Facebook-fans lopen warm voor Oranje. En voor Cristiano Ronaldo.

6 juni 2012, 09:00

Aanstaande zaterdag trapt het Nederlands elftal af voor zijn eerste wedstrijd tijdens het EK Voetbal. Waar het over de sportieve kansen van Oranje speculeren blijft, valt over de prestaties van het team en zijn fans op Facebook aan de vooravond van het toernooi wel degelijk iets te zeggen. Uit onderzoek van LEWIS PR en Statilizer blijkt dat Oranje één van de best presterende landen is in de mate waarop Facebook-fans interactie zoeken met het nationale team.

Nederland moet op het gebied van community engagement binnen de officiële Facebook-pagina’s van de teams op Euro 2012 alleen Rusland voor zich dulden. Oranje deelt de tweede plek binnen het sociale netwerk met eeuwige rivaal Duitsland.

Community engagement

Door met Statilizer – een online tool waarmee diepgaande analyses van Facebook-pagina’s kunnen worden gemaakt – de officiële Facebook-pagina’s van de nationale teams en hun belangrijkste spelers te analyseren, kon achterhaald worden hoe fans zich op deze pagina’s gedragen. Hierdoor krijg je inzicht in hoe actief fans zijn op deze Facebook-pagina’s.

LEWIS PR maakte de analyse voor de periode van 1 januari tot en met 31 mei 2012. De belangrijkste KPI vormde hierbij de zogenaamde Real Engagement Rate, een score die het gemiddeld aantal interacties – posts/reacties/‘likes’ – door fans op een Facebook-pagina van een nationaal team of speler vertegenwoordigt. Deze Real Engagement Rate wordt berekend op basis van het aantal actieve fans (fan-participatie) en het aantal activiteiten door fans (interactie door fans) over de gemeten periode. Op deze manier worden activiteiten door administrators op de pagina’s buiten beschouwing gelaten en telt alleen de interactie door fans zelf.

Opvallend is overigens dat alle deelnemende teams aan het EK een vrij lage Real Engagement Rate hebben. Nederland is met een score van 3.88 al een topper, wat betekent dat de participerende fans op de Facebook-pagina Ons Oranje gemiddeld nog geen vier keer actief waren op de pagina in de afgelopen vijf maanden. Nog steeds een stuk beter dan de fans van Denemarken – zaterdag de eerste tegenstander van Nederland – dat met een gemiddelde van 1.44 interacties het slechtst presteert van alle deelnemende landen.

Bereikte fans

Waar Oranje het dus relatief goed doet op het gebied van interactie met zijn fans, scoort het een stuk minder in het aantal fans dat het bereikt met zijn Facebook-pagina. Met ruim tienduizend fans neemt Nederland een tiende plek in op de ranglijst voor het aantal Facebook-fans van de nationale teams. Engeland doet het op dit punt het beste, met ruim 1,4 miljoen fans.

Deze resultaten zijn niet verrassend. Als klein land is het niet verwonderlijk dat de Nederlanders in aantallen fans niet op kunnen boksen tegen in inwoneraantal simpelweg grotere landen als Engeland, Duitsland en Frankrijk. Desalniettemin weet Nederland maar een relatief klein aantal fans te mobiliseren online en lijkt er op het gebied van bereik nog volop terrein te winnen binnen Facebook.

Cristiano Ronaldo Facebook-ster EK

Waar Oranje het bij de nationale teams relatief goed doet, is Cristiano Ronaldo voorafgaand aan het EK de absolute superster op Facebook. De Portugese aanvaller heeft met meer dan 44 miljoen fans niet alleen het grootste bereik van alle spelers die op Euro 2012 actief zijn, maar beschikt met een gemiddeld aantal van bijna 22 interacties in de afgelopen vijf maanden ook over de meest actieve fans binnen het sociale netwerk. Hij presteert hiermee veruit het beste op het platform van alle Europese spelers.

De Nederlandse inbreng binnen het Facebook-sterrenteam voorafgaand aan Euro 2012 beperkt zich tot Wesley Sneijder en Robin van Persie. Waar Sneijder een elfde plek inneemt op de spelersranglijst voor bereikcijfers met zijn officiële Facebook-pagina, bezet Van Persie dezelfde plek op het gebied van interactie door fans.

Of dit tijdens het toernooi zo blijft, zal begin juli blijken. Een nieuwe analyse door LEWIS PR en Statilizer moet dan duidelijk maken welk team zich na afloop van het EK daadwerkelijk de Facebook-kampioen mag noemen en welke spelers de Facebook-sterren van het toernooi zijn.

Jurriaan de Reu
Head of Creative & Digital bij LEWIS PR

Jurriaan de Reu is Head of Creative & Digital bij LEWIS PR. In deze rol adviseert hij bedrijven over online PR en de inzet van digitale content binnen marketing campagnes.

Categorie
Tags

10 Reacties

    JurMF

    @Rebecca: Mooie cijfers! Binnen Hyves is het alleen wat lastig vergelijken met teams/spelers uit andere landen. Mede daarom hebben we ons beperkt to Facebook.


    6 juni 2012 om 12:42
    JurMF

    @Rebecca zeker!


    6 juni 2012 om 12:58
    laura frank

    hello,

    Dit is die algemene publiek dat mev Laura Frank, ’n privaat lening uitlener maak ’n finansiële geleentheid vir almal in die behoefte van enige finansiële hulp in te lig. Ons gee uit lenings teen 2% rentekoers aan individue, maatskappye en maatskappye onder ’n duidelike en verstaanbare terme en toestand. kontak ons vandag per e-pos by: laurafrankloanfirm@gmail.com


    7 januari 2015 om 23:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!