Gezocht: 150 MB aan lingerie

22 januari 2013, 20:48

Als online retailer ben je veel tijd kwijt aan het invoeren van alle verschillende producten. De diepgang in productinformatie is mede bepalend in het aankoopgedrag van de bezoeker en daarom zeker de moeite waard om genoeg tijd aan te besteden. Waar de offline retailer verwend wordt met allerlei point-of-sales materiaal wordt de online retailer slechts beperkt ondersteund, gezocht: gestandaardiseerde productinformatie!

Als je een gemiddelde winkel bezoekt wordt je geconfronteerd met talloze reclame uitingen in de vorm van posters, display’s en folders. Fabrikanten proberen de consument er op deze manier van te overtuigen dat hun product écht wel beter is dan het product van de concurrent dat ernaast ligt.

Hoewel de online verkoop elk jaar met dubbele cijfers groeit lijken de online retailers een stuk minder ondersteuning te krijgen vanuit de fabrikanten. Het ontbreken van 4 van de 5 zintuigen (ruiken, voelen, proeven, horen) bij een online aankoop is de reden waarom juist dit kanaal alle middelen kan gebruiken om de consument te overtuigen van een aankoop.

Het kanaal biedt niet alleen veel meer mogelijkheden in mediatypen (video, foto,..) het biedt ook de mogelijkheid om processen te automatiseren. In theorie is het mogelijk om alle productinformatie die benodigd is in een webshop te importeren van een derde partij, niet alleen de productbeschrijving maar ook foto en video materiaal en zelfs reviews zijn op deze manier te integreren in de webshop. Deze vorm van automatisering kan een sterke bijdrage leveren aan de capaciteit en kwaliteit van de online retailers.

De sleutel tot het succes van dit concept is standaardisatie. Zolang er geen sprake is van vaste formats in de aangeleverde informatie is het ondoenlijk om bijv. modules te ontwikkelen voor Prestashop of Magento. Dit concept schept kansen voor “mediators” die zich specialiseren in het collecteren, opslaan, extraheren en documenteren van deze data en informatiestromen. Dergelijke “mediators” kunnen zorgen voor de broodnodige standaardisatie en automatisering van de informatiestromen tussen fabrikant en online retailer. Daarnaast schept de beschikbaarheid van gestandaardiseerde informatie ook nieuwe mogelijkheden voor digitale toepassingen in de traditionele retail.

Nu nog wachten op een partij die deze rol op zich neemt..

Deze publicatie is van mijzelf en komt niet noodzakelijkerwijs overeen met de visie, strategie of mening van DELTA.

Bart van Remortel
Business-analist bij DELTA NV

Productmanager B2B2C & innovatie, zelfbenoemd marketing technologist en creatief denker, op het snijvlak van marketing, IT en nieuwe businessmodellen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!