Google maakt korte metten met overmatige inzet van keyword domains

Google maakt korte metten met overmatige inzet van keyword domains

Het is een discussie die steeds vaker oplaait. In welke mate zijn keyword domains, domeinen met relevante zoekwoorden er in, nog in het voordeel qua vindbaarheid? Haast niet, zo blijkt uit verschillende onderzoeken.

Back to 2011. In het verleden werden keyword domains veelvuldig gebruikt en massaal geregistreerd voor zoekmachine optimalisatie doeleinden. Verschillende domainbuyers maakten er een slimme handel van, maar ook affiliates waren zo slim om keyword domains te kopen. Want de zoekwoorden in een domein verbeterde de kans om op die woorden goed gevonden te worden. Dat dit werkte was een feit. En werd in 2011 bijvoorbeeld aangetoond door een correlatiestudie en enquête door SEOMoz.

Deze methode werd dan ook door velen van ons toegepast. Dat gebeurde op generieke termen zoals lastminute reizen, maar ook op longtail zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld een merk en type telefoon (bijvoorbeeld http://www.samsunggalaxys4.nl).

Werkt het nog steeds?

Google heeft haar algoritme de afgelopen jaren flink aangescherpt en de vraag is in hoeverre keyword domains nog een streepje voor hebben. Er werd namelijk veel ‘misbruik’ van gemaakt. Een groot aandeel van deze domeinen bevatten nauwelijks relevante en kwalitatieve content. Veel van de websites zijn, op een aantal goede uitzonderingen na, knipperende reclamezuilen, AdSense pagina’s, commerciële startpagina’s of affiliate vergelijkingssites met weinig toevoegde waarde.

Deze websites bevatten relatief weinig content en zijn puur gericht op één of enkele zoekwoorden. Voor ieder zoekwoord heeft de creatieve marketeer een andere website met bijbehorend domein opgezet. Hierdoor is zijn linkwaarde en autoriteit verspreid over al zijn websites en het is dan ook de vraag of dat vandaag de dag nog de beste methode is. Als online marketeers hebben we de mogelijkheden van keyword domains geruïneerd en de kans is dan ook groot dat Google de waarde van zoekwoorden in een domein minder waardeert. Is dat ook echt zo?

Penguin 2.0

Ja, middels de algoritme update Penguin 2.0 heeft Google op het vlak van ‘domain clustering’ een aanpassing gedaan. Google zou hierdoor minder resultaten van hetzelfde domein tonen. Gebruikers zouden dit niet fijn vinden en wensen meer diversiteit in de zoekresultaten. Engelse collega’s van het bureau Stickyeyes hebben onderzoek gedaan en ondervonden dat de Penguin 2.0 update zo’n 52 procent nieuwe domeinen in de zoekresultaten heeft opgeleverd. Uit het onderzoek blijkt dat de eerste twee pagina’s ongemoeid zijn gelaten. De totale impact is dan ook niet heel groot. De vraag is echter of keyword domains ook een andere positie hebben gekregen binnen het algoritme? Om dit goed te vergelijken is iets meer nuance nodig. Er zijn namelijk verschillende soorten keyword domains.

Exact match com domains (EMD.com) = domeinen met het exacte zoekwoord inclusief .com extensie
Exact match domains (EMD) = domeinen met het exacte zoekwoord, ongeacht welke extensie
Partial matching domains (PMD) = domeinen waarin het zoekwoord is verwerkt

Effect is nihil

Volgens het ranking factor onderzoek van Moz in 2013 blijkt dat er wederom een correlatie is tussen keyword domains en een hoge score in Google. Exact match domains hebben volgens het onderzoek de grootste correlatie.

Desondanks is de relatie volgens de onderzoeken van SEOMoz aan het afnemen. Dat blijkt ook uit de onderstaande grafiek.

De blauwe lijn geeft het percentage van exact matched domains aan binnen de top 10. De rode lijn geeft de correlatie aan. Waarbij het opvallend is dat we vanaf april een stijging zien. De belangrijkste vraag is echter of we kunnen spreken van een sterk verband. Volgens het boekje moeten we deze relatie namelijk typeren als zwak. Volgens een andere MOZ analyse zien we overigens dat ook de aanwezigheid van partial matching domains is afgenomen.

Het valt natuurlijk te betwijfelen of dit te maken heeft met de aanwezigheid van het zoekwoord in een domein, of dat veel van dit soort websites niet de meest toegevoegde waarde hebben, en hierdoor misschien ook minder backlinks.

Ook collega’s van SearchMetrics tonen middels een correlatiestudie aan dat keywords in het domein nauwelijks meer van belang zijn. SearchMetrics geeft aan dat de dagen van “hard keyword optimization” over zijn.

Geloof jij nog in keyword domains?

Hoe zinvol is het nog om keyword domains te gebruiken? Natuurlijk vertegenwoordigd een zoekwoord in het domein altijd nog iets van waarde, maar het is de vraag of je eindeloos moet doorzoeken naar een exact match of partial domain. Aangezien de opbrengst hiervan beperkt is moet je jezelf afvragen of het niet zinvoller is om een catchy domeinnaam te nemen. Waarmee je wel onderscheidend kunt zijn en met een naam die blijft hangen bij de doelgroep. Hoe denk jij hierover?


Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Leuk om te zien dat er inmiddels wat data is die, de in oktober 2012 aangekondigde (zie Google gaat lage kwaliteit ‘exact match’-domeinen aanpakken), wijzigingen rond exact match domains probeert te meten.

    Twee dingen die ik wil zeggen naar aanleiding van die data:

    Allereerst zeggen de bovenstaande onderzoeken volgens mij allemaal dat het effect van een EMD wat minder is geworden, maar er nog steeds is. Dus op de poll onderaan kan ik niet anders dan "ja" antwoorden.

    Tegelijk ben ik nog steeds van mening dat een correlatie geen causaal verband hoeft te zijn. Volgens mij helpt een keyword in een domein niet/nauwelijks rechtstreeks (in de zin dat Google je hoger zou zetten op woorden in je domein) want dat zou gewoon té makkelijk zijn.

    Maar het is wel een stuk makkelijker linkbuilden als je een keyword in de url hebt. Sterker: een flink deel van je 'natuurlijke' links zal automatisch dat keyword bevatten. En die zijn voor Google heel moeilijk te devalueren. Want al die andere sites, hebben ook een grote groep inkomende links met woorden in de anchor die matchen met de domeinnaan. Vaak zijn dat merken. Maar Google weet niet welke serie karakters een merk is en welke serie een 'keyword'. Dus zolang de knowledge graph niet volledig in werking is, kunnen ze dit issue niet oplossen lijkt me.

    geplaatst op
  • @Remi, eens. Dat het werkt zit hem waarschijnlijk niet zozeer in het domein, maar eerder in de anchors inderdaad. Wel grappig om te zien, dat ondanks deze onderzoeksresultaten, de meerderheid nog 'gelooft' in deze aanpak.

    geplaatst op
  • Waarom is dat raar? De onderzoeken die je aanhaalt tonen toch juist aan dat het werkt? Minder dan voorheen, maar het werkt...
    Als de PDM influence als % van het totaal van 3,4% naar 2,4% is gedaald, is de invloed dus flink gedaald, maar heeft het nog steeds voor 2,4 % invloed. Dat zijn de cijfers die je zelf geeft, vlak boven de poll. Dus iedereen die je stuk gelezen heeft zal concluderen dat EMD's en PDM's nog steeds gewoon werken.

    geplaatst op
  • Nee, raar is het absoluut niet. Het werkt nog steeds, maar wel iets minder. Vind het alleen grappig om te zien dat iedereen nog zo overtuigd is van deze aanpak. Misschien komt dat omdat ik nog vaak de vraag krijg of je dan niet direct meerdere keyword domains tegelijk moeten inzetten. En dat streeft zijn doel natuurlijk voorbij.

    geplaatst op
  • Ik merk wel een toename in abandoned projecten: Affiliates die er achter komen dat er toch wel echt werk bij komt kijken en hun EMD stal willen cashen en daar nog 2005 prijs perceptie bij hebben (Dan heb ik het over enkele duizenden euro's willen voor een .info domein). Die komen van een koude kermis thuis.

    Natuurlijk is er een inherente waarde aan de echte killer EMD's (de stal van GaSamen bijvoorbeeld, met londen/rome/parijs nl), maar met type-in alleen ga je het niet rooien: Er zal ook branding bij moeten komen kijken.
    Goed voorbeeld: Wintersporters.nl.

    Zoals de iPhone voorbeelden hierboven en het voorbeeld aangehaald door Thomas Jacobs op twitter, is het maar welke indruk je erbij wilt achterlaten.

    En ik sta bij mijn respons dat als H&M zelf een move a la Zappo's pullt, de brand 9 van de 10 keer wint van thin affiliates, EMD of niet.

    geplaatst op
  • Ik heb mijzelf niet verdiept in deze materie maar een feit is wel dat dat je nog veel generieke domeinnamen in de zoekresultaten tegenkomt. Maar wat ik wel interessant vind is, wat werkt doorgaans beter ? Een generiek domein met of zonder streepjes. Dus als zou je dezelfde website zou plaatsen op http://www.vliegticketsnewyork.com en http://www.vliegtickets-new-york.com (even los van het feit duplicate content) welke website zou beter scoren? Ik heb namelijk welleens gelezen dat streepjes mogelijk beter werken, omdat google deze worden dan als gescheiden ziet??

    geplaatst op
  • Interessant artikel, goed geschreven Jaap.

    geplaatst op
  • Klopt inderdaad voor een deel wat je zegt. Echter in sommige gevallen: i-phone5kopen.nl geeft bij een semi-verstandig persoon al een rilling. Iets in me zegt ook dat zijn backlinks niet helemaal natuurlijk zijn: dat gaat op termijn aangepakt worden door Google. Maar je titel, goodbye keywords domains is te ver doorgeschoten, als je er serieus op in wilt gaan. Wel catchy.

    geplaatst op
  • Precies, ook al zouden dergelijke domeinnamen goed gevonden worden. Ik zou never nooit mijn vliegticket boeken op een domein als www.vliegtickets-new-york.com en volgens mij de rest van Nederland ook niet.

    geplaatst op
  • Mooi artikel, met cijfers en ook de wil om die cijfers te analyseren en in een context te plaatsen. Toch lijkt het alsof je vooral bevestiging wilt zoeken dat een keyword domein minder waarde heeft gekregen.

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook de mening toegedaan dat je vooral vanuit content en credibility resultaat boekt en dat in de long run het Google niet uit moet maken of de domeinnaam een zoekterm bevat of niet.

    De praktijk is echter dat in de SERP toch nog altijd veel domeinen te vinden zijn met zoektermen daarin verwerkt. Mijn gevoel zegt dat dit minder wordt, maar het onderzoek toont aan dat het toch nog altijd substantieel is.

    Daarmee moet je in elke internetstrategie naar mijn mening in ieder geval overdenken of een keyword domein een toevoeging is.

    geplaatst op
  • Ja, ik geloof nog steeds in EMD domeinen zowel vanuit zoekmachine oogpunt als uit branding oogpunt.

    "Vroeger" werden EMD's vooral gebruikt om op korte termijn goed te ranken. In the long run gaat het echter om content en geloofwaardigheid. In die context vraag ik me dan ook af of een EMD, van een kwalitatief goede site (althans, volgens de richtlijnen van de zoekmachines), over langere tijd toch méér waarde krijgt in de zoekmachines of dat een stijgende ranking puur afhankelijk is van andere factoren ?

    Je kan het namelijk ook omdraaien, waarom ranken sommige EMD's wél en anderen niet en wordt er onderscheid gemaakt tussen een echt woord uit een woordenboek bijvoorbeeld productnaam.nl en productnaam-kopen.nl ?

    geplaatst op
  • Als het waar is wat geschreven is, dat betekent dat bijv. casino dot com of bijv. free dot com minder waard zouden zijn. Helaas is dat niet waar, iedere keer worden keywoord domeinen meer waard, het scheelt een heleboel advertentie en andere marketingkosten

    geplaatst op
  • Ik heb vandaag een test gedaan met een exact match domain, en het werkt nog steeds...

    Uiteraard afhankelijk hoe zwaar de concurrentie op de betreffende keywords is, het artikel is te lezen op:

    https://plus.google.com/u/0/100679824344285119205/posts/B9zXJgrXZZz

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.