Gebruik social media in Nederland volgens Forrester

Gebruik social media in Nederland volgens Forrester
, ING Groep
@evr
{title}

Onderzoeksbureau Forrester bracht kortgeleden het rapport European Social Technographics Revealed uit met een aardig overzicht over het gebruik van social media in Europa gebaseerd op een onderzoek onder 13.254 Europeanen.

De hierboven getoonde ladder geeft het gebruik van social media aan en de verdeling van Inactives tot Creators. De grootste groep Nederlanders (46%) doet geheel niets met social media. 41% van de online volwassenen in Nederland behoort tot de groep Spectators, deze bekijken/lezen social media zoals YouTube en forums, maar participeren hier niet in.

In vergelijking tot Europa zit Nederland bovenin de ladder; Nederland kent namelijk relatief veel Critics en Creators. Volgens de onderzoekers stimuleert de hoge penetratie van breedband in Nederland het actief participeren in social media en het publiceren van content.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • @ Erik

    Willen ze met de percentages aangeven dat bijvoorbeeld een 'creator' ook wel eens een 'inactive' is? Bij elkaar opgeteld kom ik op 153% uit??

    geplaatst op
  • @Robert Jan: 't maakt het niet duidelijker maar de groepen sluiten elkaar niet geheel uit. Ton was vandaag bij Plugg waar Forrester het geheel presenteerde en in dit comment geeft hij inderdaad aan dat iemand in meerdere groepen kan voorkomen en dus het geheel > 100%

    geplaatst op
  • @Erik ; Dank voor je antwoord. Vind het overigens logisch dat iemand in meerdere groepen kan voorkomen. Leuke uitdaging om dit overzichtelijk in een tabel weer te geven, en dan met name de overlappingen : )

    geplaatst op
  • Interessant aan dit rapport is de poging om beter te begrijpen hoe verschillende mensen op verschillende manieren actief zijn online. De indeling zelf vind ik niet sterk. Wij zijn vanuit Winkwaves samen met Deloitte bezig om een "dashboard voor het succes van online community" te ontwikkelen, waarbij we vanuit de verschillende rollen die je in een community kunt onderscheiden naar gewenste en werkelijke mate van activiteit kijkt. Het zou heel gaaf zijn als we de conceptversie van ons dashboard eens kunnen toepassen op verschillende online communities in Nederland, om een beter beeld van dit soort cijfers te geven dan dat Forrester dat hier doet. Leuk om eens een analyse te doen op Marketingfacts zelf? En voor de ander MF lezers die zelf ook een al dan niet actieve online community hebben, ook zin om aan te haken in het onderzoek? Meer over de achtergrond van ons dashboard vind je op http://blog.winkwaves.com/articles/2008/02/24/het-meten-van-het-succes-van-een-online-community

    geplaatst op
  • @Rene: je bent welkom om je dashboard-concept eens los te laten op Marketingfacts. Ben zelf ook niet helemaal gelukkig met model dat Forrester nu hanteert!

    geplaatst op
  • @Rene/Marco: zou inderdaad mooi zijn om dat dashboard een los te laten op Marketingfacts en te kijken hoe wij vanuit dat perspectief opgebouwd zijn in vergelijking tot anderen. Misschien goed om de Marcom top10 te benaderen hiervoor om de rode draad te vinden waarom ze in de top10 staan volgens dit model en daarnaast aantal andere blogs uit de Marcom top100?

    geplaatst op
  • @Marco/Rene: Mooi! En erg goed plan om ook anderen uit de Marcom top 100 te benaderen. Bij elkaar mooi veel data dus moet veel inzicht uit gehaald kunnen worden. Eens kijken of we Forrester kunnen uitdagen ;)

    geplaatst op
  • Zijn hier ook absolute cijfers van bekend? of alleen maar percentages?

    geplaatst op
  • Ik heb het dan over de absolute cijfers van nederland. Die van Europa zijn gegeven.. iemand???

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.