Functioneringsgesprek? Plan zelf je Marketingopleiding!

We naderen het eind van 2022, mooi moment om je eigen marketingopleiding tegen het licht te houden

8 december 2022, 14:03 1964 x gelezen

De zes vaakst genoemde onderdelen waarop marketeers zich wíllen ontwikkelen zijn best opmerkelijk: Strategie en innovatie wordt het meest genoemd, gevolgd door marketing automation, contentmarketing, customer journey, B2B marketing en neuro & gedrag. Ziedaar dus ook de terreinen waarop in 2023 nieuwe of extra masterclasses en workshops zullen worden ontwikkeld. En pricing, want het wordt een jaar vol wikken en wegen. Je kúnt je abonneren op onbeperkte marketingopleiding trouwens…

Ruim een jaar geleden verrichtte NIMA samen met onderzoeksbureau DVJ Insights en DPG Media onderzoek onder marketeers naar ontwikkelingen, trends en verwachtingen in de beroepsgroep. Omdat NIMA een beroepsvereniging is, zijn in de vragenlijst ook een aantal punten meegenomen die specifiek uitvragen waar de ontwikkelbehoefte van professionals in het vak ligt. En of ze daarbij trouwens op steun mogen rekenen van hun werkgevers, voor zover er sprake is van een werkgever uiteraard.

Seminars en congressen

Opleiding. Werkgevers lopen er niet altijd mee te zwaaien, maar er is vaak veel meer mogelijk dan gedacht, óók voor de flexibele schil. Een ruime meerderheid van de werkgevers heeft het opleidingsbudget niet ingetrokken in coronatijd. Je kunt ook een deel van je eventuele ontslagvergoeding omzetten in een opleidingsbudget. Er wordt relatief veel geschoold, bijgeschoold of omgeschoold in het marketingvak, maar dat gaat niet altijd formeel via opleidingen en klasjes.

Liefst 86 procent – zo haalden we uit het onderzoek – houdt haar of zijn vak bij door artikelen te lezen en vakmedia in de gaten te houden. Op zich mooi nieuws voor de bloggers op deze site natuurlijk. Ook bijeenkomsten als seminars en congressen staan redelijk hoog op de agenda. Precies tweederde van de ondervraagden – bezoekers van Marketingfacts, NIMA-leden en marketingprofessionals – liet weten via dergelijke groepsbijeenkomsten te werken aan het vergroten van kennis.

Permanente educatie lijkt een beetje aan het beroep gebonden te zijn, wat niet verbazingwekkend is omdat het vak bovengemiddeld veeleisend is waar het draait om actuele kennis. Die kennis verschaft dan ook concurrentievoordeel. Slechts één op de drie marketeers gaf dus aan dat men opleidingsbudget bezit, wat gemiddeld gezien terecht komt op ongeveer 2.500 euro. Een groot deel van de marketeers bezitten geen budget of ‘het is niet van toepassing’ bij hen.

Functioneringsgesprek? Marketingopleiding onbeperkt

Precies rond deze tijd van het jaar begint NIMA met z’n jaarlijkse campagne om meer marketeers aan een passe partout te krijgen voor z’n ruim 130 verschillende classes. Die korte opleidingen zijn in feite een soort plug inns voor professionals in het vak die zich willen verdiepen in een deel van het vak of een vaardigheid willen aanscherpen die relevant kan zijn voor het uitoefenen van een functie. Workshops, vaardigheidstrainingen, mastercourses over de meest uiteenlopende (deel)gebieden van het vak.

Van een bijvoorbeeld een Masterclass Pricing tot een driedaagse Mastercourse: Brand Strategy. Dat passe partout geeft toegang tot bijna het hele jaarprogramma voor een periode van een jaar. In theorie zou je bij wijze van spreken non stop in de klas kunnen zitten, maar we slijten ‘m vooral aan mensen die zich oriënteren op een nieuwe baan of op mensen voor wie een hoop gaat veranderen in de baan die ze hebben, of dat nou in dienstverband is of als zzp’er.

Meer weten over het Passe Partout voor het volledige programma classes van NIMA? Een overzicht van (een deel van de) 130 korte NIMA-Classes & Events.

Inmiddels wéten we dat voor een groot aantal marketeers een hoop verandert aan hun werkzaamheden als gevolg van de een hele serie ‘crises’, dus we geven ‘m graag ter overweging: Een vol jaar permanente educatie met een soort snackbar aan keuzemogelijkheden om meer of betere aansluiting te vinden op onderdelen van het vak óf om een deep dive te nemen in specialisaties die ertoe doen.

Perfect om je eigen propositie aan te scherpen als je zzp’er bent die nieuwe markten zoekt, maar natuurlijk ook een ultieme secundaire arbeidsvoorwaarde om ter sprake te brengen bij het aanstaande eindejaars-functioneringsgesprek. Dat balletje hebben we weleens eerder opgegooid: Om goede mensen vast te houden is het een van de best gewaardeerde argumenten in een onderhandeling (‘we investeren in je’) en vanaf de andere kant van de tafel geredeneerd is het één van de beste argumenten om fusies, overnames en reorganisaties te overleven (‘ik investeer in mezelf’).

Ben je dus werkzaam in de marketing, communicatie en/of sales en wil je blijven ontwikkelen in je vak? Voor 1.950 euro mag je een jaar lang onbeperkt deelnemen aan NIMA Classes & Events. Bij deelname aan 4 masterclasses heb je je investering er al uit. Je koopt dus een soort abonnement op actuele marketingkennis.

Het NIMA Classes-programma wordt uiteraard voortdurend ververst. We naderen het eind van 2022, mooi moment om je eigen opleidingsplannen tegen het licht te houden. En mocht je niet kunnen vinden wat je wél zoekt: Blijf doorkomen met opleiding-uithoeken die NIMA volgens jou niet of onvoldoende in het daglicht zet Laat het vooral weten. De grote opleidingen en examens NIMA A, B, en C veranderen langzaam (maar dan heb je het over opleidingen van maanden), de plug inn’s voor geschoolde marketeers in de vorm van mastercourses, vaardigheidstrainingen en workshops worden voortdurend bijgeprikt en aangescherpt. Het programma is net zo wendbaar als het vak zelf, wensen en ideeën blijven dus zeer welkom.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!