Facebook’s brood is Hyves’ dood

1 maart 2012, 19:12

Of is het andersom. Wat zeker is, is dat binnen een jaar tijd de rollen zijn omgedraaid.

Ruim een jaar geleden was Hyves nog met afstand het grootste social netwerk van Nederland. Na wat welles, nietes bleek uit cijfers van comScore in augustus dat Facebook voor het eerst meer maandelijks unieke bezoekers had dan Hyves. Sindsdien is het hard gegaan, de rollen zijn in een jaar tijd omgedraaid, zo blijkt uit de laatste cijfers van hetzelfde comScore. Had in december 2010 Hyves nog bijna 3 miljoen unieke bezoekers meer dan Facebook, afgelopen januari bezochten ruim 2,7 miljoen meer mensen het sociale netwerk van Mark Zuckerberg.

In januari 2012 bezochten ruim 8,7 miljoen mensen in Nederland de website van Facebook. Diezelfde maand kon Hyves rekeken op ruim 5,9 miljoen unieke bezoekers. Onderstaande grafiek maakt direct duidelijk dat de marktpositie van Hyves en Facebook het afgelopen jaar flink zijn veranderd.

Twitter groeit ondertussen nog altijd gestaag door. In januari had het 7,8% meer bezoekers dan de maand ervoor. In vergelijking met januari vorig jaar is het aantal maandelijks unieke bezoekers gegroeid met 36%. Twitter heeft altijd 'last gehad' van het fenomeen dat het veel leden had, maar velen van hen in actief waren. Het afgelopen jaar heeft Twitter veel energie gestoken in het verkleinen van de learning-curve. Zo heeft het design een flinke opfrisbeurt gehad en wordt de gebruiker bij aanmelding langs alle fucties geleid. Het lijkt erop dat die maatregelen er toe hebben bijgedragen dat het gebruik van Twitter flink is gegroeid het afgelopen jaar.

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Afbeelding van Wireless Circle

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

50 Reacties

    ingmar123987

    Inderdaad, wat eigenlijk al wel bekend was, bevestig je nu met dit artikel.


    27 februari 2012 om 12:58
    Tommy Roelofs

    Ik weet niet of de fout met opzet is gemaakt, maar ‘ik ben verhuisd’ is met een d en niet met een t! (Zie foto bovenaan)


    27 februari 2012 om 13:02
    Dennis Visschedijk

    Maar het is toch ook niet raar dat het marktaandeel van Hyves begint te dalen? Op een gegeven moment had Hyves in sommige leeftijdsgroepen 90% van heel Nederland lid.

    Meer leden dan inwoners kun je niet hebben en Facebook is nou eenmaal een (volwassener) en goed alternatief.


    27 februari 2012 om 13:02
    remcojanssencom

    Mooi ook die pica van Boomerang; d/t is zo 2009! “In januari 2011 bezochten ruim 8,7 miljoen mensen in Nederland de website van Facebook.” Je bedoelt 2012?


    27 februari 2012 om 13:05
    Jacqueline

    Ik vind dit niet zo gek, Hyves doet er niks aan om de mensen bij zich te houden. Dan is het niet zo gek dat de meeste mensen overgaan naar Facebook en andere social media.


    27 februari 2012 om 13:07
    Jan Willem Alphenaar

    *zoekt naar respect-knopje om artikel op Hyves te delen*


    27 februari 2012 om 13:09
    Inez

    Ik wacht wanhopig op een goed nieuw alternatief voor beiden.


    27 februari 2012 om 13:12
    Rebecca Rijnders

    Goh Danny, wat een opzienbarend artikel met relevante nieuwsaanleiding en zo. 😉 Zou leuk zijn als je Hyves ook eens van een andere kant belicht, zoals met een mooie adverteerderscase bijvoorbeeld. Ik heb er genoeg zoals je weet.


    27 februari 2012 om 13:13
    Jeroen voor ’t Hekke

    De lijn van Hyves is te verwachten. Als je nummer 1 bent met zo’n grote populatie penetratie, dan kan het eigenlijk ook alleen maar minder worden.

    Dat Facebook meer unieke bezoekers trekt is dan ook heel logisch. Hoeveel A merken hebben nou een Hyves campagne? Kijk naar de folder van de Hema en de Mediamarkt. Daar staat een Twitter en een Facebook icoontje op, maar geen Hyves icoontje. Hyves vindt men niet hip meer. Net zoals in de VS men Facebook niet meer hip begint te vinden. Maar daardoor is het nog niet dood.

    Een ding vind ik wel vreemd: tijdens de persupdate van Hyves in december spraken ze over 7 miljoen unieke bezoekers. In een recent interview op Blue Shots spreek Marc de Vries hier ook over, maar dit stadium waren ze toen dus allang gepasseerd.


    27 februari 2012 om 13:19
    Copydimitri

    Error. Lijntje Google+?


    27 februari 2012 om 13:41
    Bram

    Hoi Rebecca,

    Na je opmerking besloot ik je eens te googlen, aangezien ik gokte dat je zo heel misschien eventueel wel eens voor Hyves zou kunnen werken. Daarom nu mijn tip: misschien is het iets om je eigen website te laten linken naar Hyves, ipv naar Facebook? 😉

    Trouwens, een tijdje terug had ik een interview met Marc de V. in dat mooie kantoor van jullie, waarin het onder andere ging over het imago van Hyves als ‘jeugdwebsite’, en over de nieuwe focus op bv Nederland en bekende Nederlanders. Nu valt het me op dat die bekende Nederlanders vaak toch stiekem enigszins gericht zijn op, jawel, jeugd. Net als de rest van de website, overigens (“profiel pimpen”?). Wat ik me afvroeg, heeft Hyves besloten zich toch maar te richten op een ‘niche’ als jongeren? Als ik me niet vergis denkt Hyves ook al langer na over of ze de volle concurrentie met fb wel aan willen moeten gaan..


    27 februari 2012 om 13:46
    Rebecca Rijnders

    @Bram: dat ik bij Hyves werk is geen geheim hoor, en dat ik daarnaast ook actief ben op Facebook ook niet. De twee sociale netwerken kunnen in onze visie prima naast elkaar bestaan, wij gaan de concurrentie niet aan. In september hebben wij onze koers iets verlegd richting content, met diensten als Nu & Straks, Voetbal Voorspellen, Hyves Hitradio en de Huiskamer Concerten. Jongeren tussen 10-19 jaar zijn inderdaad de meest actieve Hyvers, maar de doelgroep boven de 35 is ook zeer relevant voor Hyves, zowel mannen als vrouwen. Dus wij kiezen zeker niet specifiek voor de jeugd. We zijn een oer-Nederlands sociaal platform met de focus op nieuws, sport en entertainment. De komende jaren zullen we moeten bewijzen dat Hyves bestaansrecht heeft naast de grote Amerikaanse netwerken. Wij denken uiteraard van wel. Hopelijk houden de bloggers ook nog een beetje vertrouwen. 😉


    27 februari 2012 om 13:55
    Maikel

    Is het aantal unieke bezoekers niet een wat oppervlakkige indicatie? Zou je niet moeten kijken naar het aantal minuten dat mensen actief zijn op het platform of hoe vaak men per dag/week terugkomt om het succes van de beide sites met elkaar te vergelijken.


    27 februari 2012 om 14:09
    Bram

    Bedankt voor de reactie Rebecca, interessant om te lezen. Ik blijf erover verbaasd dat 35+ers schijnbaar zo’n grote groep zijn op Hyves. Lijkt me ook lastig om de needs van pubers met die van 35+ers te verenigen. Maar ach, sites als Facebook laten nog meer dan genoeg kansen liggen, dus als jullie het een beetje goed aanpakken zal het met dat bestaansrecht wel goed zitten, al dan niet in een wat beperktere vorm dan nu. Zolang jullie maar niet met een timeline komen. 😉


    27 februari 2012 om 14:52
    DannyOosterveer

    @Bram die ruimte is er zeker.

    Toch de afbeelding maar even gewijzigd, alhoewel ik de Boomerang zelf wel leuk vond 😉

    Cijfers zijn maar cijfers en leggen nooit een hele situatie uit. Hyves’ ‘engagement’ (time spend) is nog altijd hoger. Daarnaast geeft het leden aantal ook weer een ander verhaal. Neemt niet weg dat er het afgelopen jaar behoorlijk wat veranderd is, en dat bevestigen deze cijfers. Daarnaast wilde ik een punt maken (dat is misschien wat minder uit de verf gekomen), dat het totaal aantal sociale networkers weinig is gegroeid. Suggereert dat we qua unieke bezoekers tegen een plafond aankomen.


    27 februari 2012 om 15:00
    Jeroen voor ’t Hekke

    @Danny

    We zitten ook tegen het plafond aan. 79% van de Nederlands die actief zijn op Internet gebruikt sociale media. Precies het gemiddelde van Europa. 2010 was dit 73%, dus die groei was minimaal. Onze tijd is ook op. We besteden alleen nog maar meer tijd aan shoppen en het opvoeden van kinderen.


    27 februari 2012 om 15:12
    Dennis Sievers

    @Rebecca die discussie over “wij gaan de concurrentie niet aan” is ook behoorlijk flauw. Jullie verliezen overduidelijk traffic aan Facebook. Je kunt de concurrentie wellicht uit de weg gaan door zogenaamd de focus te verleggen, maar de grafiek van Danny geeft toch duidelijk aan dat jullie last hebben van Facebook.

    Neemt overigens niet weg dat er prima plek is voor een platform als Hyves. Er zijn altijd mensen die Facebook nog niet getest hebben.

    @Bram de “time spend” zal ongetwijfeld ook hoger zijn doordat Hyves simpelweg langzamer is. Reageren, inlezen en profielen bekijken gaat op FB een keer zo snel waardoor ik minder lang op het netwerk hoef te blijven.


    27 februari 2012 om 20:39
    DannyOosterveer

    @Dennis wat betreft de time spend… ik weet zelf niks van de snelheid van het platform, maar weet wel dat met alle extra’s rondom Hyves (games, nieuws etc…) er wel veel geïnvesteerd is om juist de bezoekers langer vast te houden.


    27 februari 2012 om 22:17
    Bart van Katwijk

    Er is al een goed alternatief voor Faceboom en Hyves en het heet: Google+. Het is een platform van Google waar er wel ruimte is voor discussie. Doe eens gek en ga eens kijken…


    27 februari 2012 om 22:20
    Dennis

    Wat er voor mij bij komt is dat hyves politiek en sociaal cultureel partij heeft gekozen, door de telegraaf overname.

    Je zag in het profiel ook de volgende keuzes gemaakt worden

    Telgraaf ipv bijv NRC

    Voetbal international ipv studio sport

    RTL nieuws ipv NOS

    pimpen (populair taalgebruik) ipv neutraal

    Emotie ipv ratio

    “PVV” ipv …

    Dat maakte dat door hyver te zijn ik over een kam werd geschoren met een groep waar ik me liever van wil distantiëren. Daarom ben ik overgestapt.

    Facebook is hier in mijn ogen neutraler in.


    27 februari 2012 om 22:29
    Paul Hottinga

    Waar ik benieuwd naar ben is of Hyves de dalende trend kan breken en de daling kan stabiliseren in een mooi bereik.

    Het kan niet anders dat er een team is die bovenstaande als belangrijkste doelstelling heeft.


    28 februari 2012 om 07:33
    Martijn Vinke

    Helemaal mee eens. Ik moet mij eigelijk schamen dat ik nog hyves heb, maar vorige week was ik jarig en had 5 felicitaties via Hyves, en 120 Facebookfelicitaties. Daar waar het vorig jaar nog omgekeerd was..


    28 februari 2012 om 07:50
    Rebecca Rijnders

    @Dennis @Paul Als jullie mijn eerdere reactie lezen, zie je dat we heel druk bezig zijn om onze contentstrategie succesvol uit te bouwen. De theorie van sociaal-politiek partij kiezen vind ik apart, maar spoort in het geheel niet met onze visie. Ik ben dan ook erg benieuwd waar je die expliciet terugvindt. De sociale nieuwssite Nu & Straks is gebaseerd op de meest besproken onderwerpen op Hyves en die worden door onze redactie aangevuld met een kort artikel, beeld, polls en stellingen. Zo willen we de discussie aanjagen over wat er op dat moment leeft in Nederland.

    Laten we niet vergeten dat Hyves met zo’n 2 miljoen bezoekers per dag de grootste Nederlandse website is. Ik kan een hoop andere websites verzinnen waar jullie je beter zorgen om kunnen maken.


    28 februari 2012 om 07:56
    Rick

    @Rebecca, niemand maakt zich zorgen om Hyves omdat hier (bijna) niemand meer een hyvesprofiel heeft. Even tussendoor, Facebook heeft een minimum leeftijd en dat is waarschijnlijk het enige punt waarop Hyves nog een antwoord heeft


    28 februari 2012 om 10:31
    PascalMe

    Ik zie Hyves meer als een opstartpunt voor mensen die Social Media willen gebruiken. Vandaar de jonge doelgroep, maar ook de 35+-ers die toch willen weten wat dat hele Social Media gedoe nu eigenlijk is.

    Verder is de jonge doelgroep heel wispelturig en beinvloedbaar. Na een tijdje wordt iets ‘saai’ en moet er iets nieuws komen.

    Dat zal over een tijdje niet anders zijn bij Facebook, wat nu in Amerika waarschijnlijk ook al het geval is. Iedereen gaat over naar een nieuw Social Media platform (bijv. Pinterest).


    28 februari 2012 om 10:48
    Erik

    Ik lees bijzonder weinig over google+ als alternatief. Heeft iemand hier ervaringen mee?


    28 februari 2012 om 12:06
    Dennis Sievers

    @Erik Google+ is voor de incrowd. Komt bij lange na niet in de buurt van wat facebook te bieden heeft en mist de varieteit in de “gebruikers”. Op facebook of hyves kom ik nog eens offline vrienden of familie tegen, op Google+ alleen techies, online marketing specialisten en een paar verdwaalde gmail gebruikers. 😉

    @Rebecca wat zien jullie als de maximale ondergrens in (unieke) aantallen bezoekers als “content platform”? Want als je je puur blijft richten op content “rondom” de gebruiker, dan zal een verlies aan traffic/marktaandeel inderdaad ingecalculeerd zijn, maar tot welk niveau?


    28 februari 2012 om 13:14
    Rebecca Rijnders

    @Dennis: wij richten ons niet puur op content. Hyves blijft in de basis een vriendennetwerk. Om de lokale kracht meer te benutten voegen we content toe. Wij denken uiteraard niet in een ondergrens. Hyves is Nederlands grootste website en we moeten er gewoon voor zorgen dat we groot en relevant blijven (en natuurlijk winst maken). Ons team is daar slim en ondernemend genoeg voor.


    28 februari 2012 om 14:21
    Dennis Sievers

    @Rebecca ik begrijp dat het vriendennetwerk de basis is, maar het onderscheidende vermogen ligt dus in de content, aangezien jullie niet de concurrentie aan willen met Facebook. En dat er in de plannen geen doelstelling staat met “Maximaal % verlies aan traffic” begrijp ik ook.

    Maar we hebben het continu over het feit dat facebook geen concurrent is, jullie de grootste van Nederland zijn, etc. De signalen die we op diverse blogs tegenkomen zijn niet allemaal even rooskleurig. Je schijnt leuke adverteerderscases te hebben, maar die adverteerders staan natuurlijk los van de bezoekers die steeds vaker naar facebook lijken te gaan. De vraag is dan of “content” voldoende is om het scenario MySpace te ontlopen, tenzij je genoegen neemt met een kleiner bereik, minder adverteerders, lagere budgetten/winsten.

    Ik snap ook wel dat we op MF criticasters zijn en niet tot de Hyves doelgroep behoren en wellicht daardoor niet door een objectieve bril kijken, maar tot dusver heb ik geen verhalen, cijfers of plannen gezien waar ik het vertrouwen uithaal dat jullie een grote player van dit formaat blijven in de toekomst.


    28 februari 2012 om 14:58
    Rebecca Rijnders

    @Dennis: het is lastig om dat te zien als je zelf geen Hyver bent. Wij zien dat bepaalde features zoals Voorspellen (Voetbal en Wie is de Mol) moeiteloos honderdduizenden deelnemers trekken. Ook de pageviews op Nu & Straks stijgen. Dat sterkt ons in de overtuiging dat we op de juiste weg zijn. Aan mij om ervoor te zorgen dat ook de kritische media hierin gaan geloven, maar dat heeft duidelijk nog wat tijd nodig. 🙂


    28 februari 2012 om 15:10
    Dennis Sievers

    Begrijpelijk. Een strategische wijziging van de te varen koers gaat ook niet over een nacht ijs. Ik vind Hyves als Nederlands platform ook nog steeds bijzonder en mooi om in “ons” portfolio te hebben. Ik ga er daarnaast ook niet vanuit dat het verdwijnt, maar zie, net zoals in onze branche, waar Google steeds meer functionaliteit van diverse grote spelers overneemt, een risico in het feit dat degelijke initiatieven wellicht niet voldoende zijn om de massa te behouden.

    Uiteraard hoop ik van harte dat het wel lukt om tegen de grote buitenlandse initiatieven op te boksen.


    28 februari 2012 om 15:28
    Marco

    Heb 2 jaar geleden al afscheid genomen van Hyves, heb niet eens de moeite genomen om m’n account te verwijderen.


    28 februari 2012 om 18:49
    MvR

    De afbeelding die ik telkens op Hyves tegen kom met de tekst Ook ik ben overgestapt zegt meer dan genoeg

    Facebook leeft Hyves is onder mijn vrienden een gepasseerd station

    Hyves is nu voor kinderen en oudjes die hun klein kinderen in de gaten houden


    28 februari 2012 om 23:22
    Juriaan

    @Rebecca Je schrijft “Aan mij om ervoor te zorgen dat ook de kritische media hierin gaan geloven”. Misschien zou je je dan eens wat minder arrogant moeten opstellen in discussies zoals deze? Reacties als “Goh Danny, wat een opzienbarend artikel met relevante nieuwsaanleiding en zo.” geven nou niet echt een beeld van een positief ingesteld Hyves dat een constructieve discussie wil aangaan. Zoals veel reacties hier al melden is het nou eenmaal een feit dat Hyves (veel) verkeer aan Facebook verliest. Dit is denk ik geen diskwalificatie van Hyves maar slechts een constatering. Zoals ook meer mensen opmerken zal er ongetwijfeld een plek voor Hyves blijven bestaan, maar zal de rol van Hyves en de positie als “netwerk” wellicht veranderen. Allemaal niet erg en eigenlijk logisch, wellicht hebben we over een aantal jaren dezelfde discussie over Facebook. Echter door (de toon van) jouw reactie en de wijze waarop Hyves krampachtig lijkt te gochelen met cijfers om een positief beeld te blijven schetsen komt het allemaal wat knullig over. Wellicht dat het pijnlijk is om voor jullie en de Telegraaf te constateren dat de rol van Hyves veranderd en ze wellicht toch echt op de top (en voor een topprijs) gekocht hebben?


    6 maart 2012 om 10:57
    Rebecca Rijnders

    @Juriaan: Vandaar dat ik er een knipoog achter had gezet, want het was zeker niet arrogant bedoeld, ik denk dat Danny dat ook wel weet. Maar blijkbaar toch niet zo handig, achteraf. Ik probeer een realistisch beeld van Hyves te schetsen, dat is geen gegoochel met cijfers. Alle cijfers die ik noem zijn openbaar en controleerbaar. Verder zijn we zeker wel positief over de toekomst, net als TMG. Zou trouwens fijn zijn als ik weet wie je bent, ik hou van een open discussie. 🙂


    6 maart 2012 om 11:27
    Bjorn

    Paar puntjes waar ik het toch niet mee eens ben.

    Unieke bezoekers is wel degelijk belangrijker dan het aantal bezoekers per dag. 1000 mensen die 1000 keer op hyves kijken of 1.000.000 mensen die 1 keer op hyves kijken? Een heel ander bereik en dus meer succes met alles wat je wilt doen op je site. Voor zowel hyves als facebook is het doel om geld te verdienen! Dat denkbeeld zal ik dan ook snel omdraaien aangezien hyves ook een commercieel belang heeft.

    Omdat de leeftijden verschillend zijn bij hyves tov facebook liggen de tijden van hoelang ze op een het network doorbrengen ook anders. Jongeren hebben veel meer tijd om vanalles te bekijken (hyves) tov volwassenen. Maar volwassenen hebben meer geld te besteden dus commercieel gezien zal het facebook niet zoveel schelen hoe lang ze op hun site doorbrengen als zij hun reclame en contents maar over kunnen brengen. Dit kan in seconden!

    Het plafond is lang niet bereikt naar het aantal mensen wat er in een land woont. Bedrijven en ondernemingen maken steeds meer gebruik van social media en met meerdere accounts. Hyves kon veel groter worden maar dit is niet het geval. Zeker aangezien 2011 het jaar van de social media was bij bedrijven.

    De hoofdreden wat ik vaak te horen heb gekregen dat men stopt met hyves is dat de doelgroep te jong is en het niveau waarop men opereert. Misschien is het een optie voor hyves als je 2 maanden je account niet hebt gebruikt dat die automatisch wordt verwijderd? Kijken hoeveel leden er dan nog overblijven. Of wordt dit behouden om te kunnen laten zien dat men nog zoveel leden heeft?

    @Rebecca: weten jullie wat de meest aangegeven reden is dat men stopt met hyves?

    Al met al, wel interessant hoe men tegen FB vs Hyves aankijkt. Veel opmerkingen langs zien komen waar hyves wel wat mee kan doen.


    7 maart 2012 om 09:35
    Rebecca Rijnders

    @Bjorn: het lijkt me niet netjes om accounts zomaar te verwijderen. We horen nu al vaak dat mensen er toch spijt van hebben, daarom hebben we sinds kort ook de optie om te deactiveren. Dan is net alles helemaal weg. Het geldt trouwens niet alleen voor Hyves dat een deel van de mensen zelden actief is, dat zie je bij alle sociale netwerken. Daarom hoor je ons ook niet snel roepen dat we 9,7 miljoen accounts hebben, dat zegt inderdaad weinig. 1,5 miljoen unieke bezoekers per dag daarentegen zegt wel veel, dat zijn de echt actieve leden.

    De meest gehoorde reden dat mensen hun account verwijderen is dat ze het te weinig gebruiken. Kinderachtig hoor je ook wel eens, maar wij weten dat er ook heel veel 35-plussers op Hyves zitten, dus in de praktijk valt dat erg mee.


    7 maart 2012 om 13:04
    Bjorn

    Dat is ook niet netjes Rebecca. Daarom moet je dit ook netjes aangeven aan de mensen zodat ze hiervan op de hoogte zijn. 🙂

    Het ging er bij mij om zoals al eerder in een comment is geschreven dat er hoogstwaarschijnlijk heel veel accounts zijn die in de boeken staan als lid maar waar al maanden niks meer mee wordt gedaan en waar in de toekomst ook niks meer mee wordt gedaan. Door deze weg te filteren krijg je een realistischer beeld van het aantal hyves leden. Jullie kunnen achter de schermen vast zien hoeveel mensen er bijvoorbeeld al een half jaar niks met hun account hebben gedaan. Deze worden ondertussen wel meegenomen met het beeld dat hyves de grootste webpagina is van Nederland. Veel mensen vinden dit fantastisch maar als je doordenkt zegt dit natuurlijk niks. 😉


    7 maart 2012 om 13:17
    Bjorn

    Geen idee of ze dat doen bij Twitter en Facebook. Ken hun werkwijze niet. 🙂 Maar we hebben het over Hyves dus vandaar dat ik die ook aan hyves richt.

    Ik ben maar een leek op het gebied van statestieken maar volgens mij komt een groot aantal van die unieke bezoekers van leden toch? 😉 Of mensen die de leden kennen. (dus ook afhankelijk van leden).


    7 maart 2012 om 13:35
    Youri

    Het lijkt me duidelijk dat Hyves te kampen heeft met een terugloop van een bepaalde doelgroep die naar Facebook trekt. Daar kan je lang welles/nietes over spelen, maar dat feit ligt er. Ik gebruik zelf hyves al jaren niet meer en om mij heen zie ik hetzelfde verschijnsel.

    Rebecca ik vind je toon onnodig defensief, maar het is erg interessant om te lezen hoe jullie de toekomst zien en welke (nieuwe) markt jullie willen gaan bedienen. Het is helemaal geen slechte zaak om jezelf te herpositioneren en de koers richting opinie is i.c.m. de telegraaf geen onlogische keuze. (al heb je daar misschien een kwaliteitsprobleem…)

    Ik vraag me dan ook af of jullie van plan zijn om (en hoe) de reach van Hyves uit te breiden naar andere platforms? Denken jullie ook aan bijvoorbeeld een nujij achtige omgeving die misschien sterker gekoppeld wordt aan andere producten van de tmg groep? Of moet hyves echt op zichzelf blijven staan?


    7 maart 2012 om 20:04
    Frans Jan Boon

    Ik mis in deze discussie de mogelijkheden en waarde van deze sociale netwerken voor bedrijven. Waar Facebook zijn interactieve mogelijkheden voor bedrijven (pagina’s, plugins, graph) kostenloos aanbiedt en vervolgens verdient aan advertenties, vraagt Hyves nog steeds flinke bedragen voor alles wat meer is dan een standaard hyve met beperkte commerciele mogelijkheden. Die bedragen zijn voor veel van onze klanten (bedrijven in retail, travel, e-commerce) te hoog in relatie tot de verwachte resultaten.

    Een kritisch stukje wat ik hierover op Molblog schreef leidde via Rebecca tot een uitnodiging om op het Hyves HQ langs te komen. Niet gegaan. Zodra Hyves een passend aanbod heeft (kostenloos of performance based) mogen ze bij ons langskomen.


    7 maart 2012 om 21:11
    Sander Munsterman

    Interessante discussie gaande hier, vroeg me af waarom en hoe lang FB nog de regel gaat hanteren dat pas vanaf 16 jr een account kan worden aangemaakt?

    @Rebecca; verwachten jullie dat als dat zou gebeuren, dat tot een verdere verschuiving zal gaan leiden?


    8 maart 2012 om 09:40
    Youri

    @Sander: Volgens mij maakt dit niet veel uit. Je ziet namelijk al genoeg jongeren die “gewoon” op Facebook zitten en op wonderbaarlijke wijze een jaar of wat ouder zijn geworden.


    8 maart 2012 om 10:43
    Jo

    Jammer dat hier zo weinig wordt gezegd over Google+. Het is inmiddels echt niet meer het netwerk waar ‘enkele verdwaalde Gmail gebruikers langskomen’.

    De discussies in Google+ gaan tenminste ergens over, in tegenstelling tot Hyves en in toenemende mate Facebook. Bij Google+ gaat het m.i. veel meer om content en wat minder om ‘vriendjes met elkaar te worden’.


    9 maart 2012 om 12:09
    LD

    Geen idee voor hoeveel anderen dit speelde, maar op het moment dat de Telegraaf Hyves overnam was voor mij het teken om per direct exit te gaan.


    10 maart 2012 om 09:21
    ABC

    Hyves, wat was dat ook alweer?


    25 april 2012 om 07:04
    muppet

    Een soort Facebook geloof ik 🙂


    20 juni 2012 om 18:53
    Jan Kamminga

    Ja sorry hoor, maar je moet toch echt wel een heel groot bord voor je *kuch* hoofd hebben om:

    – Bij Hyves als communicatiedinges te gaan werken en met droge ogen dit zinkende schip te gaan verdedigen

    – Een contentstrategie als lifesaver voor Hyves aan te voeren. Op een sociaal netwerk zijn je gebruikers degenen die de content genereren, en hoe minder gebruikers, hoe minder content.

    – te denken dat je meer en betere content dan de tienduizenden apps en games aan te kunnen bieden die Facebook biedt.

    Hyves = voorbij. De miskoop van de eeuw, hou jezelf niet voor de gek en verlaat die suffe hut.


    2 oktober 2012 om 13:43
    DD

    @ Rebecca Ik wens niet geassocieerd te worden met Telegraaf…ook voor mij geldt ; Telegraaf erin, ik eruit;) Ik denk dat dit voor meerdere ex leden meegespeeld heeft….sociale herpositionering , duidelijk…


    5 april 2013 om 23:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!