‘Fysiek shoppen gaat boven online shoppen’

8 juli 2021, 09:00

Ondanks het gemak van e-commerce blijft de consument de voorkeur geven aan fysiek shoppen

Door de vaccinaties en de als gevolg daarvan dalende besmettingscijfers laten we de coronapandemie langzaamaan steeds meer achter ons. Gelukkig maar, als de deltavariant geen roet in het eten gaat gooien dan.

In ieder geval zijn we niet langer meer enkel en alleen aangewezen op online shoppen. Het is weer mogelijk om, zonder afspraak of andere restricties, op de anderhalve meter na, weer een fysieke winkel binnen te stappen op het moment dat het jou uitkomt. Maar voelt de consument zich weer prettig in de drukke, fysieke winkelstraten?

Afgaande op de onderzoeksresultaten van Mood Media zou je zeggen van wel. In het onderzoek, Shopper Sentiments: A June 2021 Global Mood Survey, schetst het in ieder geval het beeld dat consumenten in groten getale terugkeren naar de fysieke winkels. Voor het onderzoek zijn 8000 consumenten bevraagd, in de landen VS, het VK, Frankrijk en China. Ditzelfde onderzoek is ook in september 2020 uitgevoerd, waardoor de onderzoekers de cijfers daarmee vergelijken.

Het doel van het onderzoek is om te achterhalen hoe het fysieke winkelgedrag en de winkelgewoontes van consumenten is veranderd nu de coronamaatregelen in elk land weer langzaamaan versoepeld worden.

Consumentenbestedingen nemen toe

80 procent van de ondervraagden geeft aan zich weer comfortabel te voelen bij het bezoeken van een fysieke winkel. Ten opzichte van het september is dit gestegen, want toen was dit nog 70 procent. 21 procent geeft aan dat hun winkelgedrag nu alweer op het niveau zit op dat van vóór de pandemie.

Ook de consumentenbestedingen laten een stijgende trend zien, waardoor het enthousiasme van de shoppers ook te voelen is in hun portemonnee. In september 2020 gaf nog 23 procent van de respondenten aan een stijging te zien in hun uitgaven, in juni 2021 was dit gestegen naar 29 procent.

Aanraken en passen

Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten een aantal specifieke voordelen toeschrijven aan het fysiek winkelen, die het online winkelen niet kan bieden. Zo geeft 45 procent aan dat zij het ter plekke ‘aanraken en passen’ van items hebben gemist toen de winkels dicht waren. 35 procent gaf ook als reden op dat zij de ‘leuke en sociale ervaring’ van het fysieke winkelen misten. Eenzelfde percentage noemt de reden dat zij het jammer vonden dat zij met de gesloten winkels ook niet meteen hun aankoop mee naar huis konden nemen.

‘Fygitale evolutie’

Volgens Scott Moore, de wereldwijde CMO bij Mood Media, heeft de pandemie zeker ook een positief effect gehad op de retail. “Door de pandemie zijn winkels onder druk gezet om sneller te innoveren. Dit heeft geleid tot een versnelde ‘fygitale evolutie’. Ofwel, een samensmelting van de fysieke en digitale winkelervaring. Deze trends zijn bepalend voor retailers en de customer experience.”

Volgens Moore toont het onderzoek aan dat consumenten positief staan tegenover de combinatie van het fysiek en online winkelen. Eén derde van de respondenten geeft aan dat zij van plan zijn om diensten als Click and Collect en BOPIS (Buy Online, Pickup In-Store) te blijven gebruiken. Ondanks de huidige, wereldwijde coronaversoepelingen.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief