Fotografie óf film voor je bedrijfscommunicatie?

Een goed filmscript ontstaat meestal door een goede samenwerking tussen een filmmaker en een marcom-afdeling

Fotografie óf film voor je bedrijfscommunicatie?

Je wil graag een fotograaf inhuren, maar zit ook aan film te denken. De waarde van zowel fotografie als film en video voor je bedrijfscommunicatie is wel duidelijk. En beide middelen vertellen een verhaal. Wel zitten er behoorlijke verschillen tussen de productie. Een professionele fotograaf kan meestal ook filmen. Maar een bedrijfsfilm maken die de juiste boodschap aan de doelgroep goed overbrengt, is een ander verhaal. De verschillen tussen fotografie en film op een rij.

Het échte verschil tussen fotografie en film is de werkwijze. Fotografie is minder complex en meestal minder tijdrovend. Een film is een leukere manier om een boodschap naar je doelgroep over te brengen, maar ook kostbaarder.

Een beroepsfotograaf maakt mooie foto’s op basis van een door jou gegeven fotografie-briefing. Zodra de foto’s zijn nabewerkt, heb je het eindproduct in handen. Voor een film neem je een aantal clips op. Dat kan prima met een goede camera waar een beroepsfotograaf mee werkt. Maar die clips tezamen vormen nog geen goede film. Sterker nog: als je niet eerst heel goed nadenkt over wat je wil communiceren, welk verhaal je wil vertellen en wie je doelgroep is, krijg je mogelijk een film die elke plank volledig misslaat. Over de verschillende manieren van werken lees je hier meer over fotografie en hier over film

Kostenplaatje film en videoproductie

Het maken van een film kost meestal meer tijd dan het laten maken van foto’s. Uiteindelijk kost het laten maken van een film veel meer uren dan het laten maken van foto’s. Het budget dat je moet reserveren hangt helemaal af van de wensen. 2000,-, 5000,- of 50.000 euro? Het kan allemaal. Bij een offerte-aanvraag zullen we vragen stellen en een aantal aannames doen om tot een kosteninschatting te komen.

Een fotograaf schudt niet zomaar een script voor een bedrijfsfilm uit zijn mouw

Bij film is het belangrijk om eerst een goed script te maken. Aangezien je een korte, krachtige film wil hebben, moet je nadenken over de sterke punten van jouw bedrijf en/of het product dat je in de spotlights zet. Wat wil je welke doelgroep vertellen? Wat is het doel van de film? En, hoe kun je jouw verhaal het beste in een film verwerken?

Script laten schrijven

Fotografie en een script schrijven zijn twee heel verschillende dingen. Een gemiddelde fotograaf schudt meestal niet zomaar een script voor een bedrijfsfilm uit zijn mouw. Een script is niet zomaar een stuk tekst met wat losse ideeën, maar is speciaal geschreven voor film om de doelgroep te raken. Als fotograaf schrijf ik regelmatig teksten zoals dit blog. Toch gaan mijn teksten voor publicatie langs een tekstschrijfster. Ik kan meedenken over het in beeld omzetten van jouw ideeën, maar het schrijven van een goed script kun je het beste overlaten aan iemand die ervaring heeft met schrijven voor bedrijfsfilms, bijvoorbeeld een filmproducent. Omdat het laten schrijven van een script in de begin fase van de productie ligt is het erg belangrijk dat het script goed is. Wil je weten wat er komt kijken bij het maken van een goede bedrijfsfilm? Lees dan hier: 6 tips voor het maken van een effectieve bedrijfsvideo

Een fotograaf als scriptschrijver

Veel fotografen maken ook bedrijfsfilms. Maar fotografen zijn meer visueel dan tekstueel ingesteld. Als communicatie of marketing manager zelf een script schrijven kan wel. Maar hoeveel ervaring heeft die persoon in het schrijven van een filmscript? Een goed filmscript ontstaat meestal door een goede samenwerking tussen een filmmaker en een marcom-afdeling. Wil je toch jullie bedrijfsfilm laten schrijven en filmen door je huisfotograaf? Realiseer je dan dat fotografen tekstueel vaak geen uitblinkers zijn. Je wilt niet weten hoe vaak fotografen teksten van m'n website hebben gejat. Van alinea’s tot en met complete blogs, ik heb het allemaal op andere fotografenwebsites gezien. Zelfs zo vaak dat ik er een blog over geschreven heb.

Fotograaf en filmproducent ideale combinatie tijdens het filmen

Wat sommige fotografen wel heel goed kunnen, is op locatie de meest ideale hoek en posities selecteren. Met een fotografisch oog de situatie bekijken en bepalen met welke lens een bepaald shot het beste gemaakt kan worden. Een fotograaf is in dat opzicht een potentieel goede cameraman die van toegevoegde waarde is bij het filmen. De combinatie van een fotograaf/cameraman met een filmproducent is dan ook ideaal en de best of both worlds. Daarom werk ik als fotograaf/cameraman met Francis van tasfilms. Als we samen een film maken, vertelt Francis mij wat ze nodig heeft. Ik bepaal hoe dat shot het beste gemaakt kan worden. Dus vanuit welke hoek, met welke lens en met welk licht. We werken op basis van een shotlist zodat Francis weet wat ze nodig heeft voor de film. Zo’n shotlist wordt gemaakt nadat een script is goedgekeurd door de opdrachtgever. Voordat we gaan filmen is er dus al behoorlijk wat denkwerk verricht.

Verschil in techniek fotografie versus film

Film wordt meestal geschoten met een sluitertijd van 1/50 seconde. Het fotograferen van mensen gebeurt meestal iets sneller, maar objecten die niet bewegen (architectuur en interieur bijvoorbeeld) kunnen ook veel langzamer worden gefotografeerd. Er zijn dus behoorlijke verschillen in camera-instellingen, naast verschillen in apparatuur.

Links een statief voor fotografie, rechts twee filmstatieven

Verschillende apparatuur

Statieven voor fotografie zijn anders dan filmstatieven. Voor een fotografiestatief is het goed kunnen vastzetten van de camera belangrijk. Je wil namelijk meestal niet dat een camera beweegt tijdens het maken van een foto. Bij het maken van film is het juist vaak wenselijk dat een camera wel meebeweegt. Een filmstatief kan je dus ook voor fotografie gebruiken. Maar een fotostatief is zelden geschikt voor film. Tenzij je een shot wil maken waarbij de camera niet beweegt.

Links een stabilisatiesysteem, rechts een slider

Daarnaast heb je bij film ook nog diverse andere mogelijkheden om mooie shots te maken. Zoals een dolly (wielen onder een statief), een slider (daarmee kun je de camera naar links en rechts bewegen) of een stabilisatiesysteem. Daarin kun je een camera plaatsen en zorg je dat je de camera vloeiend kunt bewegen.

Met een dolly kun je op een gladde vloer je camera perfect laten rondrijden.

Film en fotografie hebben vaak verschillende lichtbronnen

Bij fotografie is er één moment dat wordt vastgelegd. Wil je gebruik maken van een lichtbron bij fotografie? Dan heb je dus een flitsunit nodig die voor één kort moment een sterke flits kan geven. Bij film is het een hele serie aan beelden die continue worden gefilmd. Bij film moet er dus continue licht branden. De lampen die bij film worden gebruikt zijn doorgaans minder sterk dan de fotografieflits. Bij fotografie heeft de fotograaf dus meestal meer mogelijkheden om de lichtsituatie gunstig te beïnvloeden. Vanzelfsprekend kan licht 'op grote schaal' in films ook goed worden aangepast, maar dan praat je over grote filmproducties.

Uit ervaring weten we dat we eerst alle clips voor de film maken

Voor diverse opdrachten maken we op eenzelfde dag een film en foto’s. Omdat de productieprocessen toch behoorlijk verschillend zijn, schieten we de film op een andere tijd dan de foto’s. Elke omschakeling tussen fotografie en film kost namelijk tijd. Denk aan het gebruik van een ander statief, compleet andere camera-instellingen, het maken van testfoto’s en het gebruik van andere lampen. Uit ervaring weten wij inmiddels dat we eerst alle clips voor de film maken. En daarna het schema omgooien voor het schieten van goede foto’s.

Aantrekkelijke film of foto’s of beide?

Als je het doel van je verhaal helder hebt, het budget krap is, en nog twijfelt tussen film en fotografie dan is het handiger te kiezen voor fotografie. Foto’s zijn makkelijker en sneller te maken en budgetvriendelijker. Je kunt dan het verhaal uitschrijven en daarbij goede foto’s plaatsen. Maar, zeg nou zelf: een aantrekkelijke film van anderhalve minuut is wel zo prettig om naar te kijken in plaats van vijf minuten te moeten besteden aan het lezen van een klantverhaal. Filmvoorbeelden vind je hier.

Heb je dus een duidelijk doel en een doelgroep die je een interessant verhaal wil vertellen? En dat op een leuke, onderscheidende manier? En kun je een budget bepalen op basis van realistische kosten? Dan zou film op je verlanglijstje moeten staan.

 

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.