Opent Facebook de aanval op Google AdSense?

Opent Facebook de aanval op Google AdSense?

"Facebook Users’ Data Can Now Be Used To Serve Ads Outside Facebook", dat is waar AllFacebook gisteren mee kopte. Groot nieuws, wat toch relatief weinig aandacht kreeg in de (Nederlandse) media. Toch heeft aanpassing van het privacybeleid van Facebook behoorlijke gevolgen. In een blogpost op Facebook legt 'Chief Privacy Officer' Erin Egan de belangrijkste veranderingen uit:

  • Facebook can now use users’ data to serve them ads while they are on websites outside of the social network.
  • The social network clarified how it uses cookies for internal improvements, but not to track its users across the Internet.
  • Facebook provided more details on how it will retain users’ data “as long as necessary to provide you services.”

Kortom: Het wordt voor Facebook mogelijk om de bulk aan data uit de social graph (vriendschappen, likes, interacties, comments, om maar wat te noemen) buiten Facebook zelf om te gebruiken. Hiermee wordt het dus mogelijk om bijvoorbeeld op basis van deze data advertenties te serveren of middels social proof geserveerde advertenties kracht bij te zetten.  

Voor de duidelijkheid: nu doet Facebook dat nog niet, op een beperkte koppeling met het advertentienetwerk van Zynga na.

CNET wilde wel eens weten of Facebook hier al concrete plannen mee had en vroeg de eindbaas van de 'Public Policy' van Facebook, Barry Schnitt, of dit een aanval was op de belangrijke inkomstenstroom van Google. Hij antwoordde:

"We can foresee a future where we might serve ads off of Facebook, and they may be standard ads or they might be, “Your friend John liked” a product.".

Een dergelijk advertentiesysteem/netwerk zou de markt flink opschudden. Volgens verwachtingen van eMarketer zal Facebook dit jaar in de VS goed voor 6,5% van alle advertentiebestedingen. Het AdSense netwerk is voor Google een van de belangrijkste inkomstenbronnen. Display advertising is momenteel goed voor 12% van de inkomsten van de zoekgigant.

In relatie tot de ophof rondom de (Nederlanse) cookiewet is het nog interessant om op te merken dat Facebook claimt cookies niet in te gaan zetten om het surfgedrag van gebruikers te tracken. 

Verwacht jij dat Facebook met een eigen advertentienetwerk komt? Of denk je dat gebruikers in opkomst komen tegen de wijzigingen van de privacy policy?

Afbeelding: Saad Andalib


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Allereerst denk ik dat gebruikers zich zoals wel vaker blijkt, niet massaal zullen afhaken als FB besluit een extern advertentienetwerk te gaan starten. Ik ga er van uit dat FB op termijn met uitbreiding van de advertentiemogelijkheden komt. Er valt tenslotte nog heel veel te winnen. Allereerst via de smartphone (nu in bèta met Facebook deals), maar daarna zeker op de manier waarop Google op dit moment advertentieruimte opslokt.

    Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe sociaal deze advertenties zullen zijn en hoe Google straks reageert als men ziet dat de 12% op GDN daalt.

    geplaatst op
  • Natuurlijk komt Facebook met een eigen advertentie netwerk. De enige reden dat het er nog niet is lijkt mij een tactische zet omdat ze dit soort aankondigen / inkomsten hard nodig hebben de komende maanden met hun beursgang.

    geplaatst op
  • Ik lees net via Business Insider dat Google qua cijfers nu nog altijd behoorlijk beter presteert:

    Total Reach
    Facebook: 51% of all internet users
    Google: 90% of all internet users

    Q1 Revenues
    Facebook: $1.06 billion, down 6.5 percent year on year and down 32 percent sequentially.
    Google: $2.9 billion, up 1 percent year on year and up 0.7 percent sequentially.

    Click through rates
    Facebook: 0.051%
    Google: 0.4%
    Average: 0.1%

    Targeting
    Facebook: Education, Workplace, Likes, Location, Demographics

    Google: Interest, Keywords, Remarketing, Location, Demographics, Formats

    Formats
    Facebook: standard display ad, Sponsored Stories
    Google: Text ads, image ads, video text overlay ads, mobile web game ads

    http://www.businessinsider.com/data-google-totally-blows-away-facebook-on-ad-performance-2012-5#ixzz1vUXI8l1B

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.