Facebook verbiedt Offers voor affiliates

4 oktober 2012, 13:40

Facebook Offers is niet langer beschikbaar voor affiliates. Facebook heeft vanochtend de policy met betrekking tot Facebook Offers aangepast, wat inhoudt dat ‘3rd parties’ geen aanbiedingen meer mogen plaatsen op Facebook. Dat heeft Jochem Vroom, eigenaar van Actiecode.nl en Marketingfacts blogger vandaag te horen gekregen. Met Facebook Offers kunnen beheerders van een Facebookpagina een aanbieding te plaatsen en te delen met hun fans. De wijziging telt dus niet alleen voor affiliates maar voor alle partijen die geen retailers of fabrikant van een product zijn.

Het bericht wat Jochem heeft ontvangen:

“We’re going to stop allowing for 3rd parties to post offers that they not the retailer of the manufacturer for. As they have no control over the offer nor are they able to accurately reflect the terms and conditions required to receive the offer, we’re no longer allowing these types of deal pages to post offers.”

Facebook Offers, of Facebook Aanbiedingen, is sinds enkele weken beschikbaar in Nederland, en is alleen beschikbaar voor pagina’s met meer dan 400 likes.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Richard Theuws

    Zoals iedereen al direct zei: “dit kan niet lang duren zo”.


    4 oktober 2012 om 13:56
    Martijn van Well

    Vraag die dit bij mij oproept is wanneer een organisatie als retailer wordt gezien en wanneer als affiliate partij. Er zijn zat internetretailers die zelf niets op voorraad hebben en de feitelijke verzending door de fabrikant, groothandel, of warehousingpartij laten uitvoeren. Dat is eigenlijk ook affiliatie.

    Joint promotion acties zijn hiermee ook van de baan? Een magazine kan dus geen mooie lezersactie meer communiceren?

    Mij lijkt dat hier geen strikte naleving op kan volgen. Het lukt nu al niet eens om “like en winacties” tegen te houden, terwijl deze niet zijn toegestaan. En misschien is dat ook helemaal de bedoeling van Facebook niet, want dan snijdt men zichzelf in de vingers. De opzet is om de partijen aan te pakken die het meer als spamactie benaderen, althans dat denk ik.

    Ben benieuwd naar de mening van anderen.


    4 oktober 2012 om 22:39
    Dave Verzijl

    Prima beslissing van Facebook, maar hoe herkent Facebook deze affiliates?


    8 oktober 2012 om 09:42
    Randal, A.

    Hi,

    Dat was te verwachten….

    Daar ’s ’t voor eigenlijk….

    Die beta versie was letterlijk een test om de reactie van hun doelgroep te checken

    – op ’t aantal, om inkomsten berekeningen te maken

    – soort produkten/ bedrijven, om nog meer te doen, volg ze maar…..


    21 oktober 2012 om 14:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!