Focus-Ads laat mensen reageren op advertenties

12 juni 2005, 14:33

Op Engadget wordt getest met Focus Ads. Focus Ads voegt de comment functionaliteit die we kennen van weblogs toe aan advertenties. Hierdoor kunnen bezoekers feedback geven over het in de advertentie aangeprezen product. Op dit moment staat er een advertentie voor Windows Media Center op de site waar al 11 reacties op zijn.

Hoe ziet dat eruit?

Focus Ads Windows Media Center

De reacties

Opvallend is dat de reacties over het algemeen positief zijn. Er zijn wel een aantal kritische reacties, maar die zijn constructief van aard. Het lijkt er dus op dat het ze lukt om ?onafhankelijke? bezoekers positieve dingen over hun product te laten schrijven. Dat is natuurlijk de beste reclame die je kunt krijgen.

Nu is het de vraag wat ze met de feedback gaan doen. Er staan een aantal kritische reacties met suggesties voor uitbreiding of aanpassing van Media Center. Als ze die reacties serieus nemen en proberen te verwerken in de volgende versie van hun systeem, hebben ze dubbel winst.

Over Focus-Ads

Op de site staat het volgende te lezen over Focus-Ads:

Weblogs, Inc. Focus Ads are meant to create transparency in advertising ? helping our readers to gain insight and helping our advertisers to create a better product or service. Our advertisers participate because they believe in their brands and are willing to improve them through the feedback of enthusiasts.

Iets voor Nederland?

Al met al lijkt het dus een zeer geslaagde campagne te worden. Ik ben benieuwd welke bedrijven dit voorbeeld zullen volgen. Er is natuurlijk altijd een risico dat de reacties erg negatief van aard zijn. In zo?n geval zou de campagne juist het tegenovergestelde kunnen bereiken.

Ik ben erg benieuwd of dit concept in Nederland zou kunnen werken. Een vereiste is natuurlijk dat je voldoende (positieve) reacties krijgt. Daardoor werkt het alleen bij producten waar mensen een mening over hebben. Verder heb je natuurlijk genoeg volume nodig. Vandaar dat het waarschijnlijk alleen werkt bij de grootste weblogs. Hoewel je de advertentie misschien ook best op meerdere weblogs zou kunnen zetten als de reacties centraal geregeld worden. Verder wil je als adverteerder natuurlijk vooral positieve reacties op je product, terwijl bloggers eerder bekend staat om hun kritische reacties. Toch denk ik dat het zou kunnen werken.

Welke Nederlandse adverteerder zou dit aandurven?

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Deef

    Welke Nederlandse weblog zou dit aandurven…


    12 juni 2005 om 14:46
    media

    Deef, welke weblog dit aandurft? Marketingfacts staat er in ieder geval voor open. Welke adverteerder durft? Prachtig voorbeeld van interactieve marketing!


    12 juni 2005 om 17:26
    finzend

    Had er nog nooit van gehoord, erg goed idee!


    12 juni 2005 om 20:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!