Free a Girl: non-profit, maar ook gewoon commercieel

Evelien Hölsken over NGO-marketing

Free a Girl: non-profit, maar ook gewoon commercieel

Het is Free a Girl de afgelopen tien jaar gelukt om meer dan 4.500 jonge meisjes te bevrijden die gedwongen worden tot prostitutie. Hoe runt Evelien Hölsken deze non-profit organisatie? "We zijn gewoon een bedrijf en we weten echt wel waar we mee bezig zijn."

Evelien Hölsken is oprichter en CEO van Free a Girl. Ze heeft meer dan twintig jaar ervaring binnen het bedrijfsleven en ontwikkelingsorganisaties, onder meer bij Plan Nederland als fondsenwerver en projectcoördinator Azië. Ze heeft een heldere visie, maar is ook vooral een doener. Hölsken ziet overal kansen om te groeien en is vastbesloten om Free a Girl ook internationaal de komende jaren op de kaart te zetten. Haar specialisaties: new business, fondsenwerving, projectbeheer en netwerken. 

Voor de Lock Me Up-actie worden mensen symbolisch opgesloten in een hokje van twee vierkante meter, gedurende twaalf uur op een locatie in het land. Het doel is om 1 miljoen op te halen in de actieweek.

"We zijn hardcore ondernemers"

"Mensen denken dat we maar wat doen", zegt Hölsken. "In het verleden hebben allerlei mensen ons goedbedoelde adviezen willen geven. Maar we zijn gewoon een bedrijf en weten echt wel waar we mee bezig zijn. Alleen de winst die wij maken gaat naar projectpartners, maar verder ben je heel erg commercieel bezig. Het is best wel ingewikkeld, want je kunt heel weinig concreet teruggeven. Dat is voor ons een uitdaging."

Lock Me Up-actie

Een beleidsplan, een orgaan dat toezicht houdt op de stichting en een transparante boekhouding: er zijn veel eisen om het ANBI-keurmerk te mogen uitdragen. De verhouding tussen kosten en opbrengst moet in verhouding zijn. "Daarnaast moet je donateurs en sponsoren tevreden houden, zodat je ze volgend jaar ook aan boord hebt. Dat is echt een challenge. (…) Wij spreken in de sector van collega’s als het andere non-profit organisaties betreft, maar in praktijk zijn het natuurlijk gewoon concurrenten."

Naast die duizenden bevrijdingen wordt er keihard gewerkt aan preventie, het aanpakken van straffeloosheid, lobby en advocacy, rehabilitatie en de re-integratie van deze meisjes. Ieder jaar organiseert Free a Girl de landelijke Lock Me Up-actieweek (van 13 tot 19 mei) waar talloze BN’ers hun steentje aan bijdragen. Free a Girl is in Nederland vooral bekend geworden door de actie. "Die actie is dit jaar uitgegroeid tot veertig locaties, waar vierhonderd mensen aan meedoen. Het streven is om een miljoen euro op te halen. Dit is voor ons de grootste actie waar we de meeste tijd in investeren", aldus Hölsken.

 


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.