Forrester stelt verwachting tabletverkoop naar boven bij

9 maart 2012, 06:03

Forrester verwacht in 2016 meer dan 100 miljoen tablets in de EU-7

Gisteren heeft Forrester de verwachtingen voor de verkoop van tablets in Europa en Amerika bijgesteld. In haar rapport “US Consumer Tablet Forecast Update, 2011 To 2016” (n=9.912) voorspelt Forrester dat het aantal tablets in in de EU-7 (Frankrijk, Duitsland, Italie, Nederland, Spanje, Verenigd Koninkrijk & Zweden) zal oplopen naar 105.7 miljoen, gelijk aan 30.4% van de volwassenen. In de VS verwacht Forrester in 2016 112.5 miljoen tabletbezitters, ofwel 34,3% van de Amerikaanse volwassenen. Forrester heeft de verwachtingen bijgesteld omdat het zag dat de markt zich verder uitbreidde dan het had ingeschat. De indrukwekkende verkoopcijfers (alleen in december 2011 werden er al 55 miljoen iPads verkocht), en de toetreding van Amazon en Barnes & Noble droegen hier aan bij.

Het aantal tablets dat afgelopen jaar in bezit was in de EU-7 raamt Forrester op 12,2 miljoen stuks.

Redenen voor bijstellen verwachtingen

  1. Low-cost disruptors expand tablets’ addressable market. Zowel de Nook tablets (B&N) als Kindle Fire, die niet meegenomen waren in de vorige voorspelling, breiden de markt uit met significant lager geprijste tablets, zo zegt Forrester in haar rapport. “Even before the product was announced in September 2011, more consumers said that they were considering buying an Amazon-branded tablet than a tablet from any other iPad competitor”

  2. Workers drive “consumer” sales up. Tablets spelen een hoofdrol in de “consumerization-of-IT trend” trend. Uit eigen onderzoek blijkt dat 13% van de Amerikaanse IT werknemers een tablet voor werk gebruikt.

  3. Touch-plus tablets pave the way for Windows 8. De opkomst van touch-plus tablets, tablets die switchen tussen touch en keyboard, zoals de Dell Inspiron Duo en de Asus Transformer, breiden de markt verder uit en maakt de weg vrij voor Windows 8.

Voorkeur

Uit de cijfers van Forrester blijkt dat de Kindle Fire de meest gewilde tablet is na de iPad. De Galaxy tablets van Samsung staan op de derde plek. Opvallend, ondanks de grote hoeveelheid aan Android tablets, is dat WebOS, Blackberry en Windows allen een plekje op het verlanglijstje van de consumenten hebben weten te veroveren.

Deze en meer cijfers over Mobile Marketing kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    XanderZe

    Ik zie de laatste periode steeds meer experimenten om mij heen waarbij de tablet (altijd een iPad 2 overigens) een volledige vervanger wordt van PC, printer en papier.

    De verwachtingen van Forrester verbazen mij dus niets.


    9 maart 2012 om 09:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!