Eventverslag: Dutch Search Awards 2019

20 december 2019, 12:00

Op donderdag 12 december vond de vierde editie van de Dutch Search Awards (DSA) plaats. Met 21 awards verdeeld over vier categorieën, een gedegen jury proces en een spetterende avond, is de Dutch Search Awards hét evenement voor de Nederlandse search-industrie. Een verslag van de avond én van de winnaars.

De avond begon in DeFabrique te Maarssen rond een uur of zes. Een walking-dinner en netwerkmoment om met een gevulde maag en bijgepraat ongeveer een uur later te starten met de awardshow. Presentatrice Shelly Sterk opende de avond en voor we het wisten stonden de eerste winnaars op het podium.

Get in trouble, not in danger

Microsoft’s Regional Director EMEA, Tor Thompson, mocht ongeveer 25 minuten voor een ongeduldig publiek haar verhaal doen. Thompson’s relaas was aansprekend, doordat het goed aansloot bij de doelgroep én een duidelijke persoonlijke noot had. De essentie van het verhaal was ‘get in trouble, not in danger’. Ofwel: blijf als marketeer, specialist of leidinggevende bij een agency altijd op zoek naar de randjes. Met een aantal pakkende voorbeelden en aanpakken was het compleet.

Agencies op de hak genomen

Na het verhaal van Thompson ging de awardshow verder. Ongeveer een uur en een pauze later was het de beurt aan Jörgen Raymann. Na een pleidooi dat hij voor een zaal stond met “mensen die ervoor zorgen dat zijn vrouw spullen koopt die ze toch niet nodig heeft”, ging hij verder in op de agencies die aanwezig waren. Met scherpe commentaren nam hij een tiental agencies binnen enkele minuten heerlijk op de hak. De zaal genoot er zichtbaar van, het moet immers niet té serieus worden.

“Met scherpe commentaren nam hij een tiental agencies heerlijk op de hak”

Raymann sloot af met een sterke passage over de kracht van het internet en hoe tegenwoordig alles snel en toegankelijk is. Vroeger was dat anders. Als jonge Raymann kon hij namelijk niet wachten op de nieuwe Wehkamp-gids die elk jaar kwam. Stiekem ezelsoren maken in de sectie dameslingerie. Aangezien de gemiddelde leeftijd een stuk lager lag dan die van Jörgen, duurde het soms even voordat iedereen de grap begreep, maar al met al was het comedy-intermezzo van Raymann een schot in de roos.

Grow your agency

De laatste gastspreker van de avond was Robert Craven. Deze Engelsman heeft met zijn initiatief Grow Your Digital Agency meer dan duizend agencies in ruim twintig landen geholpen met (duurzame) groei. Door zijn interactie met het publiek probeerde Craven mensen aan het denken te zetten. Hij stak een kaars aan en vroeg het publiek allemaal naar de kaars te kijken, en te denken dat deze uit gaat. Ondanks wat tocht ging de kaars niet uit. Het moraal van het verhaal: kijken en denken dat iets gaat gebeuren betekent niet dat het daadwerkelijk ook zo is. Work on it.

De awards

Waar ruim vijftig agencies en honderden marketingprofessionals voor naar DeFabrique kwamen: de Dutch Search Awards. Het uitreik-tempo zat er goed in en dat moest ook wel met 23 awards in diverse categorieën. De introductiefilmpjes per award zagen er gelikt uit en na een korte intro van de agency en de case, werd de winnaar bekend gemaakt.

Aan alle winnaars: van harte gefeliciteerd met jullie Dutch Search Award. Verdiend!

Zelf had ik het genoegen om dit jaar een aantal categorieën (beste personalisatie, beste gebruik marketing automation en beste gebruik software en tools) te mogen jureren. Dit gaf mij wat meer context binnen die categorieën waarom cases zijn genomineerd en waarom de winnaar de winnaar werd. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor anderen soms lastig kan zijn om in te schatten waarom een case juist wel of niet wint.

“Het niveau was hoog, de sfeer goed en de winnaars uitzinnig”

Het niveau was hoog, de sfeer goed en de winnaars uitzinnig. Zoals het hoort bij de Dutch Search Awards. Benieuwd naar alle winnaars per categorie, de beste agency van deze editie én de winnaar van de grote prijs? Check de website van Dutch Search Awards. De avond is geheel in stijl afgesloten met biertjes, wijntjes en fris onder het genot van de muziek van Female Fushion.

Zoals tijdens de opening van DSA terecht werd gezegd door jury adviseur Yvonne de Jager: “Dit is hét evenement om de Nederlandse search-vak te vieren”. Dat is ook dit jaar met verve gelukt. Zie ik je volgend jaar bij Dutch Search Awards 2020?

Ruud Buijserd
Co-Founder bij Klue

Als co-founder van Klue houdt Ruud zich dagelijks bezig met websitepersonalisatie voor B2B organisaties. Klue is de oplossing die organisaties helpt om marketing data gedreven en websites persoonlijk te maken.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!