Existentiële ondernemersvragen in een resort

Reclame Review: Zelfs (of juist vooral) als je op vakantie bent of van een rustmoment geniet, stel je jezelf als ondernemer allerlei vragen over je bedrijfsvoering.

25 oktober 2023, 14:30 1186 x gelezen

Daar speelt de Kamer van Koophandel handig op in met deze nieuwe campagne, gemaakt door bureau N=5.

Credits

Bureau: N=5
Creatie: Arnout Robbe, Paul Wagemaker
DTP: Robine Schmetz, Sander Kruit
Strategie: Ira Spits, Bastiaan Weers
Account: Merel Hoogendorp, Gonny Pullens
Producer: Kiek Beljaars
Productiebedrijf:Suikerdepôt
Regie: Werner Damen
DOP: Wouter Westendorp
Edit: Erik ten Brinke
Postproductie: Crabsalad
Geluid & muziek: Klevr Sounddesign
Fotograaf: Ron Gessel
Media: Initiative Media

Doelstelling

Zorgen dat meer ondernemers KVK weten te vinden als zij ondernemersvragen hebben.

Uitwerking

Uit het persbericht: KVK lanceert het vervolg op de campagne ‘Houvast voor ondernemers’. N=5 is verantwoordelijk voor het werk waarin de merkbelofte verder onderbouwd wordt met de proposities van KVK. Die relevanter zijn dan ooit: het speelveld is de afgelopen tijd flink uitdagender geworden voor ondernemers. De nieuwe campagne borduurt voort op het fundament van een ondernemer die worstelt met vragen en dilemma’s in de vorm van alter ego’s. De innerlijke strijd speelt zich dit keer in een ontspannen spa af. Daar komt van ontspanning maar weinig terecht. Tot KVK houvast biedt.

Bastiaan Weers, managing strategy director N=5 : ‘Ondernemers denken constant na over hun bedrijf. Vooral ook tijdens momenten van ontspanning. Zo weten we dat de vraag naar kennis en houvast vlak na de vakantieperiodes substantieel hoger is. Misschien ook niet zo gek want juist dan hebben ondernemers de tijd om eens rustig na te denken over hoe en waar ze willen verbeteren. Dat hebben we gebruikt als creatief inzicht. Daarbij hebben we samen met KVK gekeken naar de deelgebieden waar de meeste vraag naar is. Daar spelen we met deze campagne op in.”

Veel – zo niet alle – ondernemers kennen KVK natuurlijk van de verplichte inschrijving in het Handelsregister. Gelukkig weten steeds meer ondernemers KVK ook te vinden als kennishub voor veilig en verantwoord zakendoen. De resultaten van de vorig jaar met een SAN bekroonde campagne, zijn veelbelovend. Maar we willen uiteraard dat nog veel meer ondernemers KVK beter weten te vinden. Dat is dan ook de doelstelling van deze campagne.

Oordeel

De twijfel die bij ondernemers leeft is enorm herkenbaar. Zeker op vakantie of tijdens een dagje relaxen in een resort heb je tijd om na te denken over de toekomst van je bedrijf en wat de juiste beslissingen zijn om te nemen hiervoor. Dat wordt echt heel goed overgebracht in deze campagne en zal dan ook veel ondernemers aanspreken.

Maar dan komt het aan op de clou van het verhaal. Eigenlijk verwachtte ik dat het een commercial zou zijn voor een consultancybureau. Daar denk ik eerder aan bij alle vragen die gesteld worden dan aan KVK. Dat geeft ook wel aan dat deze campagne nodig is, want niet iedereen weet precies wat KVK te bieden heeft. Waar de verwarring bij mij vooral vandaan komt, is het feit dat er op bepaalde vragen echt een antwoord op maat nodig is. De content op de site van KVK kan natuurlijk wel verschillende situaties uitleggen, maar nooit maatwerkadvies bieden. Dat wordt nu eigenlijk wel gesuggereerd.

In de tag-ons, waarin andere gasten van het resort een losse ondernemersvraag stellen, vind ik de propositie van de KVK beter uit de verf komen dan in de lange commercial van 45 seconden. De vragen zijn simpeler (ook omdat het er maar eentje is) en het antwoord is dan ook makkelijker te geven door kennis te delen op een site. Dan klopt de pay-off ‘Met de kennis van KVK weet je wat je wel/niet moet doen’ ook beter, vind ik.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!