, wil je gebruik blijven maken van het gratis advertentieprogramma. Lees alles over de update in Google Grants

Negatieve reviews

Het lijkt misschien een kleinigheidje, maar voor sommige (grote) bedrijven kan het belangrijk zijn: Google heeft de voorwaarden voor reviews in Google My Business (Mijn Bedrijf) aangepast en wel met het volgende: reviews van ex-werknemers kunnen nu worden verwijderd. Kon dat niet? Nee. Wel van huidige werknemers, maar zodra een werknemers vertrokken was bij een bedrijf, werd het voorheen door Google gezien als normale klantervaring en wilden ze niet meewerken aan verwijdering, zelfs al stond erbij dat de persoon in kwestie eerst bij het bedrijf werkte.

Terwijl we allemaal wel eens wraakzuchtige gedachten hebben gehad over een bedrijf waar we met gedoe de laan uit werden gestuurd,...jeweetzelluf. Vanaf nu kun je die wraakzucht niet meer in de reviewsectie van GMB tot uiting brengen in elk geval.

Meetfoutje AMP

Gebruik je vaak Search Console om je AMP pagina's te controleren en de resultaten ervan te checken, dan kan het zijn dat je tussen 14 december en 18 december 2017 een vreemde daling ziet in kliks en impressies. Google geeft aan dat dit een meetfout van hun kant is en dat de actuele zoekresultaten niet zijn beïnvloed. Moet je die daling uitleggen aan je klanten of je baas, dan is dat het dus.

Tenzij je hebt lopen rommelen in je AMP-implementatie in diezelfde periode of net ervoor. Daar kan Google niet echt iets aan doen uiteraard. Helaas is deze data wel echt foetsie, dus hou daar rekening mee in je rapportage, zeker bij vergelijkingen.

Betere advertenties

In de markt is het al langer bekend dat er gewerkt wordt aan een beter reclamefilter dat ervoor moet zorgen dat niet álle advertenties in je browser geblokkeerd worden, maar alleen de meeste irritante. Dit als tegenhanger van de bekende adblockers. Google kondigde aan vanaf 15 februari 2018 in Chrome de Better Ads Standard te ondersteunen. Gebruik je Chrome dan verwijdert Google dus advertenties van alle sites die niet door de controle heen komen. Heb je zelf een site met advertenties die geblokkeerd worden (langer dan 30 dagen), dan kun je ze aanpassen en je site opnieuw indienen voor her-controle.

Meten is weten

In Analytics kon je tot voor kort vooral veel over sessies en afzonderlijke sessies bekijken. Maar je kunt vanaf nu ook alles over Users en sessies van Users bekijken. Hiervoor is onder Audience een hoop analyses toegevoegd. Om de update mogelijk te maken moet je bij Admin -> Property Settings de switch omzetten van Enable Users in Reporting (alles in het Engels hier, maar ik neem even aan dat je voldoende kunt vertalen om deze instelling aan te passen).

Hierna kun je zaken als Lifetime Value, Active Users en Cohort Analysis zien. Gebaseerd op de lifetime van de cookie van een gebruiker kun je dus zien hoe deze door de website heen beweegt. Een beetje creatieve analist kan hier best aardige data uit halen om actie op te ondernemen. Als je een Audience hebt, kun je deze publishen naar een eigen rapportage, zodat je specifiek voor die groep Users alle data kunt bekijken.

Verder is ook nieuw: Conversion Probability. Welke gebruikers, of welk kanaal, biedt de meeste kans op een conversie? Dit is nog in bèta maar wordt uitgerold komende tijd. Afijn, het is vet, ik snap er de helft van, maar doe je iets met Analytics, dan moet je meteen aan de slag.

Er was afgelopen maand ook een hoop speculatie over mogelijke nieuwe features in de SERP, er wordt veel in bèta uitgetest zoals de nieuwe Search Console (die overigens sinds vandaag wordt uitgerold, mét 16 (!) maanden aan data). Heb ik nog belangrijk Google nieuws gemist, dan hoor ik het graag natuurlijk. Ook tips over nieuwe features en nieuwe functies in tools van Google krijg ik graag door. Kan via Twitter (zie onder) bijvoorbeeld.

Credits afbeelding: , licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
1


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Wij zijn ook meteen aan de slag gegaan met langere meta-tags! Onze ervaring is echter dat 320 tekens lang niet altijd getoond worden. Wij hanteren daarom een lengte van 250 tekens en passen deze aan als we merken dat Google het toch nog verder inkort. Nog een tijdje trial & error dus!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.