Facebook voegt Relevance Score toe voor advertenties

20 maart 2015, 08:30

Een van de grootste irritaties van Facebook-gebruikers is het zien van advertenties die niet relevant zijn. Zoals met alle posts op Facebook is de relevantie van een advertentie ook een belangrijke factor of iets op de timeline van gebruikers verschijnt. Dit is altijd al zo geweest, maar tot voor kort hadden adverteerders hier geen inzage in en was het geheel hun eigen verantwoordelijkheid om goed in te schatten hoe relevant hun advertentie voor hun doelgroep is. Sinds kort heeft Facebook daarvoor echter een nieuwe statistiek beschikbaar gesteld voor adverteerders: de Relevance Score.

Dit artikel is eerder verschenen op Webanalisten.nl.

facebook relevance score

Relevance Score is een score tussen de 1 en de 10 die aangeeft hoe relevant een bepaalde advertentie is voor je doelgroep. Hoe relevanter de advertentie, hoe hoger de score. De score word berekend op basis van de verwachte feedback van de advertentie. Positieve feedback die bijdraagt tot een hogere score zijn bijvoorbeeld kliks, views en conversies. Negatieve feedback die bijdraagt tot een lagere score zijn bijvoorbeeld het verbergen of rapporteren van een advertentie.

Facebook Relevance Score

Niet alle advertenties worden echter beïnvloed door de Relevance Score, zoals gegarandeerde advertenties, bijvoorbeeld advertenties die door bereik en frequentie ingekocht zijn. Advertenties die merkbewustzijn als doel hebben, zullen minder beïnvloed worden, omdat deze meestal al geoptimaliseerd zijn voor het bereiken van een relevante doelgroep, in plaats van het aanmoedigen van bezoekers tot het ondernemen van een bepaalde actie.

De voordelen van Relevance Score

Facebook heeft met Relevance Score twee voordelen voor ogen voor adverteerders: kostenbesparing en conversie-optimalisatie.

Kostenbesparing

Omdat relevante content de sleutel is tot een goede gebruikerservaring op Facebook, beloont Facebook je graag voor een goede Relevance Score. Voor advertenties op Facebook wordt er geboden en hoe hoger je bod, hoe groter de kans dat je advertentie getoond gaat worden. Relevance Score telt echter ook mee in de beslissing welke advertentie getoond gaat worden. Een advertentie met een lager bod maar een hoge Relevance Score zal eerder getoond worden dan een advertentie met een hoger bod maar een lage Relevance Score. Omdat Relevance Score helpt te zorgen dat je advertentie alleen aan jouw doelgroep getoond word, ben je uiteindelijk ook minder advertentiekosten kwijt aan het bereiken van mensen die niet jouw klanten zijn.

Conversie-optimalisatie

Relevance Score geeft je de mogelijkheid om een advertentie te A/B-testen nog voordat je daadwerkelijk iets publiceert. Door verschillende elementen van een advertentie, zoals een afbeelding of de tekst, te testen tegen de Relevance Score, kun je een goede indicatie krijgen van welke advertentie het meest waarschijnlijk is om goed te presteren. De Relevance Score wordt ook live bijgewerkt, dus terwijl een advertentiecampagne bezig is kun je de Relevance Score gebruiken als een extra indicatie van hoe je advertentie presteert en wanneer je misschien toch aanpassingen moet gaan maken.

Relevance score goed gebruiken

Facebook benadrukt dat je moet beseffen dat de Relevance Score niet de ultieme statistiek is om het succes van een advertentie aan af te meten. Het meest belangrijke doel van advertenties op Facebook is of ze je helpen om jouw conversiedoelen te bereiken. In tegenstelling bijvoorbeeld tot Google, waar relevantie een impact heeft op de prestaties van je gehele website, is de Relevance Score geïsoleerd tot jouw advertentie. Zo heeft een lage Relevance Score van advertentie 1 geen invloed op advertentie 2.

Relevance Score werkt het beste wanneer je deze informatie combineert met de analytics van je Facebook-pagina en van je website. Als je merkt dat het aantal conversies begint te dalen, kan de Relevance Score je helpen te begrijpen waarom dat zo is. Maar wanneer je veel verkeer krijgt dat goed converteert, is de Relevance Score iets waar je je niet druk om hoeft te maken.

Mike van Hoenselaar
Online marketeer / strateeg bij Online Boswachters

Groeiboswachter bij online marketing bedrijf Online Boswachters waar ik bedrijven help om succesvol te zijn op internet. Ik adviseer op het gebied van online marketing, web performance, conversie optimalisatie, webanalyse, growth hacking en gebruiksvriendelijkheid van (UX) design. Altijd op zoek naar die perfecte vruc.ht om te plukken. Ik sta continu open voor nieuwe ontwikkelingen om te integreren in onze projecten. Om processen sneller, makkelijker en efficiënter te laten verlopen. Recent gestart aan een nieuwe uitdaging die alles te maken heeft met escape rooms met Escape Rooms Nederland.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!