Facebook: ‘Delen? Eerst lezen!’

11 mei 2021, 10:45

Platform wil dat je de tekst zelf doorploegt voor je ‘m ongelezen de wereld in slingert en komt met waarschuwing

Facebook is in navolging van onder meer Twitter gestart met een nieuwe manier om fake news en andere vormen van desinformatie tegen te gaan. Het platform wil dat je vanaf nu eerst de berichten lees, vóór je ze überhaupt gaat delen met je Facebook-tribe.

De toepassing verkeert nog in de testfase, maar moet een manier bieden om mensen bewust te maken van wát ze delen met hun netwerk. Wil je een nieuwsartikel delen zonder het zelf te hebben gelezen? Vanaf nu krijgt een deel van de gebruikers een melding te lezen die hen aanmoedigt om het gedeelde artikel alsnog zelf te openen en te lezen, voordat het wordt gedeeld.

Manipulatie van nieuwsitems

Facebook, maar ook enkele andere sociale media, liggen al een tijd onder vuur omdat ze te weinig zouden doen tegen de verspreiding van nepnieuws op hun platforms. Met name rond de Amerikaanse verkiezingen van 2016 en het Brexit-referendum in Groot-Brittanië werd goed duidelijk welke invloed nepnieuws had. Er werd vooral via deze social-kanalen veel nepnieuws de wereld in geslingerd.

Tot op heden – zo luidt de breed gedeelde klacht – heeft Facebook nog niet veel gedaan om de verspreiding van fake news in te perken. Zo is er ook sinds de coronauitbraak veel onwaarheid over het coronavaccin opgedoken op het platform van Zuckerberg cs.

Het nepnieuwsleger van Facebook

Het platform wil nu stappen gaan zetten om dergelijke verspreiding te stoppen en informatie beter te verifiëren. Vanaf nu start het met een test om, zoals Facebook zelf zegt, ‘beter geïnformeerd te delen’. Veel lezers delen geregeld een artikel zonder het eerst gelezen te hebben. Zo komt het ook vaak voor dat de informatie in gedeelde content niet blijkt te kloppen. Het heeft daarom nu een feature geïntroduceert die mensen waarschuwt als zij op de deel-button klikken. Overigens heeft Twitter een vergelijkbare controlevraag al een jaar geleden ingevoerd.

Klik je dus op ‘delen’ zonder het artikel daadwerkelijk te hebben geopend, krijgen sommige gebruikers de melding ‘Je staat op het punt dit artikel te delen zonder het te openen. Het delen van artikelen zonder ze te lezen, kan betekenen dat je belangrijke feiten mist.’

Géén leesplicht

Voorlopig blijft het trouwens bij de melding. Een gebruiker kan de keuze maken om het alsnog ongelezen op de tijdlijn te gooien. Het netwerk kan immers niet vaststellen of een gebruiker de inhoud daadwerkelijk leest, of naar beneden scrolt en alsnog ongelezen op de deelknop drukt.

De toekomstplannen tégen misleiding

Facebook heeft de nieuwe functie grappig genoeg onder meer via Twitter aangekondigd. Naar eigen zeggen draagt het daarmee op z’n minst bij aan ‘het vergroten van het bewustzijn, hoe gevaarlijk het delen van ongelezen berichten onder mensen kan zijn’.

De stap past bij de toekomstplannen die het platform voor zichzelf heeft vastgesteld om desinformatie en nepnieuws te stoppen. Er zijn meer goede voornemens:

  • Het platform wil nepnieuws beter identificeren via de gebruikers zelf en via externe factcheck-organisaties, zodat de verspreiding ervan beperkt wordt.
  • De verspreiding van nepnieuws via advertenties moet zo moeilijk mogelijk worden gemaakt door het beleid strikter te handhaven.
  • Facebook wil machine-learning toepassen om responseteams te helpen bij het opsporen van fraude en spam-accounts.
  • De detectie van nepaccounts op Facebook moet sterker en geavanceerder worden, zodat spammen op grote schaal lastiger wordt.

Alléén Android

Probeer je nu meteen een post te delen via je profiel en hoop je de functie tegen te komen? Die kans is nog klein dat dat lukt. Als je de Android-app hebt en hoort bij de ongeveer zes procent van de willekeurige wereldwijde gebruikers die bij de test hoort, kun je de melding inmiddels krijgen.

De overige gebruikers en iedereen met een Apple kan nog even ongestoord delen wat los en vast zit, zonder enige tussenkomst van Facebook. Twitter begon in juni vorig jaar zijn vergelijkbare functie trouwens óók met een test via de Android-app. Als gevolg van de invoering van de functie openden Twitteraars de artikelen in veertig procent van de gevallen vaker. Sommige gebruikers gaven het plan te retweeten zelfs op nadat ze het artikel daadwerkelijk hadden gelezen, aldus Mashable.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!