Even scannen: heeft HEMA de koffie op voorraad?

21 juni 2013, 13:43

HEMA zet grote stap in m-commerce met app

Bij 'HEMA' en 'app' denk je toch in eerste instantie aan de fotoservice. Nog wel. En toegegeven, je foto's via je smarphone of tablet doorsturen was ook een logische eerste stap voor HEMA op het mobiele pad. Maar daar gaat na vandaag verandering in komen: met de nieuwe HEMA-app trekt 's lands populairste warenhuis ineens een flinke sprint op de weg van m-commerce. De meest opvallende feature: een streepjescode inscannen waarmee je thuis of in de winkel kunt bekijken of producten op voorraad zijn.

De app is sinds vandaag verkrijgbaar op iOS en Android. Je kunt er winkels mee opzoeken, de folder bekijken en – natuurlijk – producten bestellen. De productinformatie is behoorlijk uitgebreid: als je een wijn opzoekt zie je niet alleen de prijs, maar ook de herkomst, smaak, aanbevolen drinktemperatuur, geur en welk eten je er het beste mee kunt wegspoelen. Ook niet onbelangrijk! Via de hartjes-knop kun je producten toevoegen aan je favorieten.

Uitverkochte laarsjes

Maar de gaafste feature is toch wel de scanfunctie. Als je thuis bent en merkt dat de koffie bijna op is, kun je meteen even checken of die nog wel op voorraad is bij de winkel in jouw wijk of dorp. Of andersom: sta je in de winkel en blijkt dat die laarsjes net in jouw maat zijn uitverkocht, dan hoef je ze alleen maar even te scannen om een bestelling te plaatsen in de webshop.

Of de scanner meer gebruikt gaat worden dan de gemiddelde QR-code, is nog maar de vraag. Maar Boudewijn van Nieuwenhuijzen, hoofd e-commerce bij HEMA, heeft er vertrouwen in: “Het is niet een gadget omdat het kan, het maakt het écht makkelijker.” Overigens kan de scanner ook QR-codes lezen.

De app is dus eigenlijk een soort combinatie van AH's Appie en Ikea's voorraadcheck. Daarmee heeft de HEMA een slimme manier gevonden om klanten multichannel te bedienen. De app speelt eigenlijk heel slim in op wat de HEMA uniek maakt: de producten worden nergens anders verkocht. Als je als klant verslaafd bent aan de Jip en Janneke-champagne, hoef je niet verder te kijken dan de app om alle verkooppunten in Nederland te vinden.

3G-dekking

Het is natuurlijk wel belangrijk dat het goed zit met de dekking van het netwerk in de HEMA-winkels. “Over het algemeen is de 3G-dekking in onze winkels heel behoorlijk. Het is nu dan ook niet nodig om in al onze winkels gratis wifi aan te bieden. In een paar winkels (in Amstelveen, Amsterdam en Groningen) bleek de 3G-dekking niet goed genoeg, en daar bieden we dan ook wel gratis wifi aan.

Dat er veel potentie zit een mobiele webwinkel staat volgens Van Nieuwenhuijzen buiten kijf: “Nu komt 12 procent van ons websitebezoek van mobiele telefoons. Met deze app maken we het onze klanten veel gemakkelijker.”

Hoeveel omzetgroei HEMA hiervan verwacht te behalen, daar wil hij nog niks over kwijt. “We hebben de mobiele site en de app (het is een hybride model) met name gemaakt om het onze klanten nog leuker en makkelijker willen maken om bij ons te winkelen. Dat neemt niet weg dat we wel uitgaan van een aanzienlijke omzetgroei via mobile commerce.”

De app is vanaf vandaag te downloaden voor iOS en voor Android.

Freek Janssen
Content Strategist bij Philips

Creative strategists, with a (very) strong belief in two rules: (1) Put the audience first in every story you tell (2) Have a good time whilst doing so. Every piece of content create with enthusiasm, will be met with enthusiasm. I learned the storytelling metier in journalism. Then I helped businesses to improve the way they communicate; first at an international integrated comms agency, now in an integrated comms team at Philips. My sweet spot is building the bridge between strategy and execution. Specialties: storytelling, content strategy, messaging, media relations / PR.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Martijn

    Erg gave app! Ik zie dat de weergave van voorraadinformatie steeds belangrijker wordt voor offline winkels – niet alleen op de eigen site (zoals bij Hema, Dixons, Kijkshop, etc) maar ook steeds meer op speciale zoekmachines voor offline winkels. Ik ben benieuwd hoe snel andere ketens zullen volgen!


    24 juni 2013 om 13:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!