Eventverslag: ContentClub #CC05: De ROI van contentmarketing

22 september 2014, 07:30

Deli XL: ‘ROI staat voor return on influence’

De volgende Content Club staat alweer op de rol. Hoogste tijd dus voor een verslag van de 5de Club-avond van Content Club Nederland. Deze vijfde editie vond plaats bij locatiepartner Regardz Nieuwe Buitensociëteit in Zwolle, want zoals beloofd: we zijn dit jaar on tour door Nederland! Het thema: de ROI van contentmarketing. Want wat levert contentmarketing nu op? Daarover waren de meningen verdeeld, bleek uit de bijdragen van Marco van Davenhorst van Deli XL, Annelies Houtzagers van KPN en Kees Klomp van True Ideas.

Videoregistraties zijn gemaakt door Crystal Park New Media, hier integraal te bekijken.

Foodreporter van Deli XL

Marco van Davenhorst trapt af. De uitdaging van Bidvest Deli XL is om meer gevoel te creëren bij de producten uit hun speciale b2b webshop voor foodservices. “Een webshop waar nu zo’n 800 miljoen euro op jaarbasis doorheen gaat.” Contentmarketing helpt hierbij om kopers te enthousiasmeren. En dat is nodig. Want waar je als chefkok bij de Sligro binnenloopt om een biefstuk te voelen en van dichtbij te bekijken, kan dat bij een groothandel als Deli XL niet.

Het interactieve platform Foodreporter van Deli XL moet deze honger naar eten enigszins stillen. Met aanstekelijke horeca-verhalen. Marco van Davenhorst, social media marketeer bij Deli XL en hoofdredacteur bij Foodreporter, vertelt bevlogen over Foodreporter. Over wat het platform vanaf de start in 2010 tot nu voor Deli XL heeft opgeleverd. Davenhorst: “Het gaat ons nu niet meer om bereik, shares en andere cijfertjes, maar om invloed krijgen. ROI van content marketing staat voor mij dan ook voor return on influence“. Bekijk de video van de Marco’s presentatie hier:

Netwerkcafe.tv van KPN

Annelies Houtzagers van KPN ontvouwt bij de Content Club voor het eerst – een primeur dus – de doelen, resultaten en learnings van de pilot Netwerkcafe.tv. Corporate communicatie binnen KPN zocht naar manieren om verhalen te vertellen zonder altijd afhankelijk te zijn van externe media. Netwerkcafe.tv werd het resultaat: een livestream van een professionele talkshow met anchor Humberto Tan, inclusief items van verslaggevers op locatie.

Een combinatie van sterke content en een relatie-event hosted by KPN. Relaties worden uitgenodigd om de uitzending live bij te wonen. Naderhand worden stukjes content in sappige contentsnacks gedistribueerd op verschillende platforms. Wat het oplevert? Relevant bereik! Het hele verhaal vind je hier:

De kritische kijk van Kees

Kees Klomp, strategy director van True Ideas, werd door moderators Cor Hospes en ondergetekende gevraagd om de avond af te sluiten met wat extra Food For Thoughts. Ofwel: een kritische noot op discipline, contentmarketing en natuurlijk het begrip ROI. Kees trapt direct scherp af: “Contentmarketing is voor velen gewoon reclame in een nieuw jasje: bedrijven blijven zenden en de focus ligt nog altijd op die snelle transacties.”

Maar dat levert dus geen duurzaam succes op. ROI gaat namelijk vooral om return on intention, aldus Kees. Om echt betekenisvol te zijn moet je als bedrijf de intentie hebben de leefwereld van mensen een beter te maken. Volgens Kees levert dat niet alleen waardevolle verhalen op, maar zal dit ook leiden tot betere bedrijfsresultaten. Laat je inspireren en bekijk de presentatie van Kees Klomp hier:

Krukjessessie

Content Club nr. 5 sloot af met de inmiddels geliefde CC-krukjessessie. Aan de hand van drie stellingen ging de zaal in discussie met de sprekers. ROI blijkt een begrip dat nog altijd veel vragen oproept. Want is de investering in content eigenlijk wel goed te vertalen naar effecten op hogere marketingdoelstellingen. En meten we hiervoor eigenlijk wel de zaken dit echt belangrijk zijn? De slotconclusie luidde: eigenlijk weet je pas of je investering zich terugbetaalt als je content daadwerkelijk gemist wordt als je deze niet maakt. Ofwel: bied je echt meerwaarde? Benieuwd naar de hele discussie? Kijk hier:

Kom naar #CC06! Thema: Content Curatie

Op donderdagavond 9 oktober staat #CC06 op het programma bij Regardz Planetarium Amsterdam met als thema ‘Content Curatie’. Met onder andere bijdragen van Adobe en 360 Magazine. Aanmelden is gratis en kan via de MeetUp van Content Club Nederland. Komen dus!

Het Content Club discussieplatform is te vinden op LinkedIn: Content Marketing NL.

Mark de Lange
contentstrateeg / hoofdredacteur bij Beklijf - Content met inhoud

Mark de Lange is managing director van contentbureau Beklijf. Was ooit journalist, copywriter en interim manager in de mediawereld. Ontwikkelt sinds 2011 met Beklijf contentstrategieën, redactionele formats en voert namens klanten (hoofd)redactie op crossmediale contentproducties. Beklijf bedient organisaties zoals TNO, de Nationale ombudsman, BeFrank, Nationale-Nederlanden, TalentCare, Catharina Ziekenhuis en andere mooie merken. Mark was mede-oprichter van Content Club Nederland, het open kennis- en discussieplatform over de kracht van contentmarketing.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief