FC Utrecht verbiedt logo op fansites

FC Utrecht verbiedt logo op fansites
, Dimmle
@andersfloor

Voetbalclub FC Utrecht heeft fans verboden het clublogo te gebruiken op hun websites. Het gebruik van het logo zou schade opleveren voor FC Utrecht, aldus de club. FC Utrecht heeft fans in een brief een week de tijd gegeven om alle logo’s te verwijderen. Sites die daar geen gehoor aan geven, zullen worden vervolgd.

Op Utreg Forum is de brief te lezen, waarin onder meer staat:

Door het gebruik van de handelsnaam ontstaat verwarring bij het publiek nu het publiek zal denken dat Utregforum iets met FC Utrecht te maken heeft , welke verwarring c.q. associatie FC Utrecht absoluut onacceptabel vindt

Supporterssites reageren woedend en onthutst. Bunnikside zegt dat supporters worden afgedankt door hun club. “De commerci?le belangen gaan voor de clubliefde van de supporters, mensen die hun hart en ziel steken in zo’n site en met trots hun logo voeren zullen uit het beeld verdwijnen”, schrijft de site op zijn homepage.

Op Utreg Forum wordt de maatregel van de club belachelijk genoemd. “Moet ik nou ook ‘FC Utrecht’ tattoo laten verwijderen meneer Venneman?”, schrijft een supporter. Veel ergernis is er ook over de handelswijze van de club. Zo schrijft Utreg4ever:

Ik snap het in zekere zin ook wel, maar de manier waarop ze het verkondigen slaat wat mij betreft de plank volledig mis. Ze hadden hier bijvoorbeeld eerst fatsoenlijk over kunnen communiceren naar de betreffende websites, vervolgens een communiqu? op de website. Veel, veel later pas zou een brief als deze op de (digitale) mat mogen vallen.

Persoonlijk vraag ik me af wat FC Utrecht bezielt om deze maatregel te nemen. De club heeft zijn bestaansrecht volledig te danken aan zijn supporters. Wanneer die hun clubliefde via internet laten blijken, kun je ze met goed fatsoen niet met advocaten en rechtzaken gaan dreigen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Dus "they've got Foxed" wordt in Nederland "Je bent ge-FC Utrechtetetet?"

    geplaatst op
  • Hey, declaring war on your fans. Now that's a smart move. Reminds me of the music industry. In other countries they'd fire the head of public relations for an idiotic move like that....

    geplaatst op
  • Hebben ze een voorbeeld genomen aan Douwe Egberts met zijn verbod op het gebruik van Adwords?

    geplaatst op
  • May be they are putting some chemicals in the drinking water in Utrecht...:-)

    geplaatst op
  • Prince (of Love Sympbol of TAFKAP) scoorde hier eerder ook al punten mee door fansites te beperken in het gebruik van Prince-gerelateerde afbeeldingen, naamsvermeldingen en logo's. Domme actie, zet veel kwaad bloed. Supporters ervaren hun club als iets van hun. Het clubbestuur wordt puur gezien als noodzakelijk kwaad (en als kop van jut in slechte tijden/bij dubieuze transfers), dat wordt door dit soort slimmigheden niet verbeterd.

    geplaatst op
  • Precies. Daar komt nog bij dat fans van Prince/TAFKAP/NASDAQ of hoe hij tegenwoordig mag heten, dat deels worden uit smaak. Fan van een club wordt je enkel en alleen omdat je vrienden, collega's of familieleden er fan van zijn. Wil FC Utrecht geld verdienen aan zijn supporters (kaartverkoop, merchandising), dan heeft het er dus alle belang bij dat de FC Utrecht-religie zo breed mogelijk wordt uitgedragen.

    Waarom het met maatregelen komt die dat tegenwerken is me dan ook een volslagen raarsel. Als je nou commerciële exploitatie van je logo aanpakt, okee. Maar het gaat hier om sites van liefhebbers die er geen stuiver aan verdienen. Financieel directeur Venneman zit zichzelf en zijn club hier onbegrijpelijk in de vingers te snijden.

    Als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag, maar als ik directeur bij FC Utrecht was had ik Venneman ogenblikkelijk de laan uit gestuurd.

    geplaatst op
  • De volgende thuiswedstrijd geen vlaggen, sjaaltjes, mutsen, petten, t-shirts enz. mee: eens kijken wat voor sfeertje dan brengt. Ongelooflijk.

    geplaatst op
  • Ook op Fok! veel onbegrip in de reacties.

    geplaatst op
  • Wij zijn dan ook erg verontwaardigd over dit gebeuren en ik betreur het dan ook ten zeerste. Ik ben één van de eerste met een site van FC Utrecht en heb het logo dus al 7 jaar zonder problemen op de site staan. De sites zijn een verlengstuk van het FC Utrecht gevoel. Er is veel woede ontstaan door deze actie. Vanavond is er een forumavond... slechte getimed ;) .... dus misschien dat dan de eerste klappen vallen/ koppen rollen.

    Groeten,

    www.utregfanatic.nl

    geplaatst op
  • Ben benieuwd, Utregfanatic! Ik zie op je site dat Rob Venneman zelf ook aanwezig zal zijn (al zou het me niet verbazen als hij afhaakt).

    Ik sta trouwens versteld van de opmerking van Utrecht-voorzitter Van Dop: "Jij zou het ook niet prettig vinden als je auto weg is zonder het te vragen." Die vergelijking slaat werkelijk als kut op dirk. Als je auto weg in kun je er zelf niet in rijden, met een logo ligt dat totaal anders.

    Overigens, leuk nieuw logo heb je gemaakt ;-)

    geplaatst op
  • Dank je :D Het is niet de bedoeling die te blijven gebruiken.
    Hij prikt namelijk in mijn eigen ogen.

    geplaatst op
  • Ook in de mijne, als Feyenoorder ;-)

    geplaatst op
  • "Door het gebruik van de handelsnaam ontstaat verwarring bij het publiek nu het publiek zal denken dat de (mis)drager van FC Utrecht merchandise iets met FC Utrecht te maken heeft , welke verwarring c.q. associatie FC Utrecht absoluut onacceptabel vindt"


    Lijkt me toch schadelijker maar ja, daar wordt geld aan verdiend.

    geplaatst op
  • Wel een leuke case. De supporters zijn voor iedereen herkenbaar als fans en niet als directe vertegenwoordigers van de rechtspersoon FC Utrecht. Hun fanpage betreft de rechtspersoon FC Utrecht en enkel indien men moedwillig belastert en beschimpt heeft FC Utrecht weinig recht om het gebruik van de logo's te verbieden.
    Zie eerdere zaken met upcsucks.nl en dutchtone.sucks.nl waar de grote partij keihard bot ving :)

    geplaatst op
  • Verslag van de forum-avond via Bunnikside:

    Na een
    paar vragen kwam al snel
    het logo van onze club aan de orde. Rob Vennema reageerde als eerste op de vraag. Het was voor Utrecht nooit de intentie geweest om een brief te versturen die zoveel kwaad bloed heeft gezet bij de supporters. Wat men wel wilde bereiken met die brief is in contact te komen met de mensen achter de website's.

    (...)

    Er is heen en weer gepraat wat het logo voor Utrecht betekend en wat het voor ons supporters betekend, daar is uitgekomen dat Utrecht voornamelijk wil dat het logo niet prominent op de site komt te staan. Maar voor sommige beheerders van een fan site is dat niet acceptabel, het is vaak het hart van de site en daar doe je het toch voor.

    Jan Willem van Dop en Rob Venneman hebben dan ook voorgesteld om met de webmaster om de tafel te gaan zitten en hier gezamenlijk uit te komen. Want zoals Jan Willem van Dop benadrukte dat Utrecht zeker de supporters site's erg waardeert en het tot een goede afloop wil komen. Rob Venneman zal contact opnemen met 1 van de beheerders voor verder afspraken te maken.


    Call me crazy, maar waarom maakt Venneman niet gewoon eerst zo'n afspraak voordat ie op hoge poten begint te dreigen met rechtzaken? Hij maakt zichzelf belachelijk, FC Utrecht belachelijk en verspeelt een hoop goodwill bij fans. Onbegrijpelijk.

    geplaatst op
  • blkcbcqr bqqstnvs dlyiszzd http://ruukzqgx.com hqqffqkk yngbqxpp

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.