Geenstijl op volle toeren?

14 september 2005, 04:39

Wat is de strategie van Geenstijl?Met belangstelling volgen we al een tijdje de commerciele ontwikkelingen van ‘weblog’ Geenstijl. Nadat bekend werd dat Geenstijl ging samenwerken met het nieuwe advertentie-netwerk Adfactor volgden al snel de lancering van een nieuwsportaal en een businessblog. Recentelijk lekte uit dat men binnenkort start met een gamesite. Volgens het persbericht (pdf) dat kort daarna volgde, wordt gamert.nl op 3 oktober gelanceerd (Sony als hoofdsponsor?).

Maar er is meer aan de hand bij Geenstijl. Uit een reactie op dit weblog blijkt dat Geenstijl op dit moment De Telegraaf-medewerkers aan het scholen is in het gebruik van weblogs. En alsof dat niet genoeg is hoorde ik afgelopen week in de wandelgangen dat, in de aanloop naar de Olympische winterspelen, Geenstijl samen met/voor TVM werkt aan een schaatsblog. Het is duidelijk, Geenstijl draait op volle toeren en het zal me dan ook niet verbazen als ze binnenkort de financiele klapper gaan maken.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    KJ

    Als de huidige GS-redactie inderdaad gaat cashen denk ik niet dat de site erg lang succesvol blijft. De charme is juist dat Geenstijl (zogenaamd) niet bij de gevestigde orde hoort. Op het moment dat de oprichters gaan cashen en de normale voltallige Telegraaf-redactie ineens Geenstijltje gaat (na)spelen is de lol er voor veel bezoekers wel af, lijkt me.


    14 september 2005 om 07:12
    lbroekman

    klapper of klappert?


    14 september 2005 om 07:12
    Nick-E

    Lijkt me wel relaxed; mijn baan opzeggen en blogs schrijven voor bezoekers. De medewerkers van Geenstijl zitten nu in deze positie en gaan dit nog veel meer uitbreiden. Hulde voor Geenstijl, toch jammer dat ze sommige zaken niet wat slimmer hebben aangepakt, dan hadden ze nog veel meer kunnen verdienen.


    14 september 2005 om 07:21
    reet

    jij kunt blijkbaar op de rekening van de GeenStijl BV kijken


    14 september 2005 om 07:45
    De Mol

    Schaatsblog.nl staat op naam van Cross Media Ventures (van Garnier). Wellicht een leuke samenwerking? GS en Garnier hebben al een nauwe band..


    14 september 2005 om 08:11
    Darch

    De link GeenStijl-TVM-Schaatsblog-Starf*cker-JaapS. lijkt me duidelijk.


    14 september 2005 om 13:19
    Bart

    Even een quote uit het persbericht: “Bovendien zetten wij in op een wat oudere doelgroep. Bestaande gamepublicaties schrijven voor een jong publiek. Uit onderzoek blijkt echter dat de gemiddelde leeftijd van een gamer inmiddels 29 jaar is voor consoles en 36 jaar wat betreft pc-games. En laat GeenStijl nu juist over deze doelgroep beschikken. Zeventig procent van onze lezers is tussen de 25 en 35 jaar oud. Ook zijn ze bovenmatig geïnteresseerd in games, dvd’s en internet en verdienen ze gemiddeld 1,5 keer modaal. Ze hebben dus ook geld om games te kopen.”

    Met alle respect voor de heren achter de keuze van deze move, maar de interpretatie van die cijfers is wellicht niet geheel juist. Ik heb datzelfde onderzoek gelezen, en daaruit maakte ik op dat die leeftijden (29 en 36 jaar) de leeftijden zijn van de mensen die games kopen. Dat wil niet zeggen dat het dezelfde doelgroep is die het speelt. Immers, veel ouders kopen games voor hun kinderen (mede daarom wordt er tijdens feestdagen tig malen zoveel omzet in de gamebranche gedraait, dan in andere perioden). De leeftijd is om die reden hoger.

    Maar ik neem mijn woorden geheel terug als ineens blijkt dat er alleen maar reviews geplaatst worden van games als Bobo deel 40, Harry Potter The Game 398, Barbie & Ken Op De Wallen en Wally Op Reis.


    14 september 2005 om 14:23
    Dolbee

    En wij kopen sinds kort (voormalige) GS-redactieleden op. 🙂


    14 september 2005 om 15:14
    Henry Hardcore

    Goede ontwikkelingen als je het mij vraagt!


    14 september 2005 om 16:18
    Coen Wesselman

    Schaatsblog! pffff wat achterhaald!;-P

    klik maar op mijn naam..


    19 september 2005 om 16:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!