Het is de missie van Google om jouw zoekopdracht te beantwoorden met zo relevant mogelijke informatie. Hoewel de vorm van deze informatie ooit bestond uit een lijst verwijzingen naar webpagina’s, lijkt Google deze met de dag uitgebreider te maken. Naast onder andere foto’s, video’s en producten speelt Google met het idee om je Gmail inbox te integreren in haar resultaten.
Onlangs kondigde Google op haar officiële blog een aantal stappen aan om haar zoekresultaten nog relevanter te maken. Een van deze stappen is het integreren van Gmail berichten op de SERP (Search Engine Results Page). De gedachte hierachter is dat de meest relevante informatie zich ook buiten een webpagina kan bevinden, bijvoorbeeld in je mail.
Voorbeelden
Onze collega’s van Searchenginejournal.com hebben al even met de nieuwe functionaliteit mogen spelen en geven op hun blog een aantal leuke voorbeelden. Zo doen zijn de zoekopdracht ‘conference’ in Google.com en zien zij dat er Gmail resultaten worden vertoond waar het exacte zoekwoord in de titel of een aantal keer in de inhoud van de nieuwsbrief wordt weergegeven. Naast de datum waarop de e-mail ontvangen is, lijkt de keyword density een rol te spelen.
Op haar experiments page geeft Google een voorbeeld rond een zoekopdracht ‘biking in tahoe’. Hierbij worden wederom zoekresultaten getoond waarbij de zoekopdracht deels in de titel of in de inhoud van de nieuwsbrief wordt vermeld.
Wat betekent dit voor marketeers?
Mocht Google deze wijziging doorvoeren, dan biedt dit kansen om meer resultaat uit je e-mailmarketing te halen en tegelijkertijd zichtbaar te zijn op top posities binnen de zoekresultaten. Denk bij het opstellen van de titel en inhoud van een nieuwsbrief niet alleen meer aan open rate en click rate, maar ook aan de vindbaarheid in zoekmachines. Hieronder geef ik drie simpele tips om dit te realiseren:
- Keyword onderzoek: welk zoekwoord gebruikt jouw doelgroep om het onderwerp van je e-mail nieuwsbrief te beschrijven? Gebruik de Google Keyword tool om het zoekvolume rond verschillende keywords te achterhalen en verwerk het meest relevante zoekwoord met het hoogste zoekvolume in de e-mail.
- Titel en inhoud: verwerk het zoekwoord zowel in de titel als de inhoud van een nieuwsbrief. Hierbij lijkt de keyword density een rol te spelen. Overdrijf niet, maar mocht je kans zien om het zoekwoord meerdere keren te noemen dan komt dit de vindbaarheid ongetwijfeld ten goede.
- Kwaliteit van de nieuwsbrief: naast relevantie probeert Google voor al haar diensten de meest kwalitatieve resultaten te tonen. Het is zeer aannemelijk dat zij ook voor de Gmail integratie een systeem inbouwen dat alleen kwalitatieve resultaten toont. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven van afzenders met een hoge open rate en een laag aantal spam-vermeldingen.
Wat betekent dit voor SEO’s?
De alsmaar groeiende diversiteit binnen de zoekresultaten dwingt SEO’s verder te kijken dan het optimaliseren van websites en zijn expertise te mengen in alle (online) marketing activiteiten binnen het bedrijf. Daarbij geloof ik er heilig in dat SEO geen ‘trucje’ is, maar een strategie waarbij de kwaliteit van de content voorop staat. Om in de toekomst als SEO-specialist succesvol te blijven, zal je daarom je kennis van andere marketingkanalen moeten verbreden en meer moeten groeien naar een all-round marketeer dan een die-hard specialist.
Credits afbeelding: mjmonty (CC)