Fotograaf Jimmy Nelson: “Maak echt contact met elkaar”

9 april 2015, 11:00

Fotograaf Jimmy Nelson is op het eerste gezicht een beetje vreemde eend in de bijt op de Multichannel Conference op 22 en 23 april aanstaande. Maar hij kan vanuit zijn keynote ‘Searching for Authenticity‘ juist inspiratie geven en een symbolische link leggen naar customer service.

Hallo Jimmy, het lijkt me best gek om als fotograaf van onder meer zeldzame volkstammen in een heel zakelijke omgeving een lezing te geven.

Ik vind het heel spannend om te doen. Het is inderdaad voor mij een totaal andere wereld, maar daarom juist intrigerend. Ik leer dan ook weer over mezelf en hoe mensen in het zakelijke veld met elkaar communiceren. Het gaat in de lezing overigens niet zozeer over de stammen die ik heb gefotografeerd of over fotografie. Het gaat om mensen, en om contact met elkaar te maken.

Net zoals je moest doen bij het in contact komen met deze stammen.

Ja, absoluut. Ik heb me bij het leggen van die contacten heel kwetsbaar opgesteld en klein gemaakt. Dat was de manier. Ik heb me opengesteld en als je dat doet, komt dat contact vanzelf.

In onze moderne tijd doen we dat niet meer zo snel. We zijn het eigenlijk een beetje verleerd met onze digitale apparaten waar we ons achter verschuilen. Je moet terug gaan naar de oorsprong, elkaar aankijken, niet bang zijn voor fysiek. Ook niet voor het menselijke gevoel. Ik ga in mijn lezing ook altijd in op de dingen die in mijn eigen leven gebeuren en impact hebben. Dat maakt het menselijk en echt, en dus authentiek.

Een belangrijk woord, vooral ook omdat je bent gevraagd daarover te komen praten.

Ja, absoluut. Authenticiteit heeft alles te maken met het tot de kern komen. Als het niet echt is, dan kom je niet geloofwaardig over. Ik ben inmiddels 47 jaar en ik heb meer meegemaakt dan een gemiddeld mens. Dat heeft me gevormd, met littekens en harde klappen. Maar dankzij die ervaringen weet je ook wat de waarheid is en wie je werkelijk bent.

Heb jij zelf gedenkwaardige herinneringen aan klantenservice?

Ik draai het altijd om: ik presenteer mij nooit als een veeleisende klant die wel eens even zal zeggen hoe hij over de dienstverlening of een bedrijf denkt. Nee, ik stel me op als iemand die het gewoon niet weet, die een beetje dom is en die het heel erg waardeert als bijvoorbeeld de vakkenvuller van de AH mij helpt en de weg wijst. Ik zet hem juist op een podium, en dat brengt je altijd verder. Sterker nog: je krijgt de beste service die je kunt wensen.

Multichannel Conference 2015 is een gratis tweedaags event op 22 en 23 april in de Jaarbeurs te Utrecht.

De keynote van Jimmy Nelson is te volgen in Theater 1 op donderdag 23 april van 14.30 tot 15.30 uur. Aansluitend verzorgt Marketingfacts-blogger dr. Suzanne de Bakker vanaf 15.45 uur de presentatie ‘Contentmarketing: branded of non-branded?’ in Theater 9. Voor aanmelding en meer info, zie de website.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Tuinridderhenkwalters

    Wat een voor stelling


    11 april 2015 om 16:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!