Fotografie en conversie, 7 onderwerpen die hot waren en blijven en haal meer waarde uit data

Nieuws van webanalisten (deel: 137)

Fotografie en conversie, 7 onderwerpen die hot waren en blijven en haal meer waarde uit data

Er wordt veel gezegd over fotografie en conversie, maar buiten de testresultaten van de Nielsen Group zijn er eigenlijk nooit resultaten gepubliceerd. Leuk al die aannames, maar zou het niet eens fijn zien om te testen wat nu echt werkt? Stephanie van Baaijen gaat er mee aan de slag! Ton Wesseling en Reinout Wolfert bekeken samen de 7 trends van 2012, die ook in 2013 nog hot zullen blijven en Wilbert Pot deelt 5 tips om meer waarde uit data te halen.

Fotografie en conversie, tijd om te testen

Er wordt veel gezegd over fotografie en conversie. Maar buiten de testresultaten van de Nielsen Group heb ik eigenlijk nooit resultaten gezien. Leuk al die aannames, maar zou het niet eens fijn zien om te testen wat nu echt werkt? Bij SNS Bank hebben we de proef op de som genomen. We zijn de bestaande foto’s aan het vervangen met foto’s die we zelf hebben gemaakt of uitgezocht. In dit artikel informatie over het maken of aankopen van foto’s, testresultaten en een aantal tips voor het testen van fotografie.

Online fotografie

Het belang van fotografie op websites wordt vaak onderschat. Een offline fotografieconcept wordt letterlijk overgenomen op een website en daardoor wordt vaak de plank mis geslagen. Voor online fotografie gelden namelijk anders regels dan voor offline fotografie Een simpel voorbeeld is de stand van de foto. Op sommige plekken op snsbank.nl is een landscape-foto nodig. Als we alleen portrait-foto’s zouden kopen of laten maken, komen onze beheerders in de knoei met het bijsnijden en plaatsen van de foto.

De testen

Voordat ik wat meer vertel over de testresultaten is het interessant om uit te leggen hoe wij testen. Op veel pagina’s van snsbank.nl staan nog ‘oude’ foto’s. We vervangen deze foto’s voor zelfgemaakte foto’s of aangekochte foto’s. Door de oude foto tegen de nieuwe foto (met achterliggende hypothese) te testen, leren we veel over de kracht van fotografie.

Dit testen doen we door middel van A/B-testen. Er worden twee identieke pagina’s gemaakt. Het enige verschil is de foto. Een deel van de bezoekers wordt naar de pagina met foto A geleid, het andere deel naar de pagina met foto B. Pas wanneer de conversieverschillen significant zijn, wordt er een conclusie getrokken. Niet eerder.

Lees het artikel Fotografie en conversie, tijd om te testen op Webanalisten.nl

De 7 onderwerpen die hot waren in 2012 en hot blijven in 2013

Samen met Reinout Wolfert heeft Ton Wesseling conclusies getrokken uit de analytics data van webanalisten.nl in 2012. Wat waren de onderwerpen die het meest werden gelezen, de onderzoeksrapporten die het meest werden gedownload en de keywords van bezoek uit Google die het snelst stegen? Toen we de onderwerpen hadden samengevat zagen we al snel één belangrijke gemene deler. Sommige trends zijn nieuw voor 2012, sommige waren al langer hot, maar alle 7 onderwerpen zullen volgens ons ook hot blijven in 2013.

Google Analytics

Elk artikel waarin we afgelopen jaar iets hebben uitgelegd over hoe je iets maakt, hoe je meer kunt, of wat voor een nieuwe features we gaan krijgen met Google Analytics scoorde als een trein. In plaats van de vraag wie de tool wel gebruikt kun je beter vragen wie niet. Met de komst van een betaalde variant en de uitrol van Universal Analytics zal de dominantie en populariteit in 2013 voort blijven duren.

Zodat je het weet: Alle letters van Google Analytics komen heel toepasselijk voor in het nummer Don’t Stop ’til You Get Enough van Michael Jackson. Als het aan Google ligt gaan ze vrolijk door.

Lees alle 7 onderwerpen die hot waren in 2012 en hot blijven in 2013.

5 tips om meer waarde uit data te halen

Webdata, social data, Big Data: data is helemaal hot! Maar data zonder inzicht en een daadwerkelijke actie is waardeloos. Actie is namelijk essentieel voor de evolutie van een organisatie. Zonder actie is er geen verandering en zonder verandering is er geen verbetering.

Als analist heb je veel data voor handen en eigenlijk heb je hiermee goud in handen. Maar hoe zorg je er voor dat dit goud ook echt verzilverd wordt en voeding wordt voor business beslissingen binnen jouw organisatie? Data is pas informatie en krijgt pas betekenis en meerwaarde als ze op het juiste moment, in de juiste vorm bij de juiste persoon leiden tot een inzicht om actie te ondernemen.

Lees 5 tips hoe je data beter voeding kunt laten zijn voor beslissingen binnen je organisatie.

Afbeelding: Mike G. (cc)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.